Maandag zijn we dus een proefrit wezen maken met een Elise 111s. Deze versie heeft een 160pk Rover-motor en was voorzien van sportuitlaat en sportluchtfilter. Na een kleine instructie mochten we de wagen een twee uurtjes meenemen, we wilden namelijk een uitgebreide indruk krijgen van hoe zo'n ding nu rijdt over dijkjes en toerweggetjes, maar we wilden ook wat snelweg en provinciale wegen aandoen.
Je zit enorm laag in zo'n Elise, wanneer je bij het verkeerslicht staat kijk je tegen het portier van de wagen naast je aan en moet je echt omhoog kijken om te zien wie er naast je staat. Zoals gezegd bevindt je bips zich op 15 cm van het asfalt, goed voor het zwaartepunt maar ook voor de beleving.
Afijn, starten. Een donkere brom van achteren wanneer de motor aan slaat. Gaaf wel.
Het luchtfilter zingt ook zijn deuntje mee, wanneer je een kort stootje gas geeft hoor je hem echt naar lucht happen. Een beetje blafferig geluid, lekker aggressief. We rijden weg en meteen valt op hoe makkelijk de wagen van zijn plek komt. Makkelijker dan de Ghibli waar het altijd een spel is tussen gaspedaal en koppeling om de wagen op lage snelheid elegant telaten bewegen. Dat gaat in de Elise wat makkelijker, hoewel je wel gedoseerd gas moet geven anders gaat het erg abrupt. Het koppel maakt dat de wagen ook lekker rustig te rijden is, een rustige bocht in zijn 3 levert geen enkele protest uit het achterruim op en de wagen acceleert makkelijk weer weg. Erg prettig. Wanneer je meer gas gaat geven wordt het een heel ander verhaal.
Uitlaat en luchtfilter schreeuwen het uit en de wagen schiet weg als door een wesp gestoken. Op papier moet de 111s in een seconde of 5,1 op de honderd zitten en zo voelde het ook wel. Sneller dan de Ghibli in ieder geval.
Dan het sturen. Geen stuurbekrachtiging, maar de neus is relatief licht dus ook op lage snelheid is daar best mee te werken. Je moet wel wat meer kracht gebruiken dan dat je gewend bent. Wanneer de wagen rolt is dat erg prettig. Je hebt het gevoel de voorwielen echt in je handen te hebben, je kunt de wagen bijna de bocht door denken. Heerlijk.
Het schakelen gaat ook prima, hoewel er toch wel een hoop beweging in die pook zit laten de versnellingen zich makkelijk plaatsen.
De zitpositie in de wagen is goed, ik zit er beter in dan in welke auto die ik heb gehad. Stoelen zijn hard, maar niet overdreven. Het stuur mag iets dichter naar me toe alleen, maar dat is te verzorgen.
We zijn door Amsterdam gereden in de richting van Durgerdam.
Je hebt onderweg erg veel bekijks met zo'n ding. Er komt ook echt wat aanrijden hoor. In het zwart lijkt het wel een schorpioen die aan komt schuiven. En als ze je niet gezien hebben horen ze je wel aankomen, zeker met deze uitlaatsetting.
Rijdend over de klinkerweg in Durgerdam rammelen echt de ballen uit je broek. Dat was wel even confronterend. Zo'n weggetje is in geen enkele auto prettig, maar in deze wagen voel je elk randje van elke klinker die onder de wielen door gaat. Beetje afzien zo'n weggetje. Vlak daarna werd het wegdek wat beter en dan is de lol snel terug. Het is heerlijk om met de wagen van bocht naar bocht te slingeren, een dot tussengas te geven (luchtfilter says WHOEMP!), terug te schakelen en de wagen echt lekker in de bocht te zetten. Mooi werk.
Ondertussen begon ik een beetje kramp in de kaken van het grijnzen te krijgen en heb ik even gewisseld met Ka. Die reed er eigenlijk ook zo mee weg en had er heel snel aardigheid in de wagen even goed op de staart te trappen. Als je er naast zit lijkt het nóg harder te gaan... :X
Conclusie:
Ik ben er alleen maar enthousiaster van geworden. Dit is een ECHTE SPORTWAGEN. Hier zou ik wel een paar jaar lol van kunnen hebben.
Ka heeft wat meer tijd nodig, ze vindt ze nog steeds niet mooi en hoewel ze veel plezier in het rijden had houdt ze meer van cruisen dan bochten hakken. En dat laatste is wel waar deze auto écht voor gemaakt is en waar hij je ook toe verleidt. Ze had een mooie vergelijking; de Alfa Spider is als een zeilboot, de Elise is een catamaran. En zo is het wel.
We nemen gewoon de tijd, eerst de Ghibli weg. Even het seizoen afmaken met de Spider. Dan zien we weer verder. We komen er best wel uit samen.