Lotus Engineering Provides Electrical Integration Expertise for Ultra Luxury Vehicle
2 March 2011
Lotus Engineering, a company with over 20 years of EV and HEV experience, has been responsible for all aspects of the electric drivetrain integration for 102EX, the Rolls-Royce Phantom Experimental Electric. This includes the largest battery pack fitted to a road car, together with an innovative 7 kW induction charging system. These components and the electric drivetrain have been integrated by Lotus Engineering into the existing Phantom electrical systems, giving an efficient electrical propulsion control strategy and retaining full vehicle functionality.
Lotus Engineering has a broad expertise in vehicle design, manufacture and development. For the Phantom Experimental Electric project Lotus Engineering provided engineering services in the areas of: drivetrain layout, vehicle simulation, Computer Aided Engineering (CAE), component specification, vehicle build, control strategy, control integration, procurement, commissioning and development testing. This project highlights the technical competence in Electrical and Electronic Integration and the capability and range of consultancy services offered by Lotus Engineering.
The Phantom Experimental Electric has two electric motors to replace the 6.75 litre V12 engine. These electric motors each produce 145 kW of power to provide a total 290 kW and torque of 800 Nm giving a 0 - 100 km/h time of under eight seconds and a top speed limited to 160 km/h.
In the conversion of a Phantom into an electric vehicle a study was conducted to ensure that the optimum layout of the electric drivetrain and ancillaries was achieved with no intrusion into passenger compartment. Following an iterative design study the 71 kWh, 640 kg lithium ion battery pack was placed under the bonnet where the engine had been. The two motors, gearbox and inverters were located behind the rear seats in the original fuel tank bay, with power cables running longitudinally between the converters and the battery. This has enabled the Phantom Experimental Electric to retain its 50:50 weight distribution and characteristic Rolls-Royce driving experience.
The Rolls-Royce Phantom is a complex vehicle with many advanced electrical systems. The integration of the electric drivetrain and ancillaries with the existing vehicle control unit provided the greatest challenge for the project. To compound this the Phantom Experimental Electric features the additional complexity of a 3 mode charging system (single phase, three phase and the inductive power transfer) together with a two level driver selectable regenerative braking system.
Dr Robert Hentschel, Director of Lotus Engineering, said "The Rolls-Royce Phantom Experimental Electric is an extremely advanced vehicle. I am delighted that Rolls-Royce Motor Cars has recognised Lotus Engineering's world class engineering capability and chosen us to be a part of this project. We have taken a great deal of pride working for such a prestigious ultra luxury brand and I believe that this project illustrates the technical competency of Lotus Engineering in Electrical and Electronic Integration and the capability to apply our expertise to a wide range of applications and types of vehicle".
Bron : Group Lotus Press Office
NfL: L-Engineering Provides Electrical Integration Expertise
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: News f Lotus: Lotus Engineering Provides Electrical Inte
Meer details elektrische aandrijving Rolls-Royce 102EX
03-03-2011
102 EX badgeNa de aankondiging in februari konden we hem deze week op de beursvloer van Genève bewonderen: de elektrische proeftuin van Rolls-Royce met een Phantom-omhulsel. Maar op de vraag wat er nou precies onder de enorme motorkap schuil gaat hadden we nog geen antwoord gegeven. Tijd voor een update.
Ten eerste is de 102 EX een volledig funtionerend model. Als je de kans zou krijgen, zou je ‘m dus zo dwars over de beursvloer kunnen scheuren (waarmee we onze lezers natuurlijk niet op gedachten willen brengen). In het aluminium spaceframe van de 102 EX (ook wel Phantom EE genoemd) ligt een lithium ion ‘battery pack’ en twee elektromotoren, geplaatst op het achtersub-frame. De motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met 1 versnelling en geïntegreerd differentieel.
In totaal leveren de motoren 395 pk, wat niet veel minder is dan de 460 die de reguliere Phantom (met 6,75 V12) levert. Het maximumkoppel overklast dat van de Phantom zelfs: in plaats van 720 Nm leveren de elektro-units maximaal 800 Nm. Zijn ze leeg, dan kan je ze middels inductie heropladen.
De energiedichtheid van de Nikkel Cobalt Mangaan-accu ligt op 230Wh/kg, en dankzij de overdadige ruimte voor batterijen moet een bereik van ongeveer 200 km mogelijk zijn. 0-96 km/u kan in minder dan 8 seconden, en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Voor korte stadsritjes moet dit meer dan voldoende zijn , en je zou je er eventueel ook nog mee naar je landhuis buiten de stad kunnen laten zoemen.
Verder moeten we in het achterhoofd houden dat Rolls-Royce duidelijk maakt (nog) geen productieplannen te hebben, maar een investering als deze wordt natuurlijk nooit gedaan alleen maar om iets te kunnen bewijzen. Laatste losse feitje: de Phantom schijnt in het GKL++ segment te vallen (superluxe voertuigen voor meer dan €200,000). Ik had er nog nooit van gehoord, jullie wel?
Bron : Autoblog.nl
03-03-2011
102 EX badgeNa de aankondiging in februari konden we hem deze week op de beursvloer van Genève bewonderen: de elektrische proeftuin van Rolls-Royce met een Phantom-omhulsel. Maar op de vraag wat er nou precies onder de enorme motorkap schuil gaat hadden we nog geen antwoord gegeven. Tijd voor een update.
Ten eerste is de 102 EX een volledig funtionerend model. Als je de kans zou krijgen, zou je ‘m dus zo dwars over de beursvloer kunnen scheuren (waarmee we onze lezers natuurlijk niet op gedachten willen brengen). In het aluminium spaceframe van de 102 EX (ook wel Phantom EE genoemd) ligt een lithium ion ‘battery pack’ en twee elektromotoren, geplaatst op het achtersub-frame. De motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met 1 versnelling en geïntegreerd differentieel.
In totaal leveren de motoren 395 pk, wat niet veel minder is dan de 460 die de reguliere Phantom (met 6,75 V12) levert. Het maximumkoppel overklast dat van de Phantom zelfs: in plaats van 720 Nm leveren de elektro-units maximaal 800 Nm. Zijn ze leeg, dan kan je ze middels inductie heropladen.
De energiedichtheid van de Nikkel Cobalt Mangaan-accu ligt op 230Wh/kg, en dankzij de overdadige ruimte voor batterijen moet een bereik van ongeveer 200 km mogelijk zijn. 0-96 km/u kan in minder dan 8 seconden, en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Voor korte stadsritjes moet dit meer dan voldoende zijn , en je zou je er eventueel ook nog mee naar je landhuis buiten de stad kunnen laten zoemen.
Verder moeten we in het achterhoofd houden dat Rolls-Royce duidelijk maakt (nog) geen productieplannen te hebben, maar een investering als deze wordt natuurlijk nooit gedaan alleen maar om iets te kunnen bewijzen. Laatste losse feitje: de Phantom schijnt in het GKL++ segment te vallen (superluxe voertuigen voor meer dan €200,000). Ik had er nog nooit van gehoord, jullie wel?
Bron : Autoblog.nl
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: News f Lotus: Lotus Engineering Provides Electrical Inte
wel wel wel ... Lotus Engineering aan het werk voor BMW ... mooi mooi mooi !
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic