Batterij op peil houden

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Christopher
Naam: Christopher
Auto: ex Elise S2

Batterij op peil houden

Bericht door Christopher »

Hallo allemaal,

Gisterenavond had ik het vlaggen... een batterij die niet meer voldoende capaciteit had. De Elise had dan ook een kleine maand stil gestaan omdat ik bijna niet thuis ben geweest en blijkbaar is het bij de Elise dan niet ongewoon dat de batterij half dood is.

Heb hem aan andere auto gehangen, met succes kunnen starten en dan een rit van zo'n 80km gemaakt om de batterij weer op te laden. Vandaag geen problemen meer te melden.

Nu gaat het de komende maanden wel vaker voorvallen dat ik enkele weken niet rij.

Nu lees ik dat redelijk wat mensen zo'n battery conditioner er aan laten hangen om de batterij in orde te houden. Die dingen steek je in het stopcontact of je koopt het solar model. Probleem is echter dat ik een ondergrondse parkeerplek heb en geen stopcontact of zonlicht dus...

Heeft er iemand een alternatief? De batterij loskoppelen is natuurlijk wel mogelijk, maar niet echt snel en handig :)
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Batterij op peil houden

Bericht door Frederik »

Als je geen druppellader kan gebruiken zou ik een "coupe-circuit" installeren. Op die manier koppel je de batterij los zodat de wagen (kleine verbruikers, alarm...) de batterij niet leeg kan trekken.
Batt-Switch-LOW_MED.jpg
Batt-Switch-LOW_MED.jpg (20.54 KiB) 3736 keer bekeken
Hint : http://www.elise-shop.com/battery-switc ... p-779.html

Is een druppellader op zonne-energie geen oplossing? Er is toch regelmatig licht binnen de parkeergarage?
1c.jpg
1c.jpg (12 KiB) 3736 keer bekeken
Christopher

Frederik, bedankt voor de hele handige tips!

De solar zou op zich af en toe wel licht krijgen, maar de garage bevat maar ongeveer 10 auto's en het licht brandt enkel als er iemand in de garage aanwezig is. Hoop en al een half uur licht per dag schat ik.

Die eerste tip van jouw is echt wel wat ik zoek. Een snelle en veilige manier om de batterij te kunnen loskoppelen. Die ga ik bestellen! :)

Geweldig forum toch, altijd een oplossing, 24u per dag :P
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Elke dag een half uurtje (bij)laden is volgens mij ook al voldoende om de batterij op peil te houden. Maar een coupe-circuit is ook een goede oplossing, al valt dan wel je centrale vergrendeling en alarm wel weg... en wil je dat wel?
Christopher

Centrale vergrendeling is er helaas niet op mijn model (eerste reeks S2 uit 2001) en moet bekennen dat ik thuis in de garage het alarm nooit gebruik. Staat daar ook vrijwel altijd met het dak open en wil niet dat het door het één of ander (meestal de buren die er staan op te gapen :P ) per ongeluk af gaat als ik niet thuis ben. De garage zelf is redelijk sterk beveiligd vandaar dat ik mij geen zorgen maak.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Bekijk es goed die coupe-circuit van Elise-Shop, die heeft een geniepige startonderbreker als extra :-)

Volgens mij voor u dé oplossing ...
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Toch es kijken naar een lekstroom.

Als alarm uitstaat en hij/zij het na een week niet meer doet vermoed ik toch wat anders. Geen interieurlampje wat blijft branden? Accu slecht?
Of is het een kleine licht gewicht motor accu?
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

FastEleven denkt dat meer rijden de beste oplossing is ... :roll:
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Christopher

Emiel, geen week maar wel een maand. :)

Volledig dood was ze ook niet. Contact ging nog op, display wel minder fel, startmotor wilde nog wel eerst, maar vervolgens soort van geratel. Als je dan contact aflegde had je enkel 4 richtingsaanwijzers die een beetje zwak brandde.
Peter D
Naam: Peter
Auto: Elan M100

Bericht door Peter D »

Opletten met stroomonderbreker.
CPU kan daar allergisch op reageren :mrgreen: :cry:
Dus toch beter even stroomverlies gaan zoeken en de oorzaak verhelpen, ipv van remedies te zoeken die de symptomen verzachten...
Misschien heeft de batterij ook gewoon zijn beste tijd gehad.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Plaats reactie