Lotus beleefde in Barcelona een droom van een zaterdag, door in de kwalificatie niet alleen door te dringen tot Q2, maar gelijk ook de vijftiende plaats te pakken. Het tekent de ontwikkeling binnen het team en daar is Heikki Kovalainen een groot onderdeel van. De Fin sprak met GPUpdate.net over de vooruitgang in het team.
Je vijftiende startplaats, waar kwam dat opeens vandaan?
"We hadden natuurlijk een beetje geluk. Barrichello en Heidfeld hadden problemen, maar dan nog presteerden we erg goed. In Q2 waren we agressiever onderweg, met de zachte banden, waardoor de we de beide Force India's versloegen. We hebben het maximale uit de situatie gehaald en daar mogen we tevreden mee zijn."
Hoe reageerde het team? Niet alleen naar het tweede kwalificatiedeel, maar gelijk ook de vijftiende stek?
"Iedereen was blij en dat was terecht. We hadden een behoorlijk ingewikkeld nieuw pakket meegebracht naar Barcelona, waar we overigens nog niet het maximale uit hebben gehaald. We hebben slechts een beetje voordeel gehad daarvan."
Kun je uitleggen wat er nieuw was in Barcelona?
"Een nieuw uitlaatsysteem, dat uitlaatgassen direct in de diffuser blaast. Dat hebben veel nieuwe teams al en het is erg lastig om het precies goed te krijgen. Het is moeilijk om de luchtstroom onder controle te krijgen, want dat hangt allemaal af van de snelheid waaronder de motor opereert. Maar we zien dat de prestaties in de snelle bochten steeds beter worden en dat is bemoedigend. Er valt nog veel meer te halen uit dit pakket en daarvoor zijn simpelweg meer kilometers nodig."
Barcelona is over het algemeen het circuit waarop je het beste kan zien hoe goed je auto is. Dus dat het hier werkt, moet toch wel bemoedigend zijn.
"Absoluut. Natuurlijk is er nog altijd een gat naar de rest en dus moeten we blijven werken. Steeds stap voor stap onszelf verbeteren. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Red Bull, wat zij doen is zeer indrukwekkend. Maar wij zijn niet zo'n soort team. We kunnen niet verwachten dat we dat soort prestaties gaan leveren."
Het lijkt er wel een beetje op dat Lotus het enige nieuwe team is dat écht grote stappen maakt. Weet je waarom?
"Ik weet natuurlijk niet wat de andere teams doen, maar wij hebben een duidelijk plan en een duidelijk doel. En we behalen die doelen elke keer. We zijn niet alleen bezig met het verbeteren van de auto, maar ook met het verbeteren van het team. Er komen steeds meer mensen bij, Mike (Gascoyne, red.) is goed bezig en dat was wat ik verwachtte toen ik bij het team kwam. Ik verwachtte vooruitgang, een gat slaan naar de andere teams."
Maar je races zijn nog altijd vrij eenzaam, toch?
"Ja, ik rij regelmatig wat in m'n eentje rond. Het enige gevecht is vaak met Jarno. Andere teams liggen of vrij ver achter ons, of ze zijn nog te snel."
Is het dan niet moeilijk om gemotiveerd te blijven tijdens het racen?
"Nee, zeker niet. Ik heb ook een paar mooie gevechten gehad. Zo versloeg ik Maldonado en Perez in China. Dat betekent dat we richting het middenveld gaan. En dat is wel heel motiverend."
Lotus heeft nu dus ook de zogenaamde geblazen diffuser. Ben je niet bezorgd dat al dat harde werk voor niks is als die dingen verboden worden?
"Nee, want het is hetzelfde voor iedereen. Als je het weg moet halen, haal je het weg, zoals iedereen. Wij moesten het ontwikkelen, omdat de rest het wel had. Maar als het illegaal verklaard wordt, dan is dat zo. Zo gaat het soms."
Voel je je nog steeds thuis binnen Lotus? Zie je je toekomst binnen het team?
"Ik heb geen reden tot klagen. We gaan vooruit, ik ben blij met mijn positie binnen het team en ik zou niet weten waarom ik ergens anders zou moeten kijken."
Het volgende doel is natuurlijk punten. Denk je dat jullie dat dit jaar al kunnen bereiken?
"Dat is ons enige doel. Puur op snelheid zal dat lastig worden, maar er zullen races zijn waarin we de kans krijgen en dan moeten we er staan."
Aan welke circuits denk je dan?
"Monaco is de eerste. Canada is ook zo'n race waarin er vanalles kan gebeuren. Het zijn die afwijkende circuits waar we een kans op hebben. Op de meer aërodynamische circuits, zoals Silverstone, Spa of Suzuka, zal het waarschijnlijk moeilijk blijven."
Ivo Pakvis
Redacteur GPUpdate.net
Exclusief interview met Heikki Kovalainen voor GPUpdate.net
-
- Naam: Stijn
- Auto: Dax Rush, Elise S1
Exclusief interview met Heikki Kovalainen voor GPUpdate.net
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !