TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas?
-
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas
The saga continues....
Gisteren eindelijk tijd gehad om de achterste clam eraf te halen.
Tech manual en realiteit komen niet noodzakelijk overeen, maar het is toch gelukt. Ik verbaasde me trouwens hoe licht dat ding is...
Nadat de clam eraf is, zie ik veel beter hoe en wat en ik zie alvast wat licht in de duisternis. Het tandwiel ga ik in ieder geval moeten vervangen vrees ik. Maar dat is de kop niet af.
Interessant is dat, nu de boel openligt ik een aantal andere zaakjes meteen mee kan oplossen: Correcte plaatsing van de batterij in het motorcompartiment, weghalen van de batterijsteunen (meer koffer ruimte). Wat kleine dingetjes herstellen aan de clam (die door "enthousiast" schroeven ooit zijn stukgegaan).
Daarnaast ben ik even aan het kijken of er iets kan gemaakt worden als de BoE fabrication clam hinge, maar dan voor de K-series...
Watch this space....
Gisteren eindelijk tijd gehad om de achterste clam eraf te halen.
Tech manual en realiteit komen niet noodzakelijk overeen, maar het is toch gelukt. Ik verbaasde me trouwens hoe licht dat ding is...
Nadat de clam eraf is, zie ik veel beter hoe en wat en ik zie alvast wat licht in de duisternis. Het tandwiel ga ik in ieder geval moeten vervangen vrees ik. Maar dat is de kop niet af.
Interessant is dat, nu de boel openligt ik een aantal andere zaakjes meteen mee kan oplossen: Correcte plaatsing van de batterij in het motorcompartiment, weghalen van de batterijsteunen (meer koffer ruimte). Wat kleine dingetjes herstellen aan de clam (die door "enthousiast" schroeven ooit zijn stukgegaan).
Daarnaast ben ik even aan het kijken of er iets kan gemaakt worden als de BoE fabrication clam hinge, maar dan voor de K-series...
Watch this space....
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- mindp0wer
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Veel succes
Ben benieuwd en die nieuwsgierigheid kan enkel gestild worden met foto's ... 

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
-
SUCCESS (Een beetje toch
)
Laatste update zat de boel muur en muurvast:
De clam is er af en dan ziet de achterkant er zo een beetje uit (de duistere kijk op de zaak):
En dan vandaag, met wat frisse ideeën aan de slag gegaan. De motor maximaal opgekrikt en met een span band naar voren gekanteld. Een van de haken van de poulietrekker erachter en:
Los!
Wel wat met sporen door het "enthousiast" werken:
Een wat klaardere kijk op de zaak:
Maarrrr Waar is het lek?
Het is dus niet de keerring van de krukas.
Ik verdenk dan ook een van de volgenden:
- De olie pomp
- Pakking achter de olie pomp
- Of (en dat zou wel behoorlijk kut zijn) is de oliefilter los getrild (maar dat betwijfel ik heel erg - al zeg ik het zelf)
Andere plannen voor de clam en eventueel makkelijker openen met een scharnier zijn nog niet aan de orde gekomen....
Dirk

Laatste update zat de boel muur en muurvast:
De clam is er af en dan ziet de achterkant er zo een beetje uit (de duistere kijk op de zaak):
En dan vandaag, met wat frisse ideeën aan de slag gegaan. De motor maximaal opgekrikt en met een span band naar voren gekanteld. Een van de haken van de poulietrekker erachter en:
Los!
Wel wat met sporen door het "enthousiast" werken:
Een wat klaardere kijk op de zaak:
Maarrrr Waar is het lek?
Het is dus niet de keerring van de krukas.
Ik verdenk dan ook een van de volgenden:
- De olie pomp
- Pakking achter de olie pomp
- Of (en dat zou wel behoorlijk kut zijn) is de oliefilter los getrild (maar dat betwijfel ik heel erg - al zeg ik het zelf)
Andere plannen voor de clam en eventueel makkelijker openen met een scharnier zijn nog niet aan de orde gekomen....
Dirk
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Veel werk voor niks dus!

Olielekjes zijn altijd moeilijk om op te sporen omdat de olie door de turbelenties rond de motor naar alle hoekjes en kantjes geblazen wordt!
In ieder geval weet je nu hoe het moet!

-
Net Yvo even gebeld van de elise-shop en een nieuwe timing gear, olie pomp en wat pakkingen besteld.
Moet wel wachten tot volgende week omdat de timing gear niet in stock is.
Kan ik ondertussen wat dingen schoonmaken, maar ik hoop tegen einde maand terug op de weg te staan...
Dirk
Moet wel wachten tot volgende week omdat de timing gear niet in stock is.
Kan ik ondertussen wat dingen schoonmaken, maar ik hoop tegen einde maand terug op de weg te staan...
Dirk
- mindp0wer
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Veel succes en geduld 

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
-
Voila olie pomp en pakking is vervangen, pakking voor de adapter voor de oliefilter is ook vervangen. De motor goed gepoetst onderaan, zodat ik zeker snel kan zien of er nog een lek is na wat proefdraaien.
De bovenste draagarmen heb ik even afgeschuurd en met hamerslag behandeld. Ziet er wel mooi uit in hetzelfde blauw als de carrosserie.
Enkel nog wachten op het tandwiel (komt volgende week) en dan kan de boel terug in elkaar worden gezet. Ik ga eerst de boel op de blokken wat laten draaien om zeker te zijn dat alles goed zit en dan pas de clam terug opbouwen.
Maar voor de Lotus terug op de weg gaat krijgt ze nog 4 nieuwe remschijven (EBC) en remblokken rondom. Nu ik toch bezig ben kan ik ook ineens het derde remlicht herstellen en mijn xenon lampjes terug zetten.
Foto's heb ik deze keer niet kunnen maken (maar zal volgend weekend proberen eea in kaart te brengen). Nu eerst een weekje werken om alles te betalen...
De bovenste draagarmen heb ik even afgeschuurd en met hamerslag behandeld. Ziet er wel mooi uit in hetzelfde blauw als de carrosserie.
Enkel nog wachten op het tandwiel (komt volgende week) en dan kan de boel terug in elkaar worden gezet. Ik ga eerst de boel op de blokken wat laten draaien om zeker te zijn dat alles goed zit en dan pas de clam terug opbouwen.
Maar voor de Lotus terug op de weg gaat krijgt ze nog 4 nieuwe remschijven (EBC) en remblokken rondom. Nu ik toch bezig ben kan ik ook ineens het derde remlicht herstellen en mijn xenon lampjes terug zetten.
Foto's heb ik deze keer niet kunnen maken (maar zal volgend weekend proberen eea in kaart te brengen). Nu eerst een weekje werken om alles te betalen...

-
Goed nieuws:
De motor draait terug. Sloeg van de eerste keer terug aan.
Slecht nieuws:
Rook achteraan bij de collector en ik voel wat blazen.
Diagnose: Collector stuk of pakking stuk (positieve diagnose)
Maar ook: VEEL witte rook uit de uitlaat.... en dit gaat niet weg na het warm draaien. Nu zou het kunnen dat ik iets te veel olie erin heb gegooid...
Diagnose: In 't slechtste geval koppaking stuk (al dat werk voor den hond z'n kl)
Diepe zucht en verder nadenken en zoeken....
Dirk
De motor draait terug. Sloeg van de eerste keer terug aan.
Slecht nieuws:
Rook achteraan bij de collector en ik voel wat blazen.
Diagnose: Collector stuk of pakking stuk (positieve diagnose)
Maar ook: VEEL witte rook uit de uitlaat.... en dit gaat niet weg na het warm draaien. Nu zou het kunnen dat ik iets te veel olie erin heb gegooid...
Diagnose: In 't slechtste geval koppaking stuk (al dat werk voor den hond z'n kl)
Diepe zucht en verder nadenken en zoeken....
Dirk
- Witse
- Auto: Elise S2
Witte rook komt inderdaad van water. (blauwe rook van olie)
Mogelijk de cilinderkoppakking dus.
Veel geluk en sterkte!
Mogelijk de cilinderkoppakking dus.
Veel geluk en sterkte!
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Bij een lek aan je cillinderkop zou dan toch ook wat overdruk in je koelsysteem moeten hebben dus even testen zou ik zeggen!