Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gesloten
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door electroshock »

En nog nieuws in het GT-segment.

Maserati kondigt ondertussen de geringere kilo's al aan en gaat de andere richting uit, al zal dat naar Maserati-normen relatief zijn:

The Maserati GranTurismo MC Stradale produces more aerodynamic down force without producing more aerodynamic drag, it produces more power - 336kw, 450 hp - without using more fuel and it is more agile without sacrificing the GranTurismo S's highly praised ride quality.
The new Maserati GranTurismo MC Stradale will be the fastest, lightest and most powerful car in the Maserati range when it goes on sale in the first quarter of 2011.
Inspired by the Trofeo GranTurismo MC and the race-winning GT4 motorsport models, the two-seater Maserati GranTurismo MC Stradale that will debut at the 2010 Paris Auto Show will feature razor-sharp handling and will break the 300km/h barrier.
The Maserati GranTurismo MC Stradale responds to demands for a GranTurismo which can balance on-road driving needs with race-driving desires, incorporating the handling and aerodynamic lessons from Maserati's three racing programs.


Terwijl we het nieuwe BMW 6 concept in Parijs ook te zien krijgen. En die gaat nog voor 2014 productierijp zijn, daar ben ik zeker van. Dan spreek ik nog niet over uitvoeringskwaliteit en efficiëntie.
De huidige 6 coupé is er vanaf +/- 70 K en de cabrio vanaf +/- 80 K in M-versie met 507 pk vanaf +/- 116 K resp. 123 K. Daar gaat die nieuwe versie niet veel boven liggen.

Het wordt best spannend in het luxe GT-segment.
Of mikken ze nog exclusiever bij Lotus ? En zijn Maserati GT en BMW 6 gewoonweg te ignoreren ?
Handmade Spyker or Morgan Aeromax anyone ?

Ben toch uitermate benieuwd wat Lotus in de meer gematigde prijsklassen gaat presenteren.
Laatst gewijzigd door electroshock op 21 sep 2010, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door Frederik »

jokke_vlo schreef:Dit kan ik onderschrijven, al mag je een Elise SC niet direct met een GT3 gaan vergelijken, dat is eerder een Cayman S....maar goed dat is maar weer een puntje op de i. Je analyse makes sense to me.....en ja ik zie in die Exige V6 een waardig alternatief voor de GT3 of GT3RS. Maar dat moet ik eerst wel eens ondervinden......
Merci ... de Exige CUP's passen niet in mijn verhaal.

Dan kan je (ik) misschien (beter) zeggen:
Elise - Elise SC - Exige S - Exige CUP
911 - 911 S4 - GT3 - GT3 RS
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door electroshock »

Frederik schreef: Dan kan je (ik) misschien (beter) zeggen:
Elise - Elise SC - Exige S - Exige CUP
911 - 911 S4 - GT3 - GT3 RS
Ik zie daar wel een logica,
maar ligt dat motorisch allemaal niet wat te ver uit elkaar ?
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door jokke_vlo »

Frederik schreef: Merci ... de Exige CUP's passen niet in mijn verhaal.

Dan kan je (ik) misschien (beter) zeggen:
Elise - Elise SC - Exige S - Exige CUP
911 - 911 S4 - GT3 - GT3 RS
Ik zie in het nieuwe gamme een Elise cup als mogelijkheid. De cupjes hebben toch nog wat belangrijke zaken voor op circuit, toch als je regelmatig gaat rijden (stalen remleidingen, ohlin dempers, dry sump) en zijn volgens mij toch niet onbelangrijk.
Het zou heel spijtig zijn geen 4 cylinder hardcore trackwagen meer te hebben. Je moet het dan wel onder Elise brengen anders wordt het te verwarrend. Vandaar dat ik niet direct een Elise V6 zie komen.
Een Elise SC is qua prestaties vergelijkbaar met een cup, maar ontbreekt toch wat materiaal om intensief te tracken. Iets wat je met een GT3 echt wel kan. En met de cupjes dus ook.

De Exige V6 zou zo goed als zeker alleen in cup versie komen, dus als tracktoy die echt wel de GT3's aankan, ook op Spa en Zolder.

De huidige Exige cup is een GT3 uitdager op technische circuits. Echter op snelle circuits is de huidge exige een serieus maatje te klein.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door Frederik »

electroshock schreef:
Frederik schreef: Dan kan je (ik) misschien (beter) zeggen:
Elise - Elise SC - Exige S - Exige CUP
911 - 911 S4 - GT3 - GT3 RS
Ik zie daar wel een logica,
maar ligt dat motorisch allemaal niet wat te ver uit elkaar ?
't gaat om de stappen in het gamma, niet in hoeverre de motoren uit elkaar liggen en/of vergelijkbaar zijn. Dit om mijn stelling dat "een Exige te dicht gepositioneerd staat bij de Elise SC".
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door electroshock »

Frederik schreef:'t gaat om de stappen in het gamma, niet in hoeverre de motoren uit elkaar liggen en/of vergelijkbaar zijn. Dit om mijn stelling dat "een Exige te dicht gepositioneerd staat bij de Elise SC".
Na de kleine aardverschuiving met de aankondiging van een Elite V8 is de toon toch gezet, zal er binnenkort/in de verre toekomst onder de huidige Evora nog iets in het Lotusgamma worden verkocht ? Ik heb zo'n vermoeden van niet. Of ze moeten stiekem al een Elise/Exige opvolger voorbereid hebben of er toch dringend werk van maken (al dan niet op basis van de huidige Evora). Maar wellicht moet de laatste facelift aan de Elise de levensduur nog wat gaan verlengen. Wellicht gewoonweg in afwachting van de nieuwe en kapitaalkrachtigere klanten.
Volgens mij wordt (op termijn) het hele Lotusgamma herzien. En moet je de stappen in het programma hoger ('up-market') gaan zoeken, waar dan hopelijk wel ergens een echte trackversie (of mogelijks alleen maar een pseudo racy-versie :roll:) in gaat zitten.

Kwatongen die de looks van de Elite vergelijken met een Laguna coupé of de wijlen Ford Cougar moet ik toch tegenspreken (cfr. comments op Pistonheads), de stijl die ze uitwillen gaan lijkt me meer dan OK. Heel knap. Toen de Elite II/Eclat in de jaren zeventig werd gelanceerd zat daar in vergelijking met het toen gekende Lotusverleden ook géén Lotus-'DNA' in. En ik vind die wagens nog steeds iets hebben (maar de meningen over de Elite II zullen wellicht altijd verdeeld blijven).

Alleen wordt er overal gedownsized qua gewicht & motoren en nu tegen al die trends in het omgekeerde doen ?
Misschien is Bahar wel een ziener. Ik zie het niet.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
vasseur
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 sep 2008, 18:00
Auto: Elise s1 - Elan+2

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door vasseur »

electroshock schreef:
Misschien is Bahar wel een ziener. Ik zie het niet.
Als ze zo voort doen zal ik blind worden :lol:
Ik ga nog veel biefstukskes mogen snijden als ik er eentje wens te kopen, maar zoals het er nu uitziet op de foto's zal dat zeker die afgelikte elite niet zijn.
Hopelijk is hij in het echt wat aantrekkelijker en heeft hij geen ordinaire Japanse look.
Laatst gewijzigd door vasseur op 21 sep 2010, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
IN LOVE WITH MY GIRLS ON WHEELS

Afbeelding Ypres Lotus Day - dé officiële forumrit [schrijf nu in!]
Gebruikersavatar
jokke_vlo
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Locatie: Tussen Oostende en Arlon

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door jokke_vlo »

Ik kan alleen vaststellen dat heel veel niet Lotus bezitters dat nieuw machien echt wel knap vinden.

Lotus lukt er dus alvast in de aandacht te krijgen van mensen die er (nog) geen hebben. Dat is toch ook de bedoeling?

Ik sluit me wel aan bij de vrees dat ze volledig weg gaan van de lichte wagens, dan zou Lotus Lotus niet meer zijn, daar ga ik wel mee akkoord.
Ze zouden daar toch wat communicatie mogen over doen, willen ze hun trouwe aanhang niet blijven voor het hoofd stoten !

De uitbreiding van hun imago en gamma stoort me echter niet en ik ben zelfs blij met dit nieuw ontwerp. Want de Evora heeft me nooit kunnen bekoren. Dit echter zeker wel. Ik lees ook op een ander forum overwegend positieve commentaren op dit model (en toch ook de opmerking dat het wel moeilijk is om hier Lotus in te zien) !

Enkele quotes:

"Belachelijke naam ... maar fantastisch mooie wagen. Ik zie wat S2000, veel Aston en een klein beetje 458 .. wel precies weinig 'Lotus'.

Prijskaartje is nogal hoog"

"dat is een geil ding zeg :o"

"knap!

alleen lijken er mij weinig echte Lotus-kenmerken in te zitten... "
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door Blue Darkness »

vasseur schreef: Ik ga nog veel biefstukskes mogen snijden als ik er eentje wens te kopen
Prijs u gelukkig dat je al zo'n grote Lotus-verzameling hebt! ;) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Welke nieuwe Lotus @ Paris Motorshow (2-17/10/2010)

Bericht door Frederik »

jokke_vlo schreef:Ik sluit me wel aan bij de vrees dat ze volledig weg gaan van de lichte wagens, dan zou Lotus Lotus niet meer zijn, daar ga ik wel mee akkoord.
1.650kg is toch nog 'redelijk' leightweight voor een wagen van dergelijk kaliber. 4 plaatsen, stalen cabriodak, V8, alle technische snufjes ...

De 3 rivalen die ik onmiddelijk kan bedenken (Jag XKR, BMW M6 Cab, Maserati GranCabrio) zitten er toch enkele honderden kilo's over.
Gesloten