Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
-
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
- Naam: Frédéric
- Auto: Lotus Lotus Lotus
- Locatie: Kontich (Antwerpen)
- Contacteer:
Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
hierbij de definitieve beslissing over de hervorming van de Vlaamse groene BIV die enkel geldt voor particulieren in Vlaanderen.
Deze beslissing moet wel nog goedgekeurd worden door het Vlaams Parlement, maar wij verwachten hierrond geen probleem.
De nieuwe regeling zal in principe in werking treden vanaf 1 januari 2012.
Mensen die hun auto in december inschrijven en in januari hun aanslag krijgen, zullen nog het oude tarief betalen. Voor wagens die ingeschreven worden vanaf januari geldt de nieuwe regeling.
Voor de berekening van de nieuwe BIV per model zal een rekenmodule beschikbaar worden vanaf 6 oktober op de website van de Vlaamse Belastingdienst : http://belastingen.vlaanderen.be.
********************************************************
Persmededeling
JOKE SCHAUVLIEGE
VLAAMS MINISTER VAN LEEFMILIEU, NATUUR EN CULTUUR
PHILIPPE MUYTERS
VLAAMS MINISTER VAN FINANCIEN, BEGROTING, WERK, RUIMTELIJKE ORDENING EN SPORT
Dinsdag 4 oktober 2011
Nieuwe tarieven voor BIV promoten aankoop
energiezuinige en milieuvriendelijke wagens
Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege en Vlaams minister van Financiën Philippe Muyters keurde de Vlaamse Regering na het inwinnen van het advies bij MORA, SERV en Minaraad de hervorming van de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor nieuw ingeschreven wagens goed. Deze tweede principiële goedkeuring is een belangrijke stap naar een globale vergroende autofiscaliteit.
De Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) wordt geheven bij de inschrijving van aangekochte nieuwe en tweedehandswagens. Het gaat dus niet om de jaarlijkse verkeersbelasting. De BIV-hervorming betreft enkel de wagens van particulieren en moet ingaan vanaf het aanslagjaar 2012. In de nieuwe regeling zal de consument in elk marktsegment de keuze hebben tussen een milieuvriendelijk voertuig met een lagere BIV, en een minder milieuvriendelijk voertuig met een hogere BIV, waarbij het de bedoeling is dat de nieuwe BIV een stimulans geeft naar een meer milieuvriendelijk exemplaar. Na de BIV-hervorming volgen nog een km-heffing voor vrachtwagens en een vergroening van de verkeersbelasting. Daarvoor moet met de andere gewesten een politiek akkoord worden gesloten.
Verschil met de huidige BIV?
De huidige BIV wordt berekend op basis van het vermogen van de motor (uitgedrukt in fiscale PK of in kW). De nieuwe BIV gebruikt als belastbare grondslag de milieukarakteristieken van het voertuig, m.n. de Euronorm en de CO2-uitstoot. Beide staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig. Voor nieuwe wagens zal in functie van het klimaatbeleid vooral de CO2-uitstoot doorwegen; voor oudere dieselwagens weegt de Euronorm, die de luchtkwaliteit in rekening brengt, meer door. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens dat gebaseerd is op het verschil in Euronorm voor beide.
Aankopen uit het verleden willen we niet bestraffen. Daarom wordt een verhoogde leeftijdskorting op de BIV ingevoerd van 10% per jaar, op basis van de leeftijd van de wagen. Om de tweedehandsmarkt de nodige tijd te geven om zich aan te passen aan de hervorming, wordt de nieuwe berekeningswijze voor de BIV voor 2de handswagens ook gradueel ingevoerd over een periode van drie jaar.
In functie van de promotie van nieuwe en schone technologieën wordt de aankoop van elektrische voertuigen, plug-in hybride wagens en wagens op waterstof gestimuleerd door geen BIV voor deze wagens te innen. Verder geeft de Vlaamse Regering een stimulans voor de aankoop van wagens op aardgas en LPG omdat deze merkelijk minder uitstoten.
Bij de berekening van de BIV voor dieselwagens wordt voorts rekening gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter of die nu af-fabriek gemonteerd is zoals bij nieuwe dieselwagens of achteraf geplaatst (retrofit).
De nieuwe BIV-regeling port ook de autoproducenten aan om zo snel als mogelijk met nieuwe energiezuinige en milieuvriendelijke wagens op de markt te komen.
Ongewenste effecten vermijden
De adviesraden wezen op enkele ongewenste effecten van de in juli voorgestelde formule. Daarom werd op voorstel van de ministers Schauvliege en Muyters een aantal parameters in de berekeningswijze aangepast.
Zo wordt het minimumbedrag verlaagd van 61,5 euro naar 40 euro en wordt in dit voorstel een hogere CO2-uitstoot sneller belast aan het maximumbedrag van 10.000 euro. De BIV voor kleine en middenklasse wagens zal hierdoor geen grote wijzigingen ondervinden. Wel zal binnen elk segment duidelijk blijven welke de milieuvriendelijke wagens zijn, en welke de minder milieuvriendelijke.
De wijzigingen houden formeel in dat voor de CO2-factor van de nieuwe BIV voor een curve wordt geopteerd die eerst platter is en daarna steiler. De gele lijn (vierkantjes) van de onderstaande grafieken geeft het huidige voorstel weer, de blauwe lijn (ruitjes) het voorstel zoals in juli werd voorgesteld.
In bovenstaande grafiek wordt de klimaatcomponent van de BIV (euro) uitgezet als functie van de CO2 uitstoot (g/km). Hogere CO2-waarden geven in het nieuwe voorstel dus sneller aanleiding tot een hogere BIV.
Onderstaande grafiek zoomt in op de CO2-uitstoot van de modale gezinswagens die tussen 90 g/km en 160 g/km schommelt. Het is duidelijk dat in de nieuwe formule tot zowat 150 g CO2/km beduidend minder BIV zal moeten betaald worden dan in het eerdere voorstel (zowat 20% minder bij 150 g CO2 /km).
Voor wie?
De nieuwe regeling zal enkel van toepassing zijn voor voertuigen die vanaf 2012 worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon. Voor voertuigen die bij de DIV (Dienst IV) worden ingeschreven onder het KBO-nummer van een onderneming blijft de huidige BIV regeling van toepassing.
De gewesten zijn bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een v.z.w. met leasingactiviteiten is, moeten de gewesten een samenwerkingsakkoord afsluiten met de andere gewesten. Daarom wordt eerst een aangepast systeem voor particuliere wagens ingevoerd. Het blijft de bedoeling om op korte termijn een volledige hervorming, inclusief jaarlijkse verkeersbelastingen en inclusief bedrijfswagens, in te voeren. Hierover werd al een princiepsakkoord bereikt met de andere gewesten.
Hoe zal de nieuwe BIV berekend worden?
Voor natuurlijke personen (particulieren) zal de BIV berekend worden aan de hand van:
• de brandstofsoort: benzine, diesel, aardgas, LPG, elektriciteit of waterstof
• de Euronorm van de wagen (zie inschrijvingsbewijs van de wagen)
• de CO2-uitstoot van de wagen (zie ook inschrijvingsbewijs van de wagen)
• de aanwezigheid van een roetfilter
• de leeftijd van de wagen
Vanaf wanneer?
In 2011 verandert er aan de BIV niets. De regeling rond de nieuwe BIV moet immers nog goedgekeurd worden door het Vlaams Parlement. De nieuwe regeling zal in principe ingaan vanaf het aanslagjaar 2012. Mensen die hun auto in december inschrijven en in januari hun aanslag krijgen, zullen nog het oude tarief betalen. Voor wagens die ingeschreven worden vanaf januari geldt de nieuwe regeling.
Voor nieuwe wagens geldt onmiddellijk de nieuwe formule. De nieuwe BIV voor tweedehandswagens wordt gefaseerd ingevoerd over een periode van drie jaar. Het eerste jaar zal slechts 33% van de nieuwe berekeningswijze worden doorgerekend en gebeurt 67% op basis van de fiscale pk of het vermogen (huidige regeling), het tweede jaar 67% volgens de nieuwe berekeningswijze en vanaf 2014 zal het volledige nieuwe bedrag worden toegepast.
Intussen stelt de Vlaamse Belastingdienst een webtoepassing op punt waar iedereen zelf makkelijk de BIV kan berekenen wanneer hij of zij van plan is een nieuwe of 2de handswagen aan te kopen en in te schrijven.
De online rekenmodule kan vanaf donderdag 6 oktober geraadpleegd worden op de site van de Vlaamse Belastingdienst: http://belastingen.vlaanderen.be.
Persinfo:
Patrick Verstuyft
Woordvoerder van Vlaams minister Joke Schauvliege
Gsm 0475 51 56 05
persdienst.schauvliege@vlaanderen.be
Thomas Pollet
Woordvoerder van Vlaams minister Philippe Muyters
Gsm 0474 69 56 08
thomas.pollet@vlaanderen.be
Deze beslissing moet wel nog goedgekeurd worden door het Vlaams Parlement, maar wij verwachten hierrond geen probleem.
De nieuwe regeling zal in principe in werking treden vanaf 1 januari 2012.
Mensen die hun auto in december inschrijven en in januari hun aanslag krijgen, zullen nog het oude tarief betalen. Voor wagens die ingeschreven worden vanaf januari geldt de nieuwe regeling.
Voor de berekening van de nieuwe BIV per model zal een rekenmodule beschikbaar worden vanaf 6 oktober op de website van de Vlaamse Belastingdienst : http://belastingen.vlaanderen.be.
********************************************************
Persmededeling
JOKE SCHAUVLIEGE
VLAAMS MINISTER VAN LEEFMILIEU, NATUUR EN CULTUUR
PHILIPPE MUYTERS
VLAAMS MINISTER VAN FINANCIEN, BEGROTING, WERK, RUIMTELIJKE ORDENING EN SPORT
Dinsdag 4 oktober 2011
Nieuwe tarieven voor BIV promoten aankoop
energiezuinige en milieuvriendelijke wagens
Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege en Vlaams minister van Financiën Philippe Muyters keurde de Vlaamse Regering na het inwinnen van het advies bij MORA, SERV en Minaraad de hervorming van de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor nieuw ingeschreven wagens goed. Deze tweede principiële goedkeuring is een belangrijke stap naar een globale vergroende autofiscaliteit.
De Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) wordt geheven bij de inschrijving van aangekochte nieuwe en tweedehandswagens. Het gaat dus niet om de jaarlijkse verkeersbelasting. De BIV-hervorming betreft enkel de wagens van particulieren en moet ingaan vanaf het aanslagjaar 2012. In de nieuwe regeling zal de consument in elk marktsegment de keuze hebben tussen een milieuvriendelijk voertuig met een lagere BIV, en een minder milieuvriendelijk voertuig met een hogere BIV, waarbij het de bedoeling is dat de nieuwe BIV een stimulans geeft naar een meer milieuvriendelijk exemplaar. Na de BIV-hervorming volgen nog een km-heffing voor vrachtwagens en een vergroening van de verkeersbelasting. Daarvoor moet met de andere gewesten een politiek akkoord worden gesloten.
Verschil met de huidige BIV?
De huidige BIV wordt berekend op basis van het vermogen van de motor (uitgedrukt in fiscale PK of in kW). De nieuwe BIV gebruikt als belastbare grondslag de milieukarakteristieken van het voertuig, m.n. de Euronorm en de CO2-uitstoot. Beide staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig. Voor nieuwe wagens zal in functie van het klimaatbeleid vooral de CO2-uitstoot doorwegen; voor oudere dieselwagens weegt de Euronorm, die de luchtkwaliteit in rekening brengt, meer door. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens dat gebaseerd is op het verschil in Euronorm voor beide.
Aankopen uit het verleden willen we niet bestraffen. Daarom wordt een verhoogde leeftijdskorting op de BIV ingevoerd van 10% per jaar, op basis van de leeftijd van de wagen. Om de tweedehandsmarkt de nodige tijd te geven om zich aan te passen aan de hervorming, wordt de nieuwe berekeningswijze voor de BIV voor 2de handswagens ook gradueel ingevoerd over een periode van drie jaar.
In functie van de promotie van nieuwe en schone technologieën wordt de aankoop van elektrische voertuigen, plug-in hybride wagens en wagens op waterstof gestimuleerd door geen BIV voor deze wagens te innen. Verder geeft de Vlaamse Regering een stimulans voor de aankoop van wagens op aardgas en LPG omdat deze merkelijk minder uitstoten.
Bij de berekening van de BIV voor dieselwagens wordt voorts rekening gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter of die nu af-fabriek gemonteerd is zoals bij nieuwe dieselwagens of achteraf geplaatst (retrofit).
De nieuwe BIV-regeling port ook de autoproducenten aan om zo snel als mogelijk met nieuwe energiezuinige en milieuvriendelijke wagens op de markt te komen.
Ongewenste effecten vermijden
De adviesraden wezen op enkele ongewenste effecten van de in juli voorgestelde formule. Daarom werd op voorstel van de ministers Schauvliege en Muyters een aantal parameters in de berekeningswijze aangepast.
Zo wordt het minimumbedrag verlaagd van 61,5 euro naar 40 euro en wordt in dit voorstel een hogere CO2-uitstoot sneller belast aan het maximumbedrag van 10.000 euro. De BIV voor kleine en middenklasse wagens zal hierdoor geen grote wijzigingen ondervinden. Wel zal binnen elk segment duidelijk blijven welke de milieuvriendelijke wagens zijn, en welke de minder milieuvriendelijke.
De wijzigingen houden formeel in dat voor de CO2-factor van de nieuwe BIV voor een curve wordt geopteerd die eerst platter is en daarna steiler. De gele lijn (vierkantjes) van de onderstaande grafieken geeft het huidige voorstel weer, de blauwe lijn (ruitjes) het voorstel zoals in juli werd voorgesteld.
In bovenstaande grafiek wordt de klimaatcomponent van de BIV (euro) uitgezet als functie van de CO2 uitstoot (g/km). Hogere CO2-waarden geven in het nieuwe voorstel dus sneller aanleiding tot een hogere BIV.
Onderstaande grafiek zoomt in op de CO2-uitstoot van de modale gezinswagens die tussen 90 g/km en 160 g/km schommelt. Het is duidelijk dat in de nieuwe formule tot zowat 150 g CO2/km beduidend minder BIV zal moeten betaald worden dan in het eerdere voorstel (zowat 20% minder bij 150 g CO2 /km).
Voor wie?
De nieuwe regeling zal enkel van toepassing zijn voor voertuigen die vanaf 2012 worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon. Voor voertuigen die bij de DIV (Dienst IV) worden ingeschreven onder het KBO-nummer van een onderneming blijft de huidige BIV regeling van toepassing.
De gewesten zijn bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een v.z.w. met leasingactiviteiten is, moeten de gewesten een samenwerkingsakkoord afsluiten met de andere gewesten. Daarom wordt eerst een aangepast systeem voor particuliere wagens ingevoerd. Het blijft de bedoeling om op korte termijn een volledige hervorming, inclusief jaarlijkse verkeersbelastingen en inclusief bedrijfswagens, in te voeren. Hierover werd al een princiepsakkoord bereikt met de andere gewesten.
Hoe zal de nieuwe BIV berekend worden?
Voor natuurlijke personen (particulieren) zal de BIV berekend worden aan de hand van:
• de brandstofsoort: benzine, diesel, aardgas, LPG, elektriciteit of waterstof
• de Euronorm van de wagen (zie inschrijvingsbewijs van de wagen)
• de CO2-uitstoot van de wagen (zie ook inschrijvingsbewijs van de wagen)
• de aanwezigheid van een roetfilter
• de leeftijd van de wagen
Vanaf wanneer?
In 2011 verandert er aan de BIV niets. De regeling rond de nieuwe BIV moet immers nog goedgekeurd worden door het Vlaams Parlement. De nieuwe regeling zal in principe ingaan vanaf het aanslagjaar 2012. Mensen die hun auto in december inschrijven en in januari hun aanslag krijgen, zullen nog het oude tarief betalen. Voor wagens die ingeschreven worden vanaf januari geldt de nieuwe regeling.
Voor nieuwe wagens geldt onmiddellijk de nieuwe formule. De nieuwe BIV voor tweedehandswagens wordt gefaseerd ingevoerd over een periode van drie jaar. Het eerste jaar zal slechts 33% van de nieuwe berekeningswijze worden doorgerekend en gebeurt 67% op basis van de fiscale pk of het vermogen (huidige regeling), het tweede jaar 67% volgens de nieuwe berekeningswijze en vanaf 2014 zal het volledige nieuwe bedrag worden toegepast.
Intussen stelt de Vlaamse Belastingdienst een webtoepassing op punt waar iedereen zelf makkelijk de BIV kan berekenen wanneer hij of zij van plan is een nieuwe of 2de handswagen aan te kopen en in te schrijven.
De online rekenmodule kan vanaf donderdag 6 oktober geraadpleegd worden op de site van de Vlaamse Belastingdienst: http://belastingen.vlaanderen.be.
Persinfo:
Patrick Verstuyft
Woordvoerder van Vlaams minister Joke Schauvliege
Gsm 0475 51 56 05
persdienst.schauvliege@vlaanderen.be
Thomas Pollet
Woordvoerder van Vlaams minister Philippe Muyters
Gsm 0474 69 56 08
thomas.pollet@vlaanderen.be
-
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
- Naam: Frédéric
- Auto: Lotus Lotus Lotus
- Locatie: Kontich (Antwerpen)
- Contacteer:
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
link naar de simulatie module
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... 8e2069d0f2
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... 8e2069d0f2
Laatst gewijzigd door FKM op 06 okt 2011, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- thiva
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
- Locatie: Sugartown
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
Voor wie nog een nieuwe Exige RGB op de kop kan tikken en deze inschrijft in januari 2012. 

Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- thiva
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
- Locatie: Sugartown
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
Exige S 2010 volgens de 33-67% regel.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
Rond aan het kijken voor een Exige Thierry ? 
Es googelen wat de CO² en Euronorm van de 2012 Exige S zal zijn... ben wel es benieuwd.
Dak Frédéric voor het delen van deze info, voor mijn B klasse zakt de BIV ENORM... Nooit verwacht dat een belastring zou dalen

Es googelen wat de CO² en Euronorm van de 2012 Exige S zal zijn... ben wel es benieuwd.
Dak Frédéric voor het delen van deze info, voor mijn B klasse zakt de BIV ENORM... Nooit verwacht dat een belastring zou dalen

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- thiva
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
- Locatie: Sugartown
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
Evora S 2012 (en bijgevolg ook Exige S).
Geen 10.000 euro BIV dus, zoals de geruchten voorspelden.
@Frederik. Ik wou gewoon eens zien of de horrorverhalen klopten. Niet dus.
Geen 10.000 euro BIV dus, zoals de geruchten voorspelden.
@Frederik. Ik wou gewoon eens zien of de horrorverhalen klopten. Niet dus.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
Wel, ik had deze simulator over het hoofd gezien, (was er al langer naar aan het uitkijken) en was er ook van uit gegaan dat voor mijn nieuwe B-class de BIV wel zou stijgen ... (Belastingverlaging in België?)thiva schreef:@Frederik. Ik wou gewoon eens zien of de horrorverhalen klopten. Niet dus.
2010 b-class 2.478€
2011 b-class nu 495€ na 31/12/2011 : 170,85€
Ik ga Mercedes nog dankbaar moeten zijn dat ze hun 7G-DCT pas in 2012 lanceren. Anders had ik volgende maand mijn nieuwe al gehad.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- vital
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 08 jul 2009, 09:35
- Naam: ViTaL
- Auto: Evora S IPS Sportsracer
- Locatie: Limburg - MSK
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
Dit klopt niet.thiva schreef:Exige S 2010 volgens de 33-67% regel.
Als er 67% volgens het oude BIV systeem nog berekend wordt dna wil dit zeggen na 2 jaar 4000 euro x 0.67 = 2680 euro + het deel aan het nieuwe tarief.
Dit zou wel moeten kloppen en is dus niet zo weinig als via de berekeningstabel.
The difference between men and boys is the price of their toys!
- thiva
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
- Naam: Thierry
- Auto: Exige S2 240
- Locatie: Sugartown
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
Ik vind het ook raar, maar kan alleen maar tonen wat onze vrienden van de belastingen laten zien in de simulatie.vital schreef:Dit klopt niet.thiva schreef:Exige S 2010 volgens de 33-67% regel.
Als er 67% volgens het oude BIV systeem nog berekend wordt dna wil dit zeggen na 2 jaar 4000 euro x 0.67 = 2680 euro + het deel aan het nieuwe tarief.
Dit zou wel moeten kloppen en is dus niet zo weinig als via de berekeningstabel.

Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Nieuwe groene BIV in Vlaanderen
Hoe kan je nu weten welke euro norm een auto heeft en hoeveel Co²uitstoot die heeft?
Zou wel eens even willen zien of er een verschil is als je een 2° hands auto inschrijft die op LPG rijdt i.p.v. benzine?
Zou wel eens even willen zien of er een verschil is als je een 2° hands auto inschrijft die op LPG rijdt i.p.v. benzine?
