TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
ddez
Naam: Dirk
Auto: Ne witte

TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas?

Bericht door ddez »

HELP!!! :oops: :oops: :oops:

De Elise staat op stelten (letterlijk). Verleden week kreeg ik de Elise niet meer gestart. Verdict: batterij wat pips. Even in gang geduwd; slaat direct aan. Draait een beetje onregelmatig... Zet hem stil, start, slaat aan. De alternator geeft spanning, de batterij laad... Kijk oliepejl na: Zie op de peilstok NIETS... Direct een liter erbij gegoten en het niveau geeft terug boven minimum... Oef niet geheel droog dus.

Blijkt het lek aan de krukas dichting vooraan erger te zijn dan ik dacht. Geen probleem bestellen we even bij Yvo: keerring, distributieriem, alternatorriem, riemspanner, waterpomp (die lekte ook wat bij koud weer) en maar meteen nieuwe remschijven besteld.

Ben aan de zaak begonnen: distributieriem eraf: geen probleem, waterpomp vervangen, check. Maar dan een ganse dag aan het kloten om het tandwiel (waar de distributieriem opzit) van die kl*te krukas te krijgen.

Met gene middel. Alles in de boekskes en fora is pak hem er gewoon af. Maar die van mij zit dus poetvast.... Het is een Rover K16 non VVC blok.

Een polietrekker past niet want er is verdorie weinig plaats, tenzij ik ergens een heel korte/ kleintje (met 2 haken) kan vinden....

Dus de boel ligt stil :( :( :( :( Prachtig weer en geen Lotus... Spot ik er bovendien hier in de buurt dit weekend nog 2 (zilveren S1 met oranje streep en donkergrijze S2 club racer, ik denk Gooroo)

Dus bij deze iemand een tip, sterkere pollen, bezweringen, truk van de foor, you name it alle hulp is welgekomen...

Een zeer zwaar gefrustreerde lotus rijder...
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Re: TECH: Dringend... Hoe haal ik het tandwiel van de krukas

Bericht door ovi »

Zo'n tandwiel zit altijd goed vast kerel dus als je er niet aankan met een polietrekker zal je de motor er effen moeten uithalen! :?

Wat je wel is kan proberen is met 2 bandijzers of 2 dikke schroevendraaiers van bv. 1cm. Als je die tegenover elkaar er kan tussen krijgen door bv. iemand langs boven en de andere langs onder te wringen heb je kans. Ik zou wel eerst enkele dagen er goed kruipolie op spuiten en dan vooral erachter zodat dit de tijd heeft om er zo ver mogelijk tussen te "kruipen".
Veel mensen spuiten een scheutje kruipolie en beginnen dan direct als een gek te sleuren aan datgene dat vaststaat maar het noemt niet voor niks "kruipolie" hé! :lol:
Hugo
Naam: Hugo
Auto: Europa Special

Bericht door Hugo »

ken wel deze motor en materiaal van poulie niet maar

bij ijzeren poulie
met gasbrandertje poulie opwarmen, maar OPPASSEN voor brandbare materialen of stoffen( olie benzine, rubber of plastieke leidingen enz) in directe omgeving, steek je auto niet in brand
soms wordt poulie gemonteerd met Loctite of ander product, warmte doet dan deze Loctite smelten
na opwarmen wel niet te lang wachten om poulie af te trekken, zeker vooraleer de opgewarmde en uitgezette poulie zijn warmte aan de krukas kan afgeven

oliekeerring van poulie zal wel verbranden, maar ik denk dat het de bedoeling is dat je die gaat vervangen

proberen maar als het kan
ovi

Bericht door ovi »

En? :roll:
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Als er nog een wiel zit voor de v snaar of iets dan kun je om dat wiel een stukje gereedschap zetten waarmee je olie filters kan los draaien.
Is een ijzeren stangetje met een ketting, dan staat het in iedergeval vast en kun je kracht uit oefenen met wat beleid.

Zie dat je van Hasselt bent, als je samen poging wil wagen moet je maar ff pm schieten, heb vanavond of morgen overdag alle tijd.
ddez
Naam: Dirk
Auto: Ne witte

Bericht door ddez »

ZUCHT

Vandaag terug aan de slag gegaan. Gisteren en Vanmorgen goed kruipolie gespoten. Geen avans. De kleinste polietrekker past niet.

Dan maar iets anders geprobeerd. Ipv de motor te laten zakken, de motor omhoog gekrikt. Gaat iets verder. De truk van de schroevendraaier van Ivo geprobeerd en er kwam iets beweging in ! Maar ik kan (omwille van de opstaande rand van de oliefilter) niet aan de onderkant. Geen probleem denk ik, ik kan de krukas voorzichtig wat draaien om aan de andere kanten te kunnen en zo de polie eraf te krijgen.

Bon, om de as te roteren wil ik de bout van de alternator polie er even terug insteken.

En nu komt het... :evil: :evil: :evil: Loemp kalf dat ik ben laat ik de grote rondel over die bout zitten en krijg ik dat ding in het tapgat. Alleen die rondel blijft achter een koker van de chassis zitten en de boel zit muur en muurvast... :twisted: :twisted: :evil: :evil:

Niet omhoog, niet omlaag niks meer. Bovendien denk ik dat ik de flens van het tandwiel naar de kl*ten heb gewrongen...

Ik zie geen alternatief dan de achterste clam eraf te halen en misschien heb ik wel geen andere keuze dan de hele achterbrug te demonteren, een motorkraan te huren en de hele boel eruit te halen.

Distributieriem, no problem.... Gewoon die stoeme keerring...

Godv(vul alle mogelijke vloeken, viese woorden, leestekens allerhande in welke taal dan ook hier in)....

Morgen verder, met de clam en dan zien hoe ver de schade is.

Miljaarde
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Wat een miserie :shock:

Morgen met een frisse kop alle opties nog eens bekijken en dan misschien nog eens proberen die rondel los te krijgen.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Roberto
Auto: Elise S1

Bericht door Roberto »

moest het zover komen dat je een motor takel nodog zou hebben.
mag je mij altijd pm'en. ben van zonhoven en heb er eentje staan
ovi

Bericht door ovi »

En dan zeggen mensen altijd dat ik voor mijn plezier aan auto's werk! :mrgreen:
Troost u Dirk, zo is het meestal! ;)
Ik had hier vroeger ook eens een vriend die zich afvroeg wat er nu zo moeilijk was aan bv. een koppakdichting vervangen? Gewoon wat vijskes losdraaien, da nieuw dichtingske er tussen en terug de boel dicht schroeven dat is toch een makkie dacht hij! :roll: Ik heb hem dan eens laten komen toen ik er één moest vervangen en die was daar niet goed van wat er allemaal komt bij kijken en dan was het nog een gemakkelijke! :D
Als ik zo'n kl... boutje heb dat niet los wil of iets anders dat we niet uit elkaar krijgen slaap ik er meestal een nachtje over. Tegen s'morgens weet ik meestal de oplossing! 8-)
X-ian
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25

Bericht door X-ian »

Nou, nou, dat zit tegen! Niet fijn. Ik hoop dat je hem snel weer rijdende hebt.
Plaats reactie