Lowie Vermeersch (ex Pinifarina) ook naar Lotus?

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Lowie Vermeersch (ex Pinifarina) ook naar Lotus?

Bericht door Frederik »

Er wordt al een tijdje gefluisterd (oa. in de thuisgemeente) van Lowie Vermeersch hij naar Lotus zou zijn verhuisd.

Vermeersch was een dikke 10 jaar "director of design" bij Pininfarina. Ik benieuwd of de geruchten zullen kloppen. 2 Belgische designers bij Lotus ...

Designer Lowie Vermeersch verlaat Pininfarina

Meulebeke - Designer Lowie Vermeersch verlaat het Italiaanse Pininfarina, waar hij directeur design was. Vermeersch, afkomstig uit Meulebeke, is één van de Belgische topdesigners in de autowereld.

Lowie Vermeersch woont en werkt sinds 2000 in Turijn, waar hij aan de slag kon bij het toonaangevende Pininfarina. Hij maakte er snel carrière, als directeur design stond hij aan het hoofd van een ploeg van 100 ontwerpers. Die werken nieuwe modellen uit, voor ondermeer automerken Ferrari en Maserati, maar ook Rolls Royce en Peugeot. Vermeersch heeft zelf z’n ontslag ingediend, volgens kennissen omdat hij nieuwe uitdagingen zoekt. Pininfarina zit de laatste tijd ook in slechte papieren, ook dat zou een rol spelen. Of de jonge ontwerper terugkeert naar België of in het buitenland, is nog niet duidelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lowie_Vermeersch
Gebruikersavatar
X-E-G
Berichten: 540
Lid geworden op: 18 aug 2008, 18:53
Auto: Exige S240
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Re: Lowie Vermeersch (ex Pinifarina) ook naar Lotus?

Bericht door X-E-G »

Tijdens een item over het salon liet hij verstaan dat hij idd een nieuwe uitdaging zocht en hij vernoemde daar Lotus. Vooral het pure sprak hem aan
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN

WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Lowie Vermeersch (ex Pinifarina) ook naar Lotus?

Bericht door Red Baron »

X-E-G schreef:Vooral het pure sprak hem aan
Waarom gaat hij dan net nu... :?

Heb de reportage op canvas enkele weken geleden gezien van hem en ben wel zéér geïnteresseerd wat hij zou kunnen verwezelijken bij Lotus.
Leek me een persoon met zéér veel respect voor het verleden en het merk.
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
BelgianRally
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 aug 2008, 21:52
Auto: taxi
Locatie: Kortemark

Re: Lowie Vermeersch (ex Pinifarina) ook naar Lotus?

Bericht door BelgianRally »

vrees er een beetje voor... Lotus heeft vorig jaar Donato Coco aangetrokken waar Lowie Vermeeersch heel close mee heeft samen gewerkt. Misschien daarom dat de link met Lotus snel gemaakt wordt.

Moest Lowie nu naar Lotus gaan zou hij dan aan Donato rapporteren... dus volgens mij een stap terug.
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: Lowie Vermeersch (ex Pinifarina) ook naar Lotus?

Bericht door Red Baron »

Vond dit precies ook al vreemd.

Hij was hoofd van de designafdeling van Pininfarina en welke functie zou er dan open zijn bij Lotus?
Zou inderdaad een stap terug zijn.
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Lowie Vermeersch (ex Pinifarina) ook naar Lotus?

Bericht door electroshock »

Je moet je trachten te verplaatsen in de gedachtegang van een ontwerper.
In die zin is het misschien geen expliciete of impliciete sollicitatie dan wel een een inspiratiebron die wordt aangehaald door Lotus en de daarbijhorende puurheid te vermelden.
Ontwerpers doen vaak niet liever dan refereren naar andere ontwerpen & ontwerpers. Waarmee ze dan terecht toegeven dat ze het wiel niet steeds opnieuw uitvinden maar soms ook terugvallen op (door anderen) verworven ontwerpprincipes of vomentaal en die dan schaamteloos kopiëren (dat doen de slechtere ontwerpers, die dat op hun beurt helemaal ontkennen zich te baseren op een ander) of subtiel citeren of handig bewerken (dat doen de meer getalenteerde ontwerpers en die zullen dat vaak ook nooit ontkennen, maar geven ruiterlijk hun inspiratiebronnen toe). Los daarvan heb je natuurlijk onder de ontwerpers enerzijds meer 'traditionalisten' zoals beide wijlen Pinin Farina's en anderzijds 'beeldenstormers en radicale vernieuwers' als een Giugiaro of een Gandini, die bij Bertone de vrijheid kregen om te vernieuwen en die aanpak ook later zonder Bertone bleven doorzetten.

Terwijl het voor een verkoper van een automerk not done is om de positieve aspecten van een ander merk in een goed daglicht te stellen, kunnen ontwerpers daar veel vrijer mee omgaan (zelfs van top-CEO's is geweten dat ze werk van de concurrentie bewonderen, zoals Enzo Ferrari stikjaloers was op de E-type, of recenter Piëch de A- & B-klasse wist te appreciëren. Hetgeen niet wil zeggen dat ze respectievelijk met een Jag of een Mercedes zouden rondrijden, dat is nog een heel ander verhaal ... maar zo kennen we er ondertussen ook :roll: ).

Als ontwerper van een onafhankelijke designhuis kan je je uiteraard nog vrijer uiten over ontwerpen van diverse merken, gezien daar het concurrentie-aspect veel minder speelt.
Vergelijk het met Julian Thompson, die met het ontwerp van de Elise S1 expliciet verwees naar de Dino 246, dit als mede-inspiratiebron. Daarom was het noge géén expliciete of zelfs geen verdoken sollicitatie om daarna bij Ferrari aan de slag te kunnen gaan.

Ik zie het vooral als een compliment of eerbetoon vanwege Vermeersch naar de ontwerpers zoals Carr & Crijns (of daaraan voorafgaand Thompson en misschien ook Stevens) die in het verleden instonden voor de vormelijke puurheid gekend van de Lotus concepten en productiewagens tot op heden.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Plaats reactie