ik zou 2 fuseekogels moeten vervangen bij mijn elise,
maar ben op zoek naar zo'n vervangingstool.
Is er hier mss iemand die dit heeft en zou willen uitlenen?
fuseekogels vervangen
-
- Auto: Elise S1
- billie
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
Re: fuseekogels vervangen
ik heb zo een tool maar woon in nederlands limburg denk er aan dat je de nieuwe kogels een nacht in de vriezer legt makkelijker met monteren je kunt ook de draagarm verwijderen en onder een pers de kogels demonteren en monteren of kom langs dan doe ik dat even
succes Hub
succes Hub
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
- fastcooki3
- Auto: Maisto 340r 1:43
De draagarm verwijderen wil feitelijk zeggen dat je opnieuw moet uitlijnen.
- billie
wanneer je de shims bij de draagarmbussen op de zelfde plaats terug zet veranderd er niets aan de uitlijning en alles volgens lotus specs vastdraait
- fastcooki3
- Auto: Maisto 340r 1:43
Wel, ik heb dit bij een goede vriend van mij eens gedaan, een 2-tal jaar geleden. Met zeer veel zorg en aandacht de shimms er af gehaald, alles proper gemaakt en zorgvuldig terug geplaatst achteraf, na het vervangen van de kogelkop. Daarna toch eens uitgelijnd, ook al was het in principe niet nodig. Toch bleek de auto net buiten tolerantie te staan, misschien zegt dit eerder dat ik een slechte monteur ben, maar het toont zeer zeker aan dat de Elise een zeeeer gevoelige wagen is.
Een uitlijning met goed zetten van de armen kost al gauw 150 euro hier in België. Op voorwaarde dat je uitlijning nog goed/recent is Roberto, zou ik de tool meebestellen:
http://www.elise-shop.com/ball-joint-re ... p-200.html
Een uitlijning met goed zetten van de armen kost al gauw 150 euro hier in België. Op voorwaarde dat je uitlijning nog goed/recent is Roberto, zou ik de tool meebestellen:
http://www.elise-shop.com/ball-joint-re ... p-200.html
- billie
als je voor dat je begint met het vervangen van de fuseekogels de uitlijning laat controleren en alles op de juiste plaats terug brengt(de shims bij de draag armbussen ) dan kan het castor niet veranderen je moet de moeren van de draagarmbussen wel pas vastdraaien als de draagarm op rijhoogte is dit geldt alleen bij OE lotus bussen en vastzetten op 45 NM laat je dan de uitlijning nogmaals controleren dan zul je zien dat er niks is veranderd ik heb al meerdere onderstellen volledig aangepakt (zandstralen,poedercoaten nylonbussen,enz)wanneer je een onderstelrevisie doet moet je altijd van te voren de uitlijning controleren anders weet je nooit waar een shim erbij moet dit geldt voor zowel het castor als het camber de moer van de fuseekogel vastzetten met 55 NM, voor het terug plaatsen van de draagarmen met de shims heb ik ook een tooltje wat het werk eenvoudiger maakt
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Heb geen ervaring, maar voor en na controleren lijkt mij geen overbodige luxe.
Er hangt teveel vanaf om het in de wind te slaan, ok, het kost wat, maar je veiligheid, rijplezier en bandenslijtage hangen er wel enorm van af.
Er hangt teveel vanaf om het in de wind te slaan, ok, het kost wat, maar je veiligheid, rijplezier en bandenslijtage hangen er wel enorm van af.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic