remmen en ophanging

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
jan willem
Naam: jan willem
Auto: Lotus Exige S

remmen en ophanging

Bericht door jan willem »

Gisteren track day op zolder. Na 5 rondjes begonnen mijn remmen weer te bibberen. Iemand goed advies over welke schijf remmen goed zijn voor circuit... en of nieuwe klauwen

Had ook de indruk van veel bodyroll te hebben en redelijk wat overstuur. Ik weet dat er systeem bestaat voor verlaging en demping ... iemand hier iets over aub ?

ik kan er mee rijden maar ben geen technische expert heb beperkte kennis .. 1:53 rondjes waren lekker ...
Eventueel iemand die zin heeft om mij te assisteren op track days ... die er iets van af kent .. uiteraard kleine vergoeding voorzien. volgende geplande data 04/04/11 op spa.
zou graag de wagen piek fijn hebben op circuit..
Kan altijd mailen of bellen .. regio vlaamsbrabant.
thx
jan willem
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Re: remmen en ophanging

Bericht door ovi »

Had je nu iets gezegd hé kerel! :roll:
Ik was pas van s'middags thuis maar een vriend van mij is van 11 tot 12 hr gaan rijden dus was ik niet naar daar gekomen. :?
Hij heeft op zijn Nissan 200 SX nu een compressor van een SLK gemonteerd en ging gewoon wat testen dus was het ook niet de moeite om tot daar te komen.
Laat de volgende keer iets weten dan maak ik een paar filmpjes van je rijkunsten! :mrgreen:
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

1:53 is niet bepaald slecht of traag op zolder ...

Trillingen in de remmen komt volgens mij van onvoldoende koeling. Ik had dat ook op mijn Elan na het plaatsen van mijn AP Racing bigbrakes. Toen bleek het ook een koelingsprobleem te zijn en na het plaatsen van S2 velgen was het probleem volledig opgelost.

Rij je op originele velgen?
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

Over / onderstuur zou ik eerst proberen te tweaken met varaities van bandenspanning op de voor / achteras. Ik denk dat je daar al heel veel verder mee komt zonder te hoeven investeren in verlagingssets e.d.

Koeling kan idd een probleem zijn. Neem dus schijven die een hoge heatload kunnen hebben. Geperforeerd zou ik links laten liggen. Gegroefd... eerst maar pproberen met goede kwaliteit stalen schijven!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
jan willem

ik denk ook dat AP beste zijn ga van de week eens kijken voor aan te kopen ... op het circuit rij ik op 1,2 team Dynamics met Yokohama ... gewoon op de baan met de lotus velgen en afschuwelijke uniroyal ..

naar het schijnt is de banden druk idd veel mee op te lossen.. ik sprak met iemand daar die zij 2,3 bar is beste voor de yokohama band .. zelf reed ik met 2,0 ...
over weeg toch anti roll bar aan te schaffen en de camber van voor iets te laten veranderen om overstuur tegen te gaan .. advies ?

grtz
jw
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

Spelen met bandendruk kost niets.
Loop je dan alsnog tegen grenzen aan, dan kun je upgrades overwegen.

bandenspanning op trackdaýs is een vak apart. Zorg dat iemand je wil coachen met (jaren) lange ervaring op dat vlak. Er zijn heel veel parameters waar je tegelijk aan moet denken (baan, slijtage, weer, temperatuur, bandensoort, uitlijninge.t.c.) en veel is empyrisch te bepalen. Voorlopig dus niet uitgespeeld met de huidige configuratie.

Als je dan nog tegen grenzen van materiale aard aanloopt: petje af en veel plezier met upgraden.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Is de bandenspanning 2 bar koud ? vind dat vrij hoog.

Trillen van remmen kan enorm veel zijn. Zolder is natuurlijk ook wel een circuit waar de remmen op hun donder krijgen en niet echt de ruimte krijgen om te koelen. Vind ik tenminste.

Maar een ARB aan de voorkant, om grip weg te halen ? Ik zou eerst met banden spanning spelen en evt. camber.

Het is eigenlijk wel goed voor jezelf om te weten WANNEER je onderstuur hebt en overstuur. Aanremmend insturen ? vol gas insturen ? Bocht uit ? etc.

Naar aanleiding daarvan kun je kijken waar het probleem ligt en wat de auto op dat moment doet. (de balans, het sturen, gas positie, etc. )

Je kan veel aanpassen maar het is altijd een balans. De aanpassingen die je doet lossen 1 ding op maar geven weer 1 ander ding terug, vaak wanneer je weer wat harder rijd. Dan moet dat opgelost worden etc. en zo is het een cirkel tot er een balans word gevonden. En dat is voor ieder circuit anders.

Ik zou proberen de wagen in een afstelling te krijgen die voor jou werkt. Dan zou je evt. met banden spanning of een demper instelling wat kunnen doen per circuit. Maar dan ben je ARB, schokdempers, uitwegen van de auto, etc. al verder :)

Moeilijke materie.
jan willem

ja dat is echt niet simpel stuff. Ik denk ipv te gaan investeren in schokdempers dat ik beter een compressor kop die op 12 volt kan draaien kan nooit geen kwaad hé...
Spelen met de camber had ik ook al in gedachte. Ik denk dat de voorste iets negatiever mogen. Heb morgen al reeds afspraak om dit verder te gaan bekijken.

mijn volgende vraag dus.. ik vernam dat de exige met een anti rol bar standaard is... is deze verstelbaar ? kan dat kloppen ? FKM in deurne heeft wel zeer goede prijs gemaakt voor verstelbaar antirolbar ... ik snapte het even niet ..
grtz
jw
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

anti rol bar of een stabilisatie stang etc. zit standaard op de wagen. Op heel veel wagens zelfs zo niet alle ;)
Verstelbare is vaak aftermarket te bestellen.
Maar verstelbaar, dikte, allemaal van invloed.

Wat leuk is om websites zoals onderstaand door te lezen. Niet omdat er goed advies op staat maar omdat er op staat hoe/wat/waarom etc. Het is natuurlijk niet op een midden motor geschreven maar er staan veel nuttige dingen in zodat de principes bekend worden.

http://www.racelinecentral.com/RacingSetupGuide.html

Een andere uitlijning voor je auto kan al een wereld van verschil zijn. En dan heb je nog 1001 mogeljikheden over ;)
jan willem

alles de kogel is door de kerk..

ik heb de AP racing disc besteld 295 mm bij elise shop..
Deze blijven best betaalbaar. Ik wil geen prijs op veiligheid stellen maar ik had het toch wel even zitten van de week. Rechter voorwiel lock en echt moeten door drukken voor de chicane... net voor een bmw gtr.. en porsche 911. het was wel even nijpen ..dit is denk ik toch wel de makkelijkste beslissing.

Betreft ophanging ga ik eerst kijken naar Camber , anti rolbar en dan banden druk.
Zijn er parameters gekend voor zolder en spa ? Hoe rijden jullie ... druk banden zolder 2,3... camber iets negatiever ... anti rolbar aanspannen... graag tips ..

deze forum is toch geweldig hé .. alvast bedankt aan iedereen die mij geholpen heeft ..
grtz
jw
Plaats reactie