Ik heb mijn vorige Elan gekocht van een kennis, ik vertelde hem dat de Elan mijn "jeugd"-droom-wagen was/is en dat ik er ooit eentje wilde hebben. Heb meerdere keren laten vallen dat "ALS je uw Lotus verkoopt, MIJ eerst bellen!"...
Enkele maanden was het al van datte ... "Fred, ik wil een pand kopen om als zelfstandige te kunnen beginnen, en ik zou de Lotus verkopen want ik heb geld nogi. Dus zoals beloofd bel ik u dus eerst.". Whoops, dan toch nog een levende ziel dat zijn woord houd op de wereld ... maar eigenlijk iets vroeger dan voorzien voor mijn planning. Op die moment had ik een volledig uitgebouwde Audi A4 showcar staan, maar die moest eerst verkocht worden. Ik had nog een befrijswagen, dusja ... Niet zo simpel een getunede wagen verkopen, maar vrij snel vond ik de juiste kerel voor mijn Audi en dan nog tegen de juiste prijs. Dus kon ik na minder dan een maand reeds bellen naar Peetn' (Pedro) om uitbundig te zeggen... "'t is de moment, zet 'm maar klaar!". Hij had me ruim de tijd gegeven om mijn wagen te verkopen, hij wilde mij zoals beloofd én zoals wij het zo schoon kunnen zeggen in het West-Vlaams ... "d'eearste keure gevn'". Toch mooi niet?
Bijgevolg ik op 10/12/2000 dus eigenaar werd van mijn eerste Lotus ... een Calypso Red (rode) '92 Lotus Elan (was toen 24). Ik kocht toen de Lotus voor 600.000BEF (14.900€). Ik kan jammergenoeg niet meer terugvinden hoeveel kilometers de auto toen had.

In de tijd ik de Elan heb gehad heb ik toch een enorm aantal zaken aan de wagen verbeterd maar ook de wagen zelf stevig aangepakt. Heb er toch een klein fortuintje ingestoken om de wagen tip-top in orde te brengen. Ook werd de performantie en handling niet vergeten

Bij Thierry Verhiest en FVH Motors liet ik onderstaande werkzaamheden verrichten.
- Distributieriem + hun rolagers
- Aandrijfriem van de airco + hun rolagers
- Aandrijfriem van de alternator + hun rolagers
- Nieuwe vitessekabels (teer puntje van de elan)
- Volledig nieuw remsysteem (race- schijven, blokken, racedarmkes + olie)
- Groot onderhoud
Ik heb ook devolgende (tuning) aanpassingen gedaan :
- Inox Uitlaatlijn
- J&R Luchtfilter
- Bailey Motorsport Dump Valve
- EBC kevlar remblokken
- EBC geventileerde remschijven
- Stalen remleidingen + race olie
- ACE Speed 17" velgen GoodYear F1 banden
Verder had ik nog wilde plannen met de Elan want ik amuseerde mij er enorm mee. Als automaniak was ik helemaal weg van mijn Lotus Elan. Cabrio, snel, licht, betaalbaar, blitz, exclusief ... wat wil een mens van 24 nu nog meer?
Een bezoekje en ritje op de testbank bleek dat mijn Lotus "super potent" was De motor presteerde vlot 132kw = 180PK (179,5) & 225Nm (224,8) aan het vliegwiel... en 164pk op de wielen, zeer nauw aansluitend aan de opgegeven cijfers dus "puur" plezier! Kan niet van alle wagens gezegd worden, wel integendeel.

Als "tuner" (Ik zat toen heel erg diep in het tuningmilieu - professioneel maar ook als hobby) werden de plannen al snel gesmeed om de wagen een vernieuw(en)de look te geven. Ik zou de voor én achterbumper herontwerpen alsook een rearpanel in de Esprit V8 look.

Begin 2003 draaide mijn bedrijfje op volle toeren, investeren was hoognodig en ik moest plots een andere wagen kopen. Mijn werkgever (waar ik voor 95% van mijn tijd voor werkte) veranderde onze samenwerkingsvoorwaarden waardoor ik zelf een firmawagen moest kopen. Tot zover geen probleem, maar dan moest de Lotus jammer genoeg plaats maken. Zo extreem breed had ik het toen ook (nog) niet.

Dus op zoek gaan naar de juiste koper tegen de juiste prijs. De wagen stond tip-top in orde, dus wilde ik ook een correcte prijs. En kort nadat ik de wagen op het internet had gezet had kwam reeds ene Hans V.R. bij me terecht. Ik ben toen tot ergens in Aalst gereden om Hans de wagen te laten zien, Hans woont over Leuven wat toch een heel eind is van Waregem. Dus elk een stuk van de baan...
Ik verkocht in het voorjaar van 2003 met een zeer klein hartje de Lotus door aan een "huidig forumlid" hans. Ik ben de Lotus gaan brengen bij hem thuis op zaterdag 17/05/2003. Benieuwd of hij de dag en datum nog kent. (vkp was ~16.000€ ... weet niet meer exact) Ik heb ENORM veel spijt gehad van de verkoop van de Lotus, maar ik moest vooruitkijken! De Lotus had toen ~95.000km op de teller.
Na de verkoop gooide ik mijn ombouw/tuning plannen op het internet (http://www.LotusElanCentral.com) en op deze moment zijn er al enkele Elan's die met een dergelijk Esprit V8-inspired rearpanel ik toen lanceerde rondrijden. Maar ze zijn toch niet volledig in de look én afwerking ik voor ogen had, dus denk er eraan dit project alsnog van onder het stof te halen en uit te voeren in de toekomst


Midden 2007 kon ik echter niet meer leven met het gemis van mijn goeie oude trouwe Lotus dat ik ben gaan zoeken naar een nieuw exemplaar. Mijn eisen waren toch een pak hoger dan vroeger (moest vb. <50.000km zijn) en op een bepaald moment heb ik de juiste match gevonden in Duitdland. Maar dit verhaal kan je lezen in mijn eigen "Stel je voor"-thread alsook hier op het forum.
Voila, het heeft deugd gedaan het verhaal eens van me af te schrijven

But ... I'm back, BACK in FULL force
