remmen en ophanging
-
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
- Naam: Emiel
- Auto: Motorsport/Exige S1
- Locatie: Grens gebied, Nederland.
Re: remmen en ophanging
Je zegt rechter voorwiel lock. Als de auto niet uit gebalanceerd is en op dat wiel staat de minste druk dan zal die als eerste locken.
Goede uitlijning, uitwegen, en misschien dan eens verder kijken. Succes in iedergeval.
Goede uitlijning, uitwegen, en misschien dan eens verder kijken. Succes in iedergeval.
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: remmen en ophanging
Een interessante volgorde zo 

If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
- Naam: Emiel
- Auto: Motorsport/Exige S1
- Locatie: Grens gebied, Nederland.
Re: remmen en ophanging
Ik bedoel natuurlijk eerst ongeveer de gewenste hoogte instellen, uitwegen (de hoeken maar ook gewichtsverdeling voor/achter) , uitlijning, etc.HJ2 schreef:Een interessante volgorde zo
Of bedoelde je wat anders ?

- Jeroenbox
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
- Naam: Henniez
- Auto: Exige S, Caterham
Re: remmen en ophanging
een kleine investering en groot plezier is een meter voor de temperatuur van de banden. je komt dan na paar rondjes binnen en meet meteen alle 4 banden de temperatuur. Even opzoeken wat de bedrijfstemperatuur is voor het type wat je eronder hebt liggen. Je kan dan met de bandenspanning gaan werken en steeds weer meten. voorbanden en achterbanden warmen verschillend op dus achter (nog) iets zachter zetten dan voor etc. probeer maar eens de banden veel zachter te zetten (ze staan meestal te hard)
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
- Jeroenbox
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
- Naam: Henniez
- Auto: Exige S, Caterham
Re: remmen en ophanging
even over Zolder.
je kan goed gek worden op Zolder. ik denk wel eens dat het 4 rechte stukken zijn met 4 chicanes. Dat is het ook als je die bochten niet juist weet aan te pakken en je denkt dat de auto niet goed is. als je probeert met wat minder snelheid de (korte) bochten in te gaan, keurig naar binnen (even wachten) en iets eerder stuur recht en dan pas gas geven dan worden die bochten al heel veel soepeler en doet de wagen het opeens heel veel beter. je gaat snel wringen op Zolder, bandjes worden dan te warm en gaan smeren. dat is het teken om netter te gaan sturen en je gaspedaal wat subtieler te gaan instappen.
je kan goed gek worden op Zolder. ik denk wel eens dat het 4 rechte stukken zijn met 4 chicanes. Dat is het ook als je die bochten niet juist weet aan te pakken en je denkt dat de auto niet goed is. als je probeert met wat minder snelheid de (korte) bochten in te gaan, keurig naar binnen (even wachten) en iets eerder stuur recht en dan pas gas geven dan worden die bochten al heel veel soepeler en doet de wagen het opeens heel veel beter. je gaat snel wringen op Zolder, bandjes worden dan te warm en gaan smeren. dat is het teken om netter te gaan sturen en je gaspedaal wat subtieler te gaan instappen.
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
- Jeroenbox
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
- Naam: Henniez
- Auto: Exige S, Caterham
Re: remmen en ophanging
laatste opmerking voor nu.
ga niet teveel aan de gang met die ophanging en afstelling. je kan dat pas echt gaan doen als je strakke rondjes rijdt. de stuurman is echt een heel veel belangrijkere factor. als je steeds anders afstelt weet je niet meer of je het zelf bent of de afstelling die beter is. prima om te lezen hoe afstellingen werken maar je wagen is al stijf en overstuur op Zolder betekent gewoon te hard de bocht in gaan (wat iedereen daar ervaart). de AP brakes zijn natuurlijk wel een goede investering en fijn setje banden/velgen ook prima. niet gaan spelen maar vast zetten in een afstelling en van daaruit gaan werken en dus heel veel rondjes rijden (liefst met een helper/instructeur ernaast)
zorg ook voor je gaat dat je perfect strak vast zit (feedback van je billen). handschoenen aan en je handen niet (dus echt niet) van de kwart voor 3 stand afhalen (ja om te schakelen). Dan voel je precies wat de auto doet en niet doet. bandenspanning dus koud controleren en opschrijven. schrijf ook even op wat voor weer het is (koud/warm, nat/droog conditiebaan zand/geveegd etc). rondetijden (laten) noteren. in 2012 beginnen aan de afstelling
ga niet teveel aan de gang met die ophanging en afstelling. je kan dat pas echt gaan doen als je strakke rondjes rijdt. de stuurman is echt een heel veel belangrijkere factor. als je steeds anders afstelt weet je niet meer of je het zelf bent of de afstelling die beter is. prima om te lezen hoe afstellingen werken maar je wagen is al stijf en overstuur op Zolder betekent gewoon te hard de bocht in gaan (wat iedereen daar ervaart). de AP brakes zijn natuurlijk wel een goede investering en fijn setje banden/velgen ook prima. niet gaan spelen maar vast zetten in een afstelling en van daaruit gaan werken en dus heel veel rondjes rijden (liefst met een helper/instructeur ernaast)
zorg ook voor je gaat dat je perfect strak vast zit (feedback van je billen). handschoenen aan en je handen niet (dus echt niet) van de kwart voor 3 stand afhalen (ja om te schakelen). Dan voel je precies wat de auto doet en niet doet. bandenspanning dus koud controleren en opschrijven. schrijf ook even op wat voor weer het is (koud/warm, nat/droog conditiebaan zand/geveegd etc). rondetijden (laten) noteren. in 2012 beginnen aan de afstelling
[size=85]you never fail, you stop trying[/size]
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: remmen en ophanging
Dat op een Elan kl... remmen staan weten we maar van een Exige verwacht je toch dat deze meer dan goed genoeg zijn voor een beginnende circuitrijder?jan willem schreef:alles de kogel is door de kerk..
ik heb de AP racing disc besteld 295 mm bij elise shop..
Deze blijven best betaalbaar. Ik wil geen prijs op veiligheid stellen maar ik had het toch wel even zitten van de week. Rechter voorwiel lock en echt moeten door drukken voor de chicane... net voor een bmw gtr.. en porsche 911. het was wel even nijpen ..dit is denk ik toch wel de makkelijkste beslissing.

-
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
- Naam: Emiel
- Auto: Motorsport/Exige S1
- Locatie: Grens gebied, Nederland.
Re: remmen en ophanging
Daar ben ik het niet volledig mee eens. Ja investeren in stuurman kunsten is vele malen belangrijker. Cursus, uitleg, filmen en bespreken, en vooral doen.Jeroenbox schreef:laatste opmerking voor nu.
ga niet teveel aan de gang met die ophanging en afstelling. je kan dat pas echt gaan doen als je strakke rondjes rijdt. de stuurman is echt een heel veel belangrijkere factor.
Als je wat serieuzer wil gaan circuit rijden zal een goede basis afstelling wel nodig zijn. Even uitwegen incl bestuurder en van daaruit ervaringen op gaan doen is in mijn ogen nodig. Rem upgrades en schokdemper upgrades zijn leuk maar zoals je ook eerder zei, investeren in rijder training is belangrijker.
Banden temperatuur is interresant. Maar band zal dan ook opgedeeld moeten worden in 3 vlakken om te kijken welke positie van de band warmer is en wat er aan te doen is om de gehele band op een mooie temperatuur te krijgen.
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: remmen en ophanging
Emiel, lees mijn post over de vele parameters hierboven
Ik bedoelde dus niet jouw volgorde, maar de door JW gekozen volgorde (met bandenspanning als laatst)
Logisch zou zijn:
1. Zorgen dat je goed kunt rijden (ik zit nog steeds in deze fase
) totdat je aan de grenzen looopt van je stock setup
2. Stock setup perfectioneren en ervaring opdoen met de door iedereen genoemde parameters
3. Als je dan tegen grenzen van de hardware aanloopt: Nieuwe hardware kopen
Overigens: Bandentemperatuur in de pits meten en niet on the fly: Houd rekening met een flinke negatieve offset die zich vertaalt in afwijkende bandenspanning dan de daadwerkelijke tijdens het rijden


Logisch zou zijn:
1. Zorgen dat je goed kunt rijden (ik zit nog steeds in deze fase

2. Stock setup perfectioneren en ervaring opdoen met de door iedereen genoemde parameters
3. Als je dan tegen grenzen van de hardware aanloopt: Nieuwe hardware kopen

Overigens: Bandentemperatuur in de pits meten en niet on the fly: Houd rekening met een flinke negatieve offset die zich vertaalt in afwijkende bandenspanning dan de daadwerkelijke tijdens het rijden

If you always do what you always did, you always get what you always got.
- Jeroenbox
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
- Naam: Henniez
- Auto: Exige S, Caterham