Proton steekt 900 miljoen euro in revival Lotus

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Of dacht je soms dat het ontwikkelen van vijf nieuwe modellen gratis was? Dat is het natuurlijk niet. En daarom heeft Proton (de eigenaar van Lotus) zo’n 18 maanden geleden besloten om £770 miljoen in het Britse merk te investeren.

En dus werd er in Parijs een (zeer) uitgebreid voorproefje gegeven van de toekomst van Lotus. Het verhaal schijnt allemaal zo’n 1,5 jaar geleden begonnen te zijn toen Proton twijfelde over wat ze met Lotus moesten toen. Verkopen of toch houden? En dus begonnen ze in het geheim onderhandelingen met Dany Bahar, die op dat moment verantwoordelijk was voor marketing bij Ferrari.

Hij had er wel oren naar om Lotus nieuw leven in te blazen. En dus werd hij een jaar geleden aangesteld als nieuwe CEO van Lotus. Maar hij kwam niet alleen, hij nam oa Donato Coco (designer) mee van Ferrari. En daarnaast nog een hele stoet managers van andere grote merken zoals Porsche en Aston Martin.

En het resultaat van een jaar plannen maken was dus vorige week te zien in Parijs. Lotus moet opstoten in de vaart de volkeren en zich gaan meten met merken als Ferrari, Porsche en Aston Martin. De komende jaren zal Lotus vooral achter de schermen bezig zijn met ontwikkelen van de nieuwe modellen, opbouwen van het dealernetwerk en ongetwijfeld een groot marketingoffensief. Ook zal er meer aandacht komen voor motorsport (Le Mans, Indycars, GP2 etc).

En in Parijs was al duidelijk te merken dat Lotus graag schermt met bekende namen. Voor de onthulling van de Elise, Esprit, Elan, Eterne en Elite werden namelijk onder andere Brian May, Naomi Campbell, Mickey Rourke en Steve Baldwin uit hoge hoed getoverd. Ook heeft Lotus nog een zogenaamde Advisory Council opgericht met daarin oa Tom Purves (ex-BMW & Rolls-Royce) en Bob Lutz.

Ik ben zeer benieuwd wat we hier de komende jaren allemaal nog van zien. Als je een kijkje neemt op de volledig nieuwe Lotus website krijg je zeker eens goed idee van de grootsheid van alle nieuw plannen.

PS : En die 6e concept dan? De City Car Concept? Dat is geen concept van Lotus Cars, maar van Lotus Engineering. Die auto is dan ook voornamelijk bedoeld om de techniek die erin zit tentoon te stellen in de hoop dat andere fabrikanten de techniek willen kopen.

Bron : AB.nl & es.autoblog.com
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Re: Proton steekt 900 miljoen euro in revival Lotus

Bericht door Frederik »

Rumour : Er zou ook nog es 900.000.000€ extra ingepompt worden door Petronas ...
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Om een idee/vergelijk te hebben ... de ontwikkeling van de Elan M100 heeft Lotus £35 miljoen gekost. Die moment had Lotus nog nooit zoveel geld gestoken in de ontwikkeling van een nieuw model. Het grootste deel van het geld kwam van GM.

Wat de huidige Elise's, Exige's en Evora's hebben gekost weet ik niet. Iemand?
co-driver
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two

Bericht door co-driver »

Da weet ik nie , maar het Emas 'budget' is een 'kleine' 80 miljoen Euro.

Deze investering komt van verschillende 'bronnen' . uk , malaysia ....
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

co-driver schreef:Da weet ik nie , maar het Emas 'budget' is een 'kleine' 80 miljoen Euro.

Deze investering komt van verschillende 'bronnen' . uk , malaysia ....
Emas is een Proton project ... geen Lotus of Lotus Engineering.
kevin_v
Naam: Kevin
Auto: Elise MK1

Bericht door kevin_v »

Er zou wel sprake zijn om Lotus buiten GB te bouwen, maar dat zou ik wel echt spijtig vinden.
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/mo ... it-UK.html
The Sun moet je natuurlijk wel met een dikke korrel zout nemen
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-norfolk-11448445
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Ik had dit zelf al voelen aankomen en denk dat het juist is. Op misschien de exige na zal alles in Azië gebouwd worden.

R&D zal wel in GB blijven, vermoed ik.

Het is een gokje samen met wat info die ik oppikte.....
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Mooie reden, en goed ingekaderd om te vertrekken ... "als we geen staatslening krijgen dan vertrekken we met onze productie".

-not-

Toch erg dat de industrie de staat voor zo'n voldongen feiten zet, anderzijds steunen ze de banken en krijgen de andere bedrijven dan weer geen staatssteun. Toch lastige zaak vindt ik ...
EXCELSE
Naam: Hans
Auto: Excel SE

Bericht door EXCELSE »

Ik hoop dat er nog wat van overblijft om auto's te maken, na het betalen van de lonen en de bonussen van al die managers.
Naar mijn gevoel lopen er al meer managers dan arbeiders rond bij Lotus.
Plaats reactie