Welke motor?
- X-ian
- Naam: Christian
- Auto: Ik had Elise Type 25
Re: Welke motor?
Mijne is van 2003 alhoewel in gebruik genomen begin 2004
-
- Naam: Vincent
- Auto: Maserati Ghibli
Als er ergens een verbetering is aangebracht in die koppakking dan moet dat toch uit te zoeken zijn vanaf welk bouwjaar dat is?
Hoe kom je daar achter?
Hoe kom je daar achter?
- X-ian
- Naam: Christian
- Auto: Ik had Elise Type 25
Hmm. Goede vraag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_K_engine
Deze link heeft het wel over het probleem en de re-designs, maar geeft geen jaartal...
Iemand van de andere forumers
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_K_engine
Deze link heeft het wel over het probleem en de re-designs, maar geeft geen jaartal...
Iemand van de andere forumers

- Mr.E
- Auto: Syntax Error
Mijn vorige Lotussen waren Elise S1 Sport 160 en S2 111S, beide met +/- 160 PK, maar totaal ander karakter.
De Sport 160 was een machine waar je kippenvel van kreeg, maar eigenlijk niet om mee op de openbare weg te rijden. Sputteren, op en af verkeersdrempels sukkelen, ...
De S2 111S daarentegen vond ik een fantastische auto, het vermogen meer dan voldoende voor de openbare weg, en als je hem naast een 192 PK zet, zeker niet trager bij "normaal" toerental. Als je ermee optrekt tot +/- 5000, heb je veel trekkracht, zeer soepel en lineair optrekken, en om met de 192 PK sneller te zijn, vermoed ik dat je al naar de 2 de cam moet gaan. En zeker geen slak op een circuit zoals bvb Abbeville, Croix, Zolder.
Alhoewel in nu met 240 pk+ rijd, heb ik toch geweldige goede herinneringen aan de S2 111S. Voor mij een echte topper.
De Sport 160 was een machine waar je kippenvel van kreeg, maar eigenlijk niet om mee op de openbare weg te rijden. Sputteren, op en af verkeersdrempels sukkelen, ...

De S2 111S daarentegen vond ik een fantastische auto, het vermogen meer dan voldoende voor de openbare weg, en als je hem naast een 192 PK zet, zeker niet trager bij "normaal" toerental. Als je ermee optrekt tot +/- 5000, heb je veel trekkracht, zeer soepel en lineair optrekken, en om met de 192 PK sneller te zijn, vermoed ik dat je al naar de 2 de cam moet gaan. En zeker geen slak op een circuit zoals bvb Abbeville, Croix, Zolder.
Alhoewel in nu met 240 pk+ rijd, heb ik toch geweldige goede herinneringen aan de S2 111S. Voor mij een echte topper.
Sometimes too much is just enough.
-
Toch schrik je er van als je hoort dat het een veel voorkomend probleem is bij de Rover-motoren. Dan toch maar voor een Toyotaversie gaan?
Of gewoon goed in de gaten houden en 1500,- euro gereserveerd houden voor een nieuwe koppakking? (Zoiets kost dat toch bij de dealer?)
Of gewoon goed in de gaten houden en 1500,- euro gereserveerd houden voor een nieuwe koppakking? (Zoiets kost dat toch bij de dealer?)
-
- Auto: Elise S1
of koop eentje met lage originele km's.
Het koppakkingprobleem doet zich steeds voor rond de 60.000 km.
En ook weer niet bij iedereen hé. Vich hier van het forum heeft er al 150.000 km opzitten, met nog steeds de originele koppakking.
Goed opwarmen en 100.000 km is "no sweat" voor een Rover.
Ga je voor een Toyota hou er dan rekening mee dat de basis Toyota's veel minder karakter hebben tov de basis Rover's (en een pak trager zijn).
Soit voor een eerste zou ik zeker geen schrik hebben van de Rover (jij die met een Maserati rijdt for god's sake!
).
We spreken van Rover naar Toyota ook over een heel andere prijs ook.
Wim
ps (en off topic). wat is nu eigenlijk het verschil tussen een Ghibli en een Shamal? Ik ben al jaren gek van die wagen.
Het koppakkingprobleem doet zich steeds voor rond de 60.000 km.
En ook weer niet bij iedereen hé. Vich hier van het forum heeft er al 150.000 km opzitten, met nog steeds de originele koppakking.
Goed opwarmen en 100.000 km is "no sweat" voor een Rover.
Ga je voor een Toyota hou er dan rekening mee dat de basis Toyota's veel minder karakter hebben tov de basis Rover's (en een pak trager zijn).
Soit voor een eerste zou ik zeker geen schrik hebben van de Rover (jij die met een Maserati rijdt for god's sake!

We spreken van Rover naar Toyota ook over een heel andere prijs ook.
Wim
ps (en off topic). wat is nu eigenlijk het verschil tussen een Ghibli en een Shamal? Ik ben al jaren gek van die wagen.
-
Prijsverschil tussen de Rover en Toyota varianten is navenant inderdaad.
Bovendien hoor ik niet veel goeds over de 136Pk-versie.
Ik ben qua onderhoud wel wat gewend inderdaad. Afgelopen jaar ben ik 5 a 6 mille aan onderhoud kwijt geweest. Ex brandstof, wegenbelasting en verzekeringen.
Er zijn veel verschillen tussen een Ghibli en een Shamal.
Shamal is ouder en onderhuids gebaseerd op de 2.24v.
De carrosserie is veel extremer dan een Ghibli, een Ghibli toont wat strakker.
Shamal heeft een 3,2 liter V8 Biturbo terwijl de Ghibli een 2,0 of een 2,8 V6 Biturbo in het vooronder heeft.
De combinatie gewicht/vermogen maakt de Shamal één van de snelste Maserati's ooit. In combinatie met de korte wielbasis ook één van de gevaarlijkste. Een echte widow maker...
Bovendien hoor ik niet veel goeds over de 136Pk-versie.
Ik ben qua onderhoud wel wat gewend inderdaad. Afgelopen jaar ben ik 5 a 6 mille aan onderhoud kwijt geweest. Ex brandstof, wegenbelasting en verzekeringen.
Er zijn veel verschillen tussen een Ghibli en een Shamal.
Shamal is ouder en onderhuids gebaseerd op de 2.24v.
De carrosserie is veel extremer dan een Ghibli, een Ghibli toont wat strakker.
Shamal heeft een 3,2 liter V8 Biturbo terwijl de Ghibli een 2,0 of een 2,8 V6 Biturbo in het vooronder heeft.
De combinatie gewicht/vermogen maakt de Shamal één van de snelste Maserati's ooit. In combinatie met de korte wielbasis ook één van de gevaarlijkste. Een echte widow maker...
-
- Naam: Emiel
- Auto: Motorsport/Exige S1
Ik zal niet al te veel in gaan op verhaal van koppakking gezien mijn mening ietsje anders ligt.
Maar zodra je koppakking problemen hebt zou ik direct ARP studs monteren en niks anders ( 50cm rekbouten brol die std erin zit)
Zal zweven van de kop zeker tegen gaan.
Temperatuur schommeldingen zijn funest, drk thermostaat en lucht-olie koeler met thermostaat.
Verder is de k serie motor het blok met leukste karakter. Kan toyota niet aan tippen zo der sc.
Maar zodra je koppakking problemen hebt zou ik direct ARP studs monteren en niks anders ( 50cm rekbouten brol die std erin zit)
Zal zweven van de kop zeker tegen gaan.
Temperatuur schommeldingen zijn funest, drk thermostaat en lucht-olie koeler met thermostaat.
Verder is de k serie motor het blok met leukste karakter. Kan toyota niet aan tippen zo der sc.
- mindp0wer
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Niet teveel schrik hebben van de Rover, heb +200.000km erop staan, geen lekken, geen drukverlies, rijdt als een klokjeVince schreef:Toch schrik je er van als je hoort dat het een veel voorkomend probleem is bij de Rover-motoren. Dan toch maar voor een Toyotaversie gaan?

Wel steeds netjes opwarmen en je hebt een karaktervol motorblokje

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna