Zonet mijn AutoWereld ontvangen (Februari 2012) en daarin staat een 4 blz groot interview (2 blz tekst) met Donato Coco de Designdirecteur van Lotus.
Het volledige interview lezen laat ik aan jullie, toch pik ik er enkele opmerkelijke passages uit.
Aan jullie om tegen te spreken, te ontkrachten, ze bij te staan of ze geheel met de grond gelijk te maken.
"Ferrari wil innoveren, maar Lotus wil zichzelf heruitvinden..."
"In vergelijking met andere merken heeft Lotus nog niet alle registers opengetrokken. Het is nu dat we pal in die fase zitten."
"Colin Chapman gebruikte Climax-motoren - vandaar overigens dat zijn lichtgewichtstrategie, uit compensatiedrang."
"Ik denk niet dat de beruchte lichtgewichtstrategie ooit een vooringenomen wil was, eerder een gevolg van zaken die al dan niet beschikbaar waren."
"Maar waar moet je naartoe met dit? Het is op, uitverteld" (over de huidige Elise)
"Bovendien moest de Elise zich aanpassen aan de familiestijl (nieuwe line up) en konden we niet vasthouden aan die kleine afmetingen. Om homologatieredenen, voor de veligheid en uit commerciële overwegingen."
"Mocht Colin Chapman kunnen terugkeren en zijn personeel aanschouwd hebben zoals het merk aan het gaan was, de helft zou hij onwaardig hebben bevonden. Of eerder, hij zou zich zorgen hebben gemaakt over het statische karakter van zijn bedrijf. Chapman werd vooral gedreven door vernieuwing en je moet dat nieuwe vooral omarmen."
"... technisch was de rekker eigenlijk al zo ver uitgerokken dat hij alleen nog maar kon knappen. Commercieel was de weg gebarricadeerd door de kleinschaligheid, terwijl technisch en stilistisch het uiterste was bereikt. ER was een succes, maar het was veel te beperkt en de tijd zou het zeker ingehaald hebben."
"Het was hoogtij met andere woorden, maar Lotus is te mooi om te verdwijnen. Het merk verdiend zijn toekomst."
"De Esprit komt in oktober 2013, gevolgd door de Elite in 2014."
"Ik moet er op toezien dat het uiteindelijke productiemodel zo dicht mogelijk aanleunt bij het showmodel."
http://www.autowereld.be/2012/02/01/aut ... uari-2012/
AutoWereld Feb2012 : Interview Donato Coco
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
AutoWereld Feb2012 : Interview Donato Coco
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
- Frederik
- Site Admin
- Contacteer:
Re: AutoWereld Feb2012 : Interview Donato Coco
Iemand dat dit kan bevestigen / ontkrachten? Gestaafd met links of verwijzingen naar online artikels of uit boeken?Frederik schreef:"Colin Chapman gebruikte Climax-motoren - vandaar overigens dat zijn lichtgewichtstrategie, uit compensatiedrang."
"Ik denk niet dat de beruchte lichtgewichtstrategie ooit een vooringenomen wil was, eerder een gevolg van zaken die al dan niet beschikbaar waren."
Eigenlijk spreekt hij zich een beetje tegen, maar ben wel nieuwsgierig naar dit fragment.
TBA Lotus Summers End
TBA Lotus Summers End
- electroshock
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Inhoudelijk heeft hij natuurlijk gelijk, wat dat "vernieuwen" betreft.
Hij staat daar wel te pronken met op de achtergrond een Evora-(?)-schets à la Crijns, net met de designtaal van de generatie waarmee men wil breken.
Ben toch heel benieuwd wat er straks concreet gaat volgen.
Dus tegenspreken, ontkrachten, bijstaan of geheel met de grond gelijk maken is nog (steeds) wat te vroeg ...
Hij staat daar wel te pronken met op de achtergrond een Evora-(?)-schets à la Crijns, net met de designtaal van de generatie waarmee men wil breken.
Ben toch heel benieuwd wat er straks concreet gaat volgen.
Dus tegenspreken, ontkrachten, bijstaan of geheel met de grond gelijk maken is nog (steeds) wat te vroeg ...
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
- fastcooki3
- Auto: Maisto 340r 1:43
Colin Chapman was famous for saying "Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
Dat lijkt mij niet de uitspraak van een wanhopig man.
In het eerste vol F1 jaar in 1959 hadden ze met die Coventry Climax 1.5 4-cylinder meer dan 150pk... hoeveel motorenbouwers (in Europa) zouden dat toen klaar gekregen hebben? Ik vrees dat er gewoon niks beters was. Je had toen in de F1 Ferrari, Porsche, BRM, Aston Martin, Maserati, die allemaal ook hun eigen merkteam hadden en dus niet verkochten. De enige potente motor die vrij te koop was, was dus de Climax.
Jammer dat Donato Coco zulke uitspraken doet, dat getuigt van weinig kennis of respect.
Dat lijkt mij niet de uitspraak van een wanhopig man.
In het eerste vol F1 jaar in 1959 hadden ze met die Coventry Climax 1.5 4-cylinder meer dan 150pk... hoeveel motorenbouwers (in Europa) zouden dat toen klaar gekregen hebben? Ik vrees dat er gewoon niks beters was. Je had toen in de F1 Ferrari, Porsche, BRM, Aston Martin, Maserati, die allemaal ook hun eigen merkteam hadden en dus niet verkochten. De enige potente motor die vrij te koop was, was dus de Climax.
Jammer dat Donato Coco zulke uitspraken doet, dat getuigt van weinig kennis of respect.
- Frederik
- Site Admin
- Contacteer:
Die foto heb ik erbijgezet, is een coyright vrije omdat het ene is uit het lotus press archive. Dus geen recente foto en dus geen uit het artikel.electroshock schreef:Inhoudelijk heeft hij natuurlijk gelijk, wat dat "vernieuwen" betreft.
Hij staat daar wel te pronken met op de achtergrond een Evora-(?)-schets à la Crijns, net met de designtaal van de generatie waarmee men wil breken
TBA Lotus Summers End
TBA Lotus Summers End
- JeanVM
- Auto: Lotus Esprit S1
Wat moet je hierop zeggen? Het doet enkel mijn vermoeden staven dat deze heren niet thuis horen bij Lotus en denken Lotus terug heruit te vinden met weer ene Ferrarilambo te moeten maken. Terwijl Lotus zijn eigen nische heeft en daarin verder moet uitbouwen in de sportwagen wereld. (caterham staat al te lekkerbekken)
Als Coco denkt dat hij zich volledig moet houden aan het (onafgewerkte) prototype dan zal het model al verouderd zijn voordat het op de markt komt. Hierbij haak ik al bij voorbaat af.
En we zullen maar zwijgen over de nieuwe prijzen van de volgende Elise.
Ben ik streng, ik denk met rede.
Groeten,
Jean
Als Coco denkt dat hij zich volledig moet houden aan het (onafgewerkte) prototype dan zal het model al verouderd zijn voordat het op de markt komt. Hierbij haak ik al bij voorbaat af.
En we zullen maar zwijgen over de nieuwe prijzen van de volgende Elise.
Ben ik streng, ik denk met rede.
Groeten,
Jean
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG