Batterij op peil houden

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Re: Batterij op peil houden

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Heb me ook laten vertellen dat goede druppelladers je batterij conditioneren door deze ook op bepaalde momenten te ontladen ...
Wa heb ik hier dan al heel de tijd geschreven? :roll:

geeft dan dan geen probleem als je net die moment wil starten?

Nee, omdat hij hem wel ontlaad maar gewoon om hem bezig te houden hé Fred! Hij gaat hem dus niet diep ontladen maar gewoon even en dan terug weer opladen, dan doet hij een periode niks, dan onlaad hij weer terug een beetje, terug opladen enz.
Zelf ben ik ook niet zo aan het idee dat het toestel én dus ook mijn wagen permanent aan de het elektriciteitsnet hangt...

- wat als het toestelletje vuur vat?
- wat als het toestelletje kapot gaat en blijft laden?
- wat als het toestelletje voor een of andere reden begint te flippen?

Zelfs een lader vertrouw ik niet om deze een nacht op te laten staan, ik ga die altijd uittrekken + ik plaats die altijd op een alu vuilblik met schrik voor brandgevaar.
Dan moet je ook uw digibox en al uw andere toestellen uittrekken als je gaat slapen of een een dagje niet thuis bent! :roll: Goe bezig dan! :lol:
marky_mark_98
Naam: Marc
Auto: Elise MK2 S

Bericht door marky_mark_98 »

Verbruikt zo'n druppellader veel elektriciteit ?
peter
Naam: Peter
Auto: Elise SC

Bericht door peter »

Een optimaat 4 verbruikt max 20Watt als de laadstroom 0,8A is,
dus dat is driekeer niks omdat deze max laadstroom maar zelden voorkomt.
Heb zelf ook een optimaat 4 en ben daar super content van
vroeger gewone lader gehad en daar ook batterijen mee stuk gedaan (overladen) :oops:
Bij de lotus gaat de optimaat in het 12V aansluiting (zo ook bij de PGO 250) omdat deze niet onderbroken wordt door het contact, kabeltje langs het raampje dat 0,5 cm openstaand en alarm op on. Hoe simpel kan het zijn :lol:
Vroeger, bij men ex motorfietsen via een vast stekkertje.
Na al die jaren is dit m'n besluit, voor mij geen gewone lader meer !
ovi

Bericht door ovi »

peter schreef:Een optimaat 4 verbruikt max 20Watt als de laadstroom 0,8A is,
dus dat is driekeer niks omdat deze max laadstroom maar zelden voorkomt.
Heb zelf ook een optimaat 4 en ben daar super content van
vroeger gewone lader gehad en daar ook batterijen mee stuk gedaan (overladen) :oops:
Bij de lotus gaat de optimaat in het 12V aansluiting (zo ook bij de PGO 250) omdat deze niet onderbroken wordt door het contact, kabeltje langs het raampje dat 0,5 cm openstaand en alarm op on. Hoe simpel kan het zijn :lol:
Vroeger, bij men ex motorfietsen via een vast stekkertje.
Na al die jaren is dit m'n besluit, voor mij geen gewone lader meer !
Oef, toch al één die het snapt! :lol:
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

ovi schreef:Dan moet je ook uw digibox en al uw andere toestellen uittrekken als je gaat slapen of een een dagje niet thuis bent! :roll: Goe bezig dan! :lol:
Akkoord, maar een toestel dat een batterij oplaad vindt ik toch net iets gevaarlijker dan een digi box/corder dat in standby staat.
ovi

Bericht door ovi »

Frederik schreef:
ovi schreef:Dan moet je ook uw digibox en al uw andere toestellen uittrekken als je gaat slapen of een een dagje niet thuis bent! :roll: Goe bezig dan! :lol:
Akkoord, maar een toestel dat een batterij oplaad vindt ik toch net iets gevaarlijker dan een digi box/corder dat in standby staat.
Ik niet! :roll:
Als je voelt hoe warm die tranfo's van die modems van telenet en bv. mijn router die in de kast ligt worden; en je ze normaal niet mag uittrekken; heb ik daar veel meer angst voor dan een druppelader die lekker koud blijft! ;)
peter
Naam: Peter
Auto: Elise SC

Bericht door peter »

Ik ook niet !
(miljaar weeral eens met ovi :lol: )
een goede druppellader is beveiligd tegen overspanning, kortsluiting, temperatuur, pool wissels,...
een digibox daarentegen :?:
google maar eens "digibox ontploft" ;)
ovi

Bericht door ovi »

peter schreef:Ik ook niet !
(miljaar weeral eens met ovi :lol: )
Is da een probleem misschien? :evil:
:mrgreen:
hans
Auto: Elan

Bericht door hans »

Frederik schreef:

Frederik, ik heb met mijn elan amper 500 km gereden op één jaar, dus voor de batterij geen goeie zaak. Dus mijn elan hangt het ganse jaar aan een druppellader. Nog nooit (gelukkig maar) een probleem gehad, en hij start telkens van de eerste slag.
Didier
Naam: Didier heeft Lotusitis ..
Auto: Elan Plus2S CN
Contacteer:

Bericht door Didier »

Ik kan m'n batterij niet aan een druppellader hangen, daar m'n garage 400m van m'n huis is en er geen elektriciteit is.
Of ik moest de batterij uitbouwen, wat ik nogal omslachtig vind.
'k Start gewoon regelmatig eens en laat een tijdje draaien, of als de wegen goed bij liggen (vandaag dus duidelijk niet) rij ik een toertje.
Verder staat er een massasleutel op.
'k Heb trouwens altijd zo'n startbooster bij mij ... je weet maar nooit (handig is wel dat ie ook opgeladen is é :roll: )
:)
startbooster.jpg
startbooster.jpg (20.82 KiB) 2502 keer bekeken
--------------Greetz, Didier -------------The destination is irrelevant, when the journey is in a Lotus!
Plaats reactie