Temperatuur motor MK2.
- marky_mark_98
- Naam: Marc
- Auto: Elise MK2 S
Temperatuur motor MK2.
Gisteren tijdens het rijden is mijn temperatuur hoog opgelopen, schommelde tussen 86° en 95° (autosnelweg) maar ik heb 15 minuten file gedaan en daar is de temperatuur opgelopen tot 112° !!!! Is dit normaal ?
Marc.
Marc.
- Yves
- Naam: Yves
- Auto: Elise Sprint 220 2019
- Contacteer:
Re: Temperatuur motor MK2.
Moet zeggen heb ooit gehad dat de temperatuur steeds hoog begon op te lopen en dan maar alle vloeistof eens vervangen, na een tijdje is het beste er zeker vanaf.
Maar ben in dat geval nooit boven de 105° gekomen.
Maar ben in dat geval nooit boven de 105° gekomen.
-
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
[FAQ] Re: Temperatuur motor MK2.
Ik heb ook al eens een hittegolf gehad met mijn Mk2.
Die van mij is er een van 2002 met de K-series motor. Kijk eens na welke kleur de koelvloeistof heeft (blauw of oranje). Kijk dan ook eens na of er genoeg is. Eventueel de boel nog eens ontluchten (achteraan EN vooraan, achter de linker pinker).
86 graden is normaal, in de file eens doorschieten naar 95 a 101 kan ook nog. De boel koelt snel terug af eens je kan rijden. 112 is echt te veel.
Bij mij lag het toen aan een lek aan een van de spanbandjes en het gebrekkig ontluchten door een vorige eigenaar (die veel minder km deed dan mij)
De koelvloeistof moet eigenlijk OAT zijn (oranje) maar ik heb op het moment ook gewoon blauwe erin (ook de vorige eigenaar). Bij het volgende onderhoud (54k miles) moet toch een hele hoop gebeuren en vervang ik de boel door oat (distributieriem, waterpompriem en dan waarschijnlijk ineens de waterpomp vervangen - dan is alles weer zo goed als nieuw).
Success
Dirk
Die van mij is er een van 2002 met de K-series motor. Kijk eens na welke kleur de koelvloeistof heeft (blauw of oranje). Kijk dan ook eens na of er genoeg is. Eventueel de boel nog eens ontluchten (achteraan EN vooraan, achter de linker pinker).
86 graden is normaal, in de file eens doorschieten naar 95 a 101 kan ook nog. De boel koelt snel terug af eens je kan rijden. 112 is echt te veel.
Bij mij lag het toen aan een lek aan een van de spanbandjes en het gebrekkig ontluchten door een vorige eigenaar (die veel minder km deed dan mij)
De koelvloeistof moet eigenlijk OAT zijn (oranje) maar ik heb op het moment ook gewoon blauwe erin (ook de vorige eigenaar). Bij het volgende onderhoud (54k miles) moet toch een hele hoop gebeuren en vervang ik de boel door oat (distributieriem, waterpompriem en dan waarschijnlijk ineens de waterpomp vervangen - dan is alles weer zo goed als nieuw).
Success
Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
- Exploded
- Naam: Gert
- Auto: Elise MK1
opgepast voor de culasse he! Op 105 graden moet de koelschroef inspringen, voor je nog verder rijdt, dan moet je toch even controleren, of deze nog gaat en de bruine fiche even aftrekken (je hebt toch een Rover?). Dan moet je de schroef horen draaien, als dat niet is, kan ze vast zitten. Ik heb dit zelf ook ooit voorgehad. 

- marky_mark_98
Re: [FAQ] Re: Temperatuur motor MK2.
De kleur is oranje, dat heb ik gisteren gezien maar moet alleen nog het niveau eens kontroleren want dat leek mij gisteren laag maar stond wel geparkeerd op mijn oprit ...ddez schreef:Ik heb ook al eens een hittegolf gehad met mijn Mk2.
Success
Dirk
Zal eens kijken om te ontluchten. Wat bedoel je met achter de linker pinker ? Is dit een knop of zo ?
Sorry voor de vragen maar echt niet technisch aangelegd ...
Marc.
- marky_mark_98
Moet zeggen dat ik de de schroef gehoord heb, dus deze lijkt te werken.Exploded schreef:opgepast voor de culasse he! Op 105 graden moet de koelschroef inspringen, voor je nog verder rijdt, dan moet je toch even controleren, of deze nog gaat en de bruine fiche even aftrekken (je hebt toch een Rover?). Dan moet je de schroef horen draaien, als dat niet is, kan ze vast zitten. Ik heb dit zelf ook ooit voorgehad.
Welke bruine fiche bedoel je ?
Ja heb een Rover ...
Marc.
-
- Naam: Dirk
- Auto: Ne witte
Met koelschroef neem ik even aan dat je de ventilator bedoelt?
De voorset ontluchtingsschroef zit net achter de linkerpinker (van IN de auto gezien).
Om te ontluchten kan je best de auto vlak zetten. De motor rustig laten draaien tot de temperatuur op ong 85 graden staat. Dan is de thermostaat zeker open. Je haalt op voorhand de pinker even uit de clam (staat in de manual hoe je dat doet). Je kan met je hand door het gat op een darm een plastic getand schroefje voelen. Dat draai je VOORZICHTIG wat open tot er geen lucht meer ontsnapt (LET OP de boel is ferm warm -> 80 graden, dus de pollekes ontzien)
Als daar niks meer uitkomt kun je best de auto wat met de achterzijde omhoog zetten. Links van de motor zit nog een schroef op een wat dikkere rubber buis. Dit is de achterste ontluchtschroef.
Deze moet je met een schroevendraaier opendraaien.
Let bij de procedure goed op het niveau van de koelvloeistof in het expansievat (dat witte plasic ding links achteraan in de motorruimte) dat er nog genoeg vloeistof in zit.
Het zou kunnen dat je radiator lekt (kijk even onder de voorste panelen of er plastic zijkanten op zitten). Dit is een gekend probleem. Ze raden aan om de radiator na 7 jaar te vervangen door een aluminium versie. Nu moet ik dat ook nog doen. Misschien dat dit ook mee met de rest van het onderhoud gaat gebeuren.
Dirk
De voorset ontluchtingsschroef zit net achter de linkerpinker (van IN de auto gezien).
Om te ontluchten kan je best de auto vlak zetten. De motor rustig laten draaien tot de temperatuur op ong 85 graden staat. Dan is de thermostaat zeker open. Je haalt op voorhand de pinker even uit de clam (staat in de manual hoe je dat doet). Je kan met je hand door het gat op een darm een plastic getand schroefje voelen. Dat draai je VOORZICHTIG wat open tot er geen lucht meer ontsnapt (LET OP de boel is ferm warm -> 80 graden, dus de pollekes ontzien)
Als daar niks meer uitkomt kun je best de auto wat met de achterzijde omhoog zetten. Links van de motor zit nog een schroef op een wat dikkere rubber buis. Dit is de achterste ontluchtschroef.
Let bij de procedure goed op het niveau van de koelvloeistof in het expansievat (dat witte plasic ding links achteraan in de motorruimte) dat er nog genoeg vloeistof in zit.
Het zou kunnen dat je radiator lekt (kijk even onder de voorste panelen of er plastic zijkanten op zitten). Dit is een gekend probleem. Ze raden aan om de radiator na 7 jaar te vervangen door een aluminium versie. Nu moet ik dat ook nog doen. Misschien dat dit ook mee met de rest van het onderhoud gaat gebeuren.
Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
- marky_mark_98
Ok ga dit deze avond eens bekijken, eerst mij koelvloeistof gaan kopen.ddez schreef:Met koelschroef neem ik even aan dat je de ventilator bedoelt?
Dirk
Moet dit een bepaald merk zijn of is de oranje (OAT) genoeg ?
Marc.
-
- Naam: Stijn
- Auto: beemer
Ik heb dit met mijn vorige Elise ook verschillende malen aan de hand gehad en toen was de temeratuur sonde gewoon even van de kaart die liet de ventilator pas op springen op 120 graden dan zie je echt de hitte golve langs voor en langs achter omhoog komen precies heel erge mist .
Ten stond ik trouwens ook in de fille opweg naar de garage.
Daar heb ik een nieuwe sonde moete laten plaatsen en ook de andere koelvloeistof daarna was alles in verband met de oververhitting opgelost en toen begon de rest he .....
Ten stond ik trouwens ook in de fille opweg naar de garage.
Daar heb ik een nieuwe sonde moete laten plaatsen en ook de andere koelvloeistof daarna was alles in verband met de oververhitting opgelost en toen begon de rest he .....
- Christopher
- Naam: Christopher
- Auto: ex Elise S2
Ik heb op mijn MK2 uit 2001 over het algemeen volgende waarden:
- Autosnelweg: 86-88
- Gewone wegen: 90-92
- File: 92 - 98
Bij heel warm weer mag je overal 2 à 3 graden bij tellen.
Meer dan 101 heb ik nog niet gezien.
Die 112 graden zou ik toch zeker een keer (laten) nakijken. Vloeistof vervangen, ventilator controleren...
- Autosnelweg: 86-88
- Gewone wegen: 90-92
- File: 92 - 98
Bij heel warm weer mag je overal 2 à 3 graden bij tellen.
Meer dan 101 heb ik nog niet gezien.

Die 112 graden zou ik toch zeker een keer (laten) nakijken. Vloeistof vervangen, ventilator controleren...