Welke banden nemen?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
thiva
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240

Re: Welke banden nemen?

Bericht door thiva »

"rullen" = "smeren" :D
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Dogzilla
Naam: Kristof
Auto: 2 elf

Bericht door Dogzilla »

't is gewoon opgehoopt rubber, geen barstjes...

Ik heb vrijdag wel een paar rondjes circuit gedaan, maar dat was telkens maar 10min rijden, en dan een halfuur niks, zo 3 of 4 keer op een totaalperiode van 2-3 uur... En dat heb ik in een recenter verleden meermaals gedaan (en intenser), maar 't is nu dat het me zo plots hard opvalt, die banden. En bij het googlen kwam ik bv ook uit op mogelijk slechte uitlijning, of ophangingsproblemen.. vandaar dat ik hier eens wil polsen, voor ik me nodeloos zorgen begin te maken ;)
to add speed add lightness
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Volgens de foto lijkt dit gewoon opgepikt rubber dat door de warmte van je banden platgewalst is. Als je in de vuile zone gaat rijden met warme banden, zul je over de hele band platgewalst rubber terugvinden, hier enkel aan de buitenkant. Dat opgepikte rubber hoor je bij het naar huis rijden gewoonlijk ook loskomen en kletteren tegen de onderkant van je auto.

FastEleven zegt : hou je bandendruk goed in het oog bij trackdays om te vermijden dat je banden te warm worden, maar het oppikken van rubber kun je niet echt voorkomen .... ;)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Dogzilla
Naam: Kristof
Auto: 2 elf

Bericht door Dogzilla »

Het circuit lag er idd vuil bij, zonneschijn de hele dag en de uren daarvoor waren het proefritten voor competitiewagens (SLS AMG GT3, R8 GT, en nog meer racebeesten) die waarschijnlijk veel rubber hebben nagelaten.. eigen banden waren zeker niet te warm van 1 rondje.

Sebiet dan maar eens een ritje maken om het eraf te rijden :mrgreen:
to add speed add lightness
Striker98
Auto: Lotus Exige S2

Bericht door Striker98 »

Je banden zijn gewoon lekker warm geworden. Het kán zijn dat je rubber opgepikt hebt, maar meestal is het je eigen band die begint te "smeren" (rullen, of geef het beestje een naam). Je schraapt dus eigenlijk steeds een laagje rubber eraf als je hard door een bocht gaat of als je te vroeg op het gas gaat dat je gaat spinnen. Dan loopt de temeratuur ineens extreem hoog op en "smelt" de band als het ware. Later droogt dat weer op en dan ziet het er zoals nu uit.

De slijtage is prima tot aan de "randen" van de band, dus je werkdruk is goed.
Plaats reactie