News from Lotus : The dawn of a new era

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door electroshock »

co-driver schreef:Het word dus 'zoeken' op het net naar 'spy-shots' bij de internationale auto-media :mrgreen:
Dat is vlug gevonden, mindpower gaat gelijk krijgen en de modellen zijn na ruim 2 jaar uitvoerig testen meer dan productierijp ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/ ... stone-auto
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Bosbon_be
Berichten: 417
Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE
Locatie: Hasselt

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door Bosbon_be »

En dan nu de kers op de taart, Lotus maakt nieuwe modellen onbetaalbaar. :shock:

http://www.pistonheads.com/news/default ... ryId=22114

LOSS-MAKING LOTUS PLEDGES 5 YEAR TURNAROUND
New product plan promises premium competitors for Lamborghini, Ferrari, Porsche



Dany Bahar will shift company focus...Lotus will be transformed from 'a track car specialist' to a premium competitor for Porsche and Ferrari, under new plans revealed by its owner Proton.

The news has emerged from Malaysia, where Proton bosses have been briefing journalists on their latest plans for Group Lotus, saying the aim is to make the company profitable within five years.

Proton's group managing director Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir told reporters yesterday that the main focus of the new five-year plan was to do battle with Porsche and Ferrari.



...so expect less of this sort of thing!"Group Lotus is targeted to have the best car in class products across the key luxury sports car segment with unparalleled brand experience, sales and after-sales service, efficiency and high quality product.

"It also targeted to increased product volume to 8,000 units per annum by 2015 from the current 2,000 units per annum," he said according to a report by the Malaysian National News Agency. Apparently the average cost of a Lotus will rise to between £80-£110k, with a new emphasis on high technology instead of the classic Lotus attributes of simplicity and light weight.

Lotus Chief Executive Dany Bahar is also reported to have said the company's aim is to transform Lotus into a Ferrari and Lamborghini rival.

On June 21st, the company's PR department in Hethel published an oddly cryptic press release which says new light will be shed on the company's plans at the Paris show later this year. Either that or the Lotus PR team are back on the mushrooms. It reads as follows:

***

So you think you've seen all there is to see?Think again.

As peace-loving druids gather to witness the magic of the annual Summer Solstice at one of the UK's most symbolic landmarks, prepare yourself to witness the dawning of a new era for Lotus.

Your journey begins here and now on the longest day of the year and exactly 100 days before the 2010 Paris Motor Show where Lotus is set to unveil the future evolution of an iconic British brand.

They say a picture tells a thousand stories, we're only really interested in one. Buckle up and join us for the ride. Expect the unexpected.
Hall 5.1 16.45 CET 30th September 2010

***



Yes, they actually mentioned druids, and just to make certain we weren't imagining things, they even attached this image of 'the 'henge'. Crazy, man...

Author: Chris-R
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door co-driver »

Om aan het 'beloofde' aantal geproduceerde wagens te komen zal Lotus een 'eigen' Proton Emas versie op de wereld markt brengen .
Deze City Lotus krijgt een meer 'premium' look en zal als Lotus verkocht worden . Volgens de berichten op AutoCar en Paultan.org zal de in Genève getoonde Proton Hybrid Concept (Emas) met de ondertussen welbekende 1.2 liter 3cilinder/generator van Lotus Engineering het 'kleine' Lotusje worden . Met typische Lotus Looks en hopelijk ook 'handling by Lotus' :?:
De Aston Martin 'iQ' is een voorbeeld van wat de City Lotus kan worden . :|

Hopelijk worden de 'echte' Lotus fans niet vergeten :roll:

Wachten tot Parijs , dan zal het een en het ander 'duidelijk' worden .
Voor mij is dit item 'gesloten' tot Parijs :mrgreen:
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Gebruikersavatar
T_085
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 dec 2009, 19:33
Naam: Timothy
Auto: Exige Cup 260
Locatie: België
Contacteer:

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door T_085 »

LOSS-MAKING LOTUS PLEDGES 5 YEAR TURNAROUND
New product plan promises premium competitors for Lamborghini, Ferrari, Porsche. ???

Ik hoop eerlijk gezegd van niet, er zullen wel nieuwe klanten komen met genoeg €'s, maar ik denk dat ze hiermee een deel van hun aanhang kunnen verliezen. Lijkt me een tactiek waarmee je een merk heel wat schade kan toebrengen.
Bedoelen ze hiermee dat de Elise/Exige een pak duurder worden met zware motors en veel luxe?
Hopelijk heb ik het mis of heb ik de tekst niet zo goed begrepen, maar dit hou ik zeker in het oog.
- Lotus Elise S 2009 (2009-2017)

https://www.instagram.com/sportscars_te/
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door Frederik »

Heb es alles laten bezinken, zeker na dit wel erg wereldschokkend nieuws.

Met deze nakende verandering verliezen we mogelijks één van de overblijvende eigenzinnige autoconstructeurs. Amen :(

Maar er is perfect ruimte naast de bestaande modellen om een nieuwe supercar te lanceren als rivaal van de Ferrari's, Porsches en Astons deze kan ook de filosofie als meer high-tech en overpowered perfect dragen.

Anderzijds heb ik zoiets van "nog meer van datte?" naast de nieuwe McLaren MP4-12C heeft ook Audi (R8) en verschillende andere merken zich gaan nestelen in dat exotische supercar wereldje. Terwijl dit wereldje vroeger voorbehouden was voor enkele merken heeft bijna elk groot merk een supercar in hun gamma. BMW werkt ook aan een M1 opvolger. Van overaanbod gesproken. :-)

Als Lotus zich in de toekomst enkel op de supercars wil gaan richten vrees ik dat er veel mensen zullen afhaken. Als alle aangangers van "Lotus als pure sportwagen" wegvallen, dan vrees ik dat ze hun veel grotere productieaantallen nooit zullen halen. Wat ik wel als perfecte toekomstvisie zou vinden, is dat naast de bestaande lijn (Elise/Exige/Evora er een extra lijn supercars bijkomt, waarin de nieuwe Esprit perfect zou passen en misschien ook de Evora geüpgraded worden en in dat gamma verplaatst worden.

Gezien de productie van de Europa recentelijk gestopt is kan men enkel uitmaken dat ze een nieuwe productielijn aan het opzetten zijn voor een nieuw model. Enkel blijft het raden ... welk?

Als ik een gokje mag wagen... gok ik er op dat in Parijs een nieuwe Lotus Supercar zal voorgesteld worden, vermoedelijk de nieuwe Esprit met eventueel een Lotus-getunede Lexus LFA motor (4.8 V10). Deze wagen zal zich moeten meten met de Ferrari's, Porsches, Astons en de Lambo's wat volgens mij perfect mogelijk is en ook past in het nu uitgelekte plaatje.

Stilletjes hoop ik dat de Elise/Exige blijft, en Lotus op die manier weer een Supercar in gamma heeft los van de kleinere pure track toys.

Wat betreft de nieuwe supercar moet ik spontaan denken aan onderstaande spypicts. Tot op vandaag is nog niet bekend welk model hierachter schuil zit.
Verschillende bronnen ontkenden een paar jaar geleden dat het een Lotus is/was terwijl ook anderen van een andere mening toegedaan waren. Wie weet ...
192198c.jpg
spy_shots_lotus_esprit.jpg
spy_shots_lotus_esprit.jpg (28.78 KiB) 4321 keer bekeken
spy_shots_lotus_esprit_1.jpg
spy_shots_lotus_esprit_1.jpg (33.66 KiB) 4321 keer bekeken
spy_shots_lotus_esprit_2.jpg
spy_shots_lotus_esprit_2.jpg (45.7 KiB) 4321 keer bekeken
a_fond
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 dec 2008, 11:51
Auto: -

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door a_fond »

denk niet dat voor +- 100ke je een lexus lfa motor krijgt, anders is het koopje van het jaar. Die v10 is een zotte motor, en de lf-a kost 250ke.
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door mindp0wer »

Lotus Chief Executive Dany Bahar is also reported to have said the company's aim is to transform Lotus into a Ferrari and Lamborghini rival.

On June 21st, the company's PR department in Hethel published an oddly cryptic press release which says new light will be shed on the company's plans at the Paris show later this year. Either that or the Lotus PR team are back on the mushrooms.
Met Ferrari en Lambo kan je alleen maar concurreren als je een super sportwagen uitbrengt, type Esprit of nieuw model. En ja volgens mij zitten ze aan de paddestoelen als ik onderstaande lees:
It also targeted to increased product volume to 8,000 units per annum by 2015 from the current 2,000 units per annum," he said according to a report by the Malaysian National News Agency. Apparently the average cost of a Lotus will rise to between £80-£110k, with a new emphasis on high technology instead of the classic Lotus attributes of simplicity and light weight.
Ofwel moeten ze inderdaad een seriewagen gaan uitbrengen als ze die aantallen willen halen en daarbij nog een super sportwagen als ze een gemiddelde prijs willen halen van £80-£110k, ofwel ??? slechte champignons gegeten. Wat me enorm stoort, net nu Lotus scoort met zijn belangrijkste visie van eenvoud en lichtgewicht, is dat ze dit willen vervangen door vergevorderde technologie. Waarom vervangen, waarom niet als extra naast de eenvoud en lichtgewicht visie? Of hebben ze iets in de mouw zitten wat we echt niet weten en gaan ze iets echt revolutionair brengen?
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door wimvanbeeck »

Als lotus niet meer geinteresserd is in een track day car, dan verdwijnt misschien de Exige gewoon, nu al zegt men dat de Exige en Elise 1.8 niet meer gebouwd wordt voor europa maar wel voor de andere continenten, de Elise 1.6 blijft, misschien nog 2 jaar tot 2013 en verdwijnt dan alles en krijgen we alleen duren auto's van 80 tot 100.000 pond met veel cylinders en veel pk en veel toeters en bellen.........wij moeten een petitie indien en op komen voor wat Lotus betekent en voor staat, namelijk " eenvoudige techniek en licht gewicht ", we hebben enkele leden die twijfelen tussen een Porsche en een lotus, maar ik heb nog niemand van het Forum weten twijfelen tussen een Lotus en een Ferrari, als de lotussen vanaf 2015 zo'n 80 - 100.000 pond gaan kosten blijft er van de lotusfanaten van het Forum nu nog 5 tot 10 percent over, WIJ MOETEN ONS LATEN HOREN !!!!!
Een supersport wagen kan er bij ( ik geloof er niet in ) maar type Elise - Exige moet blijven.

WIM
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door Frederik »

Wim, gelijk heb je ... maar misschien best Parijs afwachten?
Ik wil wel een online petitie starten maar misschien maken we ons druk en is het niet nodig.

Ik vind het vreemd dat ze nu spreken over supercars, hogere prijzen, meer pk's, meer technologie en ze zopas een 1.6 Elise hebben uitgebracht.

Zou het niet kunnen dat Lotus naast hun bestaand gamma een reeks krachtpatsers wil lanceren die de strijd aan moeten gaan met de Porsches, Lambo's en Ferrari's? ... ik hoop van wel.

Hopelijk kan iemand Bahar van zijn wolkjes halen en hem weer met beide voeten op de grond zetten. Ik heb zo de indruk dat hij de Maleisische bazen een mooi (maar onhaalbaar) verhaaltje heeft voorgelegd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door Frederik »

Ik kan eigenlijk moeilijk geloven dat Lotus zomaar al zijn principes waarin ze decennia lang geloofden en hard aan werkten zomaar naast hun gaan leggen.

Lotus doet al jaren wat de andere constructeurs nu pas maar beginnen doen, gewicht besparen, kleinere maar potente motoren gebruiken en keihard werken op de CO uitstoot. Nu dat iedereen zowat die weg is ingeslagen gaat Lotus tegen de stroming ingaan?

Als ik bekijk wat Lotus de laatste maanden heeft gedaan (lage CO2 Elise, niet 'over' potente Evora) dan druist dit eigenlijk totaal in tegen hun nieuwe plannen, eigenlijk wel zeer vreemd, niet?

Ergens hoop ik dat we de bal grandioos mis slaan, overreageren en dat naast de bestaande Lotussen een supercar lijn komt. Ik zie graag een nieuwe super Esprit in het gamma komen.

Wat ook helemaal tegen de huidige gang van zaken indruist, is het overschakelen naar supercars only, terwijl alle andere potente merken er alles aan doen om hun algemene CO2 naar beneden te halen zou Lotus nu pas alle vermogen-registers opentrekken? (denk aan de Aston iQ) ...

Een andere denkpiste is misschien 'zoals ik al eerder de bedenking maakte' dat ze op alle modellen hun range extender gaan aanbieden. = meer vermogen, minder CO2 en meer technologie en vooral ENORM vooruitstrevend. Een volledig gamma sportwagens deels hybride, dat zou pas wereldnieuws zijn. Deze dan naast range extender ook laten werken als soort van KERS, dat bij het extreem versnellen een extra boost kan geven. Daarin kan natuurlijk de prijsverhoging zitten...

Wie zal het zeggen? Wordt het es geen tijd dat de mannen die op CTLF zijn geweest hun puzzelstukjes op tafel leggen? :)
Plaats reactie