Het is een hele uitleg, ben je er klaar voor?
Een klant van me heeft een papier meegenomen van FEDRA. FEDRA is een portaal dat werkt voor de overheid. De website van de ambtenaar noemen ze het. Daarin staat een heel artikel over de nieuwe europese nummerplaten. Er staat bij dat nummerplaten kunnen afwijken van de originele nummerplaat als de daartoe voorziene plaats geen ruimte genoeg voorziet voor de originele nummerplaat. Hiervoor met je naar de keuring gaan en je (kleine) nummerplaat laten keuren!
Nu ik ben naar de keuring gegaan (Sint-Niklaas)en daar wisten ze het natuurlijk ook niet, wat juist mag en wat niet. Na opzoekwerk wisten ze me te vertellen dat er een extra code 5 op het keuringsbewijs wordt gezet. "Gebreken die aanleiding geven tot herstelling zonder herkeuring", "Inschrijvingsplaat (reprod.) niet reglementair".
Ik kom terug thuis en bekijk de tekst "niet reglementair". Daar ben ik niets mee als bewijs, dus bel terug naar de keuring. Daar zeggen ze me dat ik morgen een apart bewijsje meekrijg voor mijn voorste nummerplaat. Nu, waarom krijg ik dit mee?
Wel, na de keuring heb ik eerst gebeld naar de politie Antwerpen, dienst verkeerseducatie. Daar heeft de verantwoordelijke me weten te vertellen dat zo'n kleine nummerplaat WEL legaal is, maar dat veel agenten niet afweten van deze regel.
Ik moet voor hen dit apart officieel bewijsje voor mijn kleine nummerplaat doorfaxen naar hun dienst en dit wordt dan op een intranet van de politie geplaatst, heeft men me gezegd. Zo krijgen alle politiezones weet van deze problematiek alsook de nodige uitleg en bewijzen dat deze uitzondering van nummerplaten WEL is toegestaan.
Dus om het nogmaals te zeggen, er zijn veel agenten die niet weten dat het wel is toegestaan. Mijn afmetingen vooraan zijn 35cm lengte op 7cm hoogte.
Ik ben mij vragen beginnen stellen nadat ik voor de 2de keer op 2 maanden een boete heb gekregen wegens een te kleine onleesbare nummerplaat vooraan terwijl mijn nummerplaat duidelijk leesbaar is met reflecterende folie.
Dus voor iedereen die met zo'n nummerplaat wil rijden, gewoon naar de keuring zo'n apart bewijsje halen.
Morgen haal ik het mijne, ik hou het forum alvast op de hoogte!