Voor de exige rijders : 1800 4cil of 3500 V6?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Mr.E
Auto: Syntax Error

Re: Voor de exige rijders : 1800 4cil of 3500 V6?

Bericht door Mr.E »

wimvanbeeck schreef: Jongens vergeet een 4-cylinder in de VERVANGER van de Exige ( en wie zegt dat hij nog Exige zal heten ) én denk vooral aan het prijskaartje vanaf ? 80.000 ? ( nog extremer, racyer, sneller, groter dan de Cup 260 ) - ik ben er zeker van dat vele onder ons hun laatste Nieuwe Lotus hebben, voor mij zal een nieuwe niet meer binnen bereik liggen, daar ben ik zeker van !!!!!!!
Wim, waarom ben je daar zo zeker van? Is dat vanuit je gevoel, of komt dit van Lotus? Dat prijskaartje lijkt me eerlijk gezegd nogal hoog, op wat baseer je dat? :?
Ik las vorige week in EVO magazine dat de Elise en Exige reeks zeker zou verder lopen, en dat Lotus trouw blijft aan hun filosofie. Dus hij zal zeker nog Exige heten, en licht zullen ze waarschijnlijk wel blijven. Ik heb geen bezwaar tegen 999 kg en 350 PK :lol:
Sometimes too much is just enough.
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

Mr.E schreef:
wimvanbeeck schreef: Jongens vergeet een 4-cylinder in de VERVANGER van de Exige ( en wie zegt dat hij nog Exige zal heten ) én denk vooral aan het prijskaartje vanaf ? 80.000 ? ( nog extremer, racyer, sneller, groter dan de Cup 260 ) - ik ben er zeker van dat vele onder ons hun laatste Nieuwe Lotus hebben, voor mij zal een nieuwe niet meer binnen bereik liggen, daar ben ik zeker van !!!!!!!
Wim, waarom ben je daar zo zeker van? Is dat vanuit je gevoel, of komt dit van Lotus? Dat prijskaartje lijkt me eerlijk gezegd nogal hoog, op wat baseer je dat? :?
Ik las vorige week in EVO magazine dat de Elise en Exige reeks zeker zou verder lopen, en dat Lotus trouw blijft aan hun filosofie. Dus hij zal zeker nog Exige heten, en licht zullen ze waarschijnlijk wel blijven. Ik heb geen bezwaar tegen 999 kg en 350 PK :lol:
Prijzen vanaf 80.000 - 110.000 Pond volgens BAHAR, de vervanger van de Exige zal groter worden op basis van het onderstel van de Evora zodat hij kan ingezet worden in de racerij in verschillende GT series met verschillende motoren, het zal minder een straatauto worden en nog meer een race wagen en V6 motor met compressor, dus meer en sneller dan de CUP 260, deze kost nu al 60.000 euro dus volgens mij vanaf 80.000, wait and see.....HET IS ECHT NIET DE BEDOELING VAN LOTUS OM GOEDKOPERE AUTO'S TE MAKEN ZODAT ER MEER VERKOCHT KAN WORDEN alles zal veel exclusiever zijn, veel meer elektronica zoals ESP, TC,.......
Blue Darkness
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Contacteer:

Bericht door Blue Darkness »

Hou het maar op een 4cil 1800cc.

Met een 3.5 V6 komt men helemaal in het vaarwater van de Evora... :roll:
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Mr.E schreef:Ik vind het volgende scenario wel OK:
Elise: 4 cylinder, tot pakweg 200 pk
Exige: 4 of V6, 200-300 pk
Evora: V6 of V8: 300-400 pk
Esprit: V8 of V10: meer dan 400 pk
Dit zou wel eens ongeveer de gedachte van Lotus kunnen zijn, van "light" tot "fat", ieder zijn keuze en met lichte materialen kan je dan al wat luxe toevoegen en in die categoriën toch één van de lichtste merken blijven.
Daar moet toch een marktstudie van zijn? De bekende SWOT analyse zou deze kunnen zijn:
Strength: de Elise blijft een leuke instapper en succes is nog wel even gegarandeerd, de Exige voor de circuitvreters en verder is er het principe van light weight wat in alle modellen zal blijven
Weakness: luxe, build quality, hieraan wordt ook echt iets gedaan, vergelijk de Elise S1 maar eens met de S3 (S2 facelift) en de Evora
Opportunity: green is in, de 1.6 Elise, de hybride, ..., de Esprit laat al jaren op zich wachten en het publiek trappelt van ongeduld (een instampertje)
Threat: Porsche, Ferrari, de aartsrivalen, zij zitten ook in het hogere gamma aan pk's en bieden dus een keuze voor een ruimer publiek, de Evora en Esprit moeten dat gat vullen en klanten van de rivalen aantrekken

En dan nog ergens een specialleke om uniek te blijven, the "new seven"?

Voilà, en het nu nog verkopen via kwalitatieve en high class verdelers, die je nog even onder druk zet door het contract op te zeggen en nieuwe eisen op te leggen.

Oeps even uitgegleden over het topic, maar het ging hier over de Exige, dus het bovenstaande volgende in logica, dan wordt het de 3.5 V6 ...
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Misschien wil Lotus terug naar af met de Exige, terwijl de Exige S1 een exclusieve snelle zeldzaamheid was zie je tegenwoordig evenveel Exige's als Elise's.

Misschien wil Lotus de Exige inderdaad gaan herpositioneren en willen ze dat de circuitfreaks tevreden zijn met een Elise (met eventueel meer verschillende motoren + performancepacks en circuitpacks) en willen ze op die manier de Exige weer exclusiever gaan maken.

Op zich niets fout mee, ALS er genoeg mogelijkheden zijn met de Elise natuurlijk.
Een opgesmukte Elise SC kan mij evenveel bekoren als een Exige S.

Eerlijk gezegd vind ik het verschil tussen de huidige Elise en Exige ZEER klein.
Hoe meer ik hierover nadenk, hoe meer ik toch begin aan te nemen dat Lotus met dezelfde denkpiste zit.
molleke

Bericht door molleke »

Waarom ze de nieuwe EXIGE V6 gaan maken is gewoon dat er nu geen verschil of bijna geen verschil is van de ELISE, van afmeting is hij iets langer en breeder dan de vorige ook zwaader , rond de 1000 kg ,maar heeft wel standaerd 340 pk zoals de EVORA SC en deze ga je nog kunnen uitbrijden tot 380 pk , prijs rond de 70 a 75.000 euro met 19 duim velgen ,bredere banden en meer koppel en topsnelheid, de EVORA en de nieuwe ESPRIT zijn luxe wagens met komfort enz......De nieuwe EXIGE ga iets speciaal worden veel extremer , zouden beter een V4 en een V6 laten maken maar dat is te duur voor de kleine produktie en in het buitenland zijn er veel die van een EXIGE iets extremer willen dan de 1800 cc,dus wat is ons kleine landje dan tegen de rest :|
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

molleke schreef:Waarom ze de nieuwe EXIGE V6 gaan maken is gewoon dat er nu geen verschil of bijna geen verschil is van de ELISE, van afmeting is hij iets langer en breeder dan de vorige ook zwaader , rond de 1000 kg ,maar heeft wel standaerd 340 pk zoals de EVORA SC en deze ga je nog kunnen uitbrijden tot 380 pk , prijs rond de 70 a 75.000 euro met 19 duim velgen ,bredere banden en meer koppel en topsnelheid, de EVORA en de nieuwe ESPRIT zijn luxe wagens met komfort enz......De nieuwe EXIGE ga iets speciaal worden veel extremer , zouden beter een V4 en een V6 laten maken maar dat is te duur voor de kleine produktie en in het buitenland zijn er veel die van een EXIGE iets extremer willen dan de 1800 cc,dus wat is ons kleine landje dan tegen de rest :|
Dus vervanger van de Exige géén 4-cylinder en prijzen vanaf 80.000 euro, tel bij die 70-75 maar wat noodzakelijke opties bij........
Mr.E
Auto: Syntax Error

Bericht door Mr.E »

molleke schreef:Waarom ze de nieuwe EXIGE V6 gaan maken is gewoon dat er nu geen verschil of bijna geen verschil is van de ELISE, van afmeting is hij iets langer en breeder dan de vorige ook zwaader , rond de 1000 kg ,maar heeft wel standaerd 340 pk zoals de EVORA SC en deze ga je nog kunnen uitbrijden tot 380 pk , prijs rond de 70 a 75.000 euro met 19 duim velgen ,bredere banden en meer koppel en topsnelheid, de EVORA en de nieuwe ESPRIT zijn luxe wagens met komfort enz......De nieuwe EXIGE ga iets speciaal worden veel extremer :|
Als dat waar is, dan verwelkom ik dat eigenlijk. De Exige mag meer vermogen hebben dan een Elise, mag extremer en exclusiever zijn. Zolang de Elise blijft, zie ik geen probleem. Eigenlijk kan ik al niet meer wachten tot september :D
Sometimes too much is just enough.
T_085
Naam: Timothy
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door T_085 »

Tegen dat het tijd is om te wisselen van Lotus, zullen er misschien genoeg tweedehands 1.8 Exige MY09-10 op de markt zijn. ;)

Mochten er opties bestaan zoals Frederik zegt, dan zou ik toch nog steeds gaan voor een 1.8 S 220 of 240pk, maar door het zwaardere gewicht zal de auto anders gaan aanvoelen (daarom niet slechter) en zou ik meer uitkijken naar een goede 1.8 S MY10.

Een V6 klinkt leuk, maar 80.000 euro + opties (kleur, packs) + BIV + jaarlijkse tax + verzekering (full omnium in mijn geval) zit je dicht/over 90.000 euro, voor dat geld kan je een pak andere leuke wagens kopen imo.
- Lotus Elise S 2009 (2009-2017)

https://www.instagram.com/sportscars_te/
Marnick
Naam: Marnick
Auto: nog geen Lotus

Bericht door Marnick »

Exige V6 = ja, als men met een Exige groter onderscheidt wil maken tussen een Elise. Exige moet de rasechte racewagen worden maar toegelaten op de openbare weg. Elise de sportieve instapklasse die meer is dan een gewone roadster/spotwagen.

Exige V6 = neen, als het gaat om taksen en prijzen. Denk ook als het al richting 90.000 gaat, dan begint het toegankelijkheid een beetje beperkt te worden. Nu een Lotus is betaalbaar, puur rijplezier en exclusief. Neem nu een BMW M5, ook om en bij de 90.000€. Tof, degelijk maar echt exclusief, niet echt.

Algemeen: Denk toch kleine voorstander van de Exige V6 mits een tweede keuze een 1.8. Nog redenen, denk als Lotus met een V6 op de proppen komt dat deze zowiezo al qua gewicht beperkt zal worden.
En qua prestaties, het extra koppel zal mooi meegenomen zijn zeker in herhalingen. En de kaap van 300 km/h vind ik toch een mooie plus voor een sportwagen. Stel u voor, een basis BMW 520d. Top, rond de 220 km/h. Er zijn nu Elise's die dat juist halen. Dus als sportwagen is een 300 km/h toch een mooi getalleke.
MAAR, nu buiten prestaties, looks, of wat ook, een heel belangrijk punt bij een sportwagen is voor mij ook het geluid. Buiten prestaties, en looks en prijzen, vb een V10 of V12 Lambo, of Ferrari. zelfs een V8 van de f430 klinkt GODDELIJK in de oren!! Echt prachtige muziek. En daarom denk ik dat een V6 iets warmer, grilliger zal klinken dan nu in sommige toertentallen de huidige 4 cilinder.

Ter vergelijking: (jullie kennen het vast filmpje wel): Lotus S1 met een V6.
Klinkt een beetje als een boxer motor van Porsche
Maar nu puur naar geluid luisteren, wel ik vind dit persoonlijker mooier en warmer klinken dan de huidige 4 cilinder. Persoonlijke smaak. Daarom om die rede ook ja voor een V6.

Laatst gewijzigd door Marnick op 10 aug 2010, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Performance Through Light Weight @ Anthony Colin Bruce Chapman
Plaats reactie