Aankoop eerste Lotus (elise)

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door FastEleven »

Marijn,

Als je niet weet dat de Elise S2 met 2 verschillende soorten motoren is gebouwd geweest (Rover vs Toyota) en hoe je beiden herkend, dan lijkt het me onvoorzicht om nu al tot de aankoop van een Lotus te gaan. Jezelf beter informeren lijkt me de eerste belangrijke stap.

FastEleven denkt dat je best hier even begint :
http://www.lotus-cars.eu/lotus-cars/elise-s2

Succes !
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Marijn
Berichten: 239
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:25
Naam: Marijn
Auto: MG F + Lotus Elise S2
Locatie: Kortemark

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door Marijn »

FastEleven schreef:Marijn,

Als je niet weet dat de Elise S2 met 2 verschillende soorten motoren is gebouwd geweest (Rover vs Toyota) en hoe je beiden herkend, dan lijkt het me onvoorzicht om nu al tot de aankoop van een Lotus te gaan. Jezelf beter informeren lijkt me de eerste belangrijke stap.

FastEleven denkt dat je best hier even begint :
http://www.lotus-cars.eu/lotus-cars/elise-s2

Succes !

Beste

Zonder enige arrogantie, maar wat denkt u dat ik aan het doen ben voor ik onvoorzichtige en ondoordachte aankopen doe? Ik vraag informatie aan personen die thuis zijn in de Lotus-winkel, de beste referentie naar mijn weten.

Wel bedankt voor de reactie en de link!

Mvg

Marijn
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door FastEleven »

Uiteraard is het eveneens verstandig om het chassisnummer van auto's die je gaat bekijken te controleren.

Bij een Elise geeft het 12e teken aan of de auto links of rechtsgestuurd de fabriek heeft verlaten. Naar mijn gevoel moet je minder willen betalen voor een omgebouwde en dus niet originele auto.

FastEleven zegt over het 12e teken in het chassisnummer :
- C = RHD
- D = LHD
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door mindp0wer »

Emiel schreef:K-series is zeker leuker om mee te rijden, veel leuker karakter, maar minder bulletproof en outdated.

Voor de prijs van bijna 21k zou ik voor een Toyota motor gaan, dan maar via import en ombouw etc.

In 2011 een K-series kopen is net als een Harley Davidson kopen. Veel geld voor hele oude techniek. (sorry)
Emiel, voor iemand die Lotus pas leert kennen en hier info vraagt, wil ik hier toch op reageren.
Wat is daar mis mee, met "oude" techniek? Mijn 220.000km bewijzen net het tegendeel van wat je beweert. Goed onderhoud, goed opwarmen en het materiaal eren doet zeer veel. Bovendien rijdt de K niet zo steriel als de T volgens de meesten.
Die oude Harley heeft toch ook zijn charmes en zijn waarde die hij blijft behouden ...?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
KoenC
Berichten: 621
Lid geworden op: 27 sep 2010, 21:28
Auto: 997 GT3
Locatie: Hamme

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door KoenC »

Marijn,
ga ook eens langs bij een dealer. Zij hebben dikwijls 2de handswagens die volledig bij hen op onderhoud zijn geweest etc.
Je zal ook van hen op 15' tijd een logische uitleg krijgen over wat, wanneer, hoe etc.
succes in the search
ps1. Ohja, een Lotus heeft ook, behalve zijn werkelijke waarde ook een emotionele waarde ... zal je snel begrijpen éénmaal je ermee rijdt ;-)
[color=#FF4000]Growing up is inevitable, Growing old is optional![/color]
[color=#00BFFF]Racing is life. Anything before or after is just waiting.[/color]
Gebruikersavatar
ez-roller
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 okt 2010, 10:39
Auto: Elise S2 111s
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door ez-roller »

hoi
ik heb zelf 5 maand geleden een Elise S2 111S (2003), dus ook een K-series - wel 160pk. Heb 26.000 betaald, bij Verhiest. Ik heb zeker nog geen spijt van mijn aankoop, super bakje :) Zelf in de winter blijven doorrijden (elke dag) en zonder kleerscheuren doorgekomen.
Al superveel plezier aan gehad. Ik raad u dan ook aan bij een garagist te kopen vanwege de garantie, etc. Ik zit nu met een klein olielekje, en dat zal gefixt worden onder garantie.

Zeker een testrit maken; maar weet dat je na die testrit waarschijnlijk verkocht bent :)

Have fun & keep us posted.
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door Emiel »

Marijn, Fasteleven heeft wel een punt, proefrijden in alle modellen en eens kijken wat het beste bij jou en de portomonee past. Er zit toch nog wel wat variatie in Elise modellen. K-series met 118pk, K-series met VVC en 160pk, Toyota. Long-roof, Short-roof, etc.

Ik vond deze website destijds wel informatief. http://www.elises.co.uk/

mindp0wer schreef: Emiel, voor iemand die Lotus pas leert kennen en hier info vraagt, wil ik hier toch op reageren.
Wat is daar mis mee, met "oude" techniek? Mijn 220.000km bewijzen net het tegendeel van wat je beweert. Goed onderhoud, goed opwarmen en het materiaal eren doet zeer veel. Bovendien rijdt de K niet zo steriel als de T volgens de meesten.
Die oude Harley heeft toch ook zijn charmes en zijn waarde die hij blijft behouden ...?
Reageren staat hier iedereen vrij gelukkig ;) Ik heb al eens uitgelegd waarom ik niet helemaal fan ben van de k-series (materiaal toleranties/uitzettings krachten/etc ) dus daar zal ik dit topic niet weer mee "vervuilen" gezien de Topicstarter daar niet op zit te wachten waarschijnlijk.

Met oude techniek hoeft niks mis te zijn. Ik hou van klassieke motoren en auto's dus opzich en de 220.000km van jou bewijzen het ook.
En zoals ik al eerder aangaf vind ik een k-series een leuker blok om te rijden als een Toyota motor. K-series heeft veel leukere vermogens afgifte.

Maar waarom zou je , voor 21.000 euro, een Elise kopen met een motorblok uit halverwege jaren 90 waarvan problemen bekend (zweven kop, AICV wat terug komt, te heet wordende VVC kop, etc) zijn als je een nieuwer motorblok kan kopen met meer vermogen, minder onderhoud, etc ?

Dan koop je dus een oudere Harley/K-series om zijn uitstraling en wat men in de volksmond karakter wil noemen. Ik noem dat vragen om rekeningen die het beleg van het brood eten.

Tuurlijk kan het goed gaan, dat kan iedere belegging op de beurs ook :)

Een oude Harley behoud zeker zijn waarde. Maar pas toen Porsche de blokken in 95 of 97 ging verbeteren op verzoek van Harley werden het kwalitatief goede blokken ;)

Ik wil niemand voor zijn schenen schoppen, daarom zei ik al bij voorbaat (sorry) , nogmaals, de K-series is veel leuker om te rijden maar vergt meer onderhoud en kopzorgen (letterlijk en figuurlijk)
XRaid
Berichten: 383
Lid geworden op: 09 apr 2009, 19:29
Naam: Peter
Auto: Elise MK2
Locatie: Schoten

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door XRaid »

Voorlopig heb ik na 55000 km ook nog geen klagen over de K-series. Dus laat je zeker niet afschrikken. Btw auto heeft ook al wat circuit kilometers gedaan en het enigste wat stuk is gegaan is de airco :-)
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door mindp0wer »

Emiel schreef: Maar waarom zou je , voor 21.000 euro, een Elise kopen met een motorblok uit halverwege jaren 90 waarvan problemen bekend (zweven kop, AICV wat terug komt, te heet wordende VVC kop, etc) zijn als je een nieuwer motorblok kan kopen met meer vermogen, minder onderhoud, etc ?
Ok, Emiel, geen probleem, begrijp nu je statement ook beter en ben het daar ook mee eens.
Maar dat mag een mens niet tegen houden om iets anders te kiezen. ;)
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Marijn
Berichten: 239
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:25
Naam: Marijn
Auto: MG F + Lotus Elise S2
Locatie: Kortemark

Re: Aankoop eerste Lotus (elise)

Bericht door Marijn »

Allen bedankt voor de ruime uitleg en tips!

Nu moet ik er nog eentje vinden natuurlijk... Moest er iemand tips hebben of er weten staan voor om en rond de 20k (iets meer is ook een mogelijkheid natuurlijk), post mij aub...


Mvg

Marijn
Plaats reactie