Auto Schade catagorien in UK.- Definitie...

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Auto Schade catagorien in UK.- Definitie...

Bericht door Herman »

Er is soms nogal wat verwarring en verkeerde uitleg ivm de engelse uk registratie van een voertuig na een schadegeval...

voor een uitleg zie hier eens op:

http://forums.moneysavingexpert.com/sho ... p?t=486818


Category A - Vehicle must be crushed. All of it.
Category B - Vehicle may not be returned to road. Parts may be sold.
Category C - Repairable. Possibly structural damage. Cost of damage (at main dealer prices and labour rates) is more than book value of vehicle.
Category D - Repairable. Probably non-structural damage. May have been economic to repair, but insurer doesn't want to.
Category F - Damaged by fire.

Category X - Repairable. Minor Damage.

In de UK is de verkoper "verplicht" dit te melden aan een koper
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Auto Schade catagorien in UK.- Definitie...

Bericht door Frederik »

Herman schreef:In de UK is de verkoper "verplicht" dit te melden aan een koper
Meldingsplicht is heel erg voor interpretatie vatbaar, in de kleine lettertjes verbergen kan het hem wel es doen.

Dus vermelden = naar buitenland is geen probleem. Target? :mrgreen:
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Auto Schade catagorien in UK.- Definitie...

Bericht door Herman »

Een Cat D kan ook verkocht worden van een partikulier aan een klant.. maar de uk wet zegt dat dit steeds "moet" aan de koper gemeld worden.. Deze wagens zijn in het algemeen iets goedkoper, daar deze in de uk altijd hun vermelde schade stempel blijven dragen...Daartegenover in Belgie eens gerepareerd is dat niet het geval en is er geen enkele document indicatie als zou het om een gerepareerde wagen gaan...
Ik vind dat er niks mis is met een schade wagen.. vb een cat D kan gewoon een kapotte clam zijn of een licht ongeval met geopende airbags... het is aan de verzekering en de eigenaar om tot een schaderegeling te komen en soms is dit dan met een vermelding cat D als gevolg... om u een idee te geven wat een cat D van schade is..kunt ge op E-bay.co.uk onder cars eens ingeven "Cat D damaged cars"...u vind er honderden licht beschadigde makkelijk repareerbare wagens... ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Auto Schade catagorien in UK.- Definitie...

Bericht door Frederik »

Dus de UK zou deze categorieën eens onder de loep moeten brengen en "uitbreiden in detail"?
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Auto Schade catagorien in UK.- Definitie...

Bericht door Herman »

--- in Belgie is er helemaal niks...nada...-----
Dit wijst er op dat een verwittigd man er 2 waard is...en voor een uk wagen bent u min of meer verwittigd dat het een vroegere schadewagen was door zijn catagory indicatie..maar dan nog is het aan de koper om persoonlijk de wagen en de gedane al dan niet ernstige reparaties steeds grondig te inspecteren...om niet de spreekwoordelijke kat in een zak te kopen.
Gebruikersavatar
Lovecraft
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 mar 2010, 23:12
Naam: Nicolas
Auto: Europa S
Locatie: Kortrijk

Re: Auto Schade catagorien in UK.- Definitie...

Bericht door Lovecraft »

was daar vanavond na wat googelen ook achter gekomen:
categorie D, kan lichte schade zijn (dacht eerste dat cat A de lichtste was, maar dat zij echt wrakken :D )
maar door de verzekeringsmaatschappij niet in aanmerking te nemen omdat de kostprijs tot rond de 60% van de verzekeringswaarde van de auto zou komen te liggen...

dus perfect herstelbaar, als het chassis niet werd geraakt...

Maar wie kan zekerheid geven dat het chassis toch niet werd beschadigd bij een ongeval (zelfs als het niet zichtbaar is)?

toch een risico?
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Auto Schade catagorien in UK.- Definitie...

Bericht door Emiel »

Na meerdere autos vanuit de uk naar hier gehaald te hebben, eigen gebruik en voor vrienden , toch wel aantal dingen tegen gekomen die oa door Junks van seloc bevestigd worden.

De schade categorie heeft ook te maken met totaal waarde ivm economisch total loss maar erger, ook met het humeur van de beoordeler.
Sommige zijn cat d terwijl ze b moeten zijn en andersom. Het blijft enorm opletten. Ook met hpi gaat veel mis door gebruik van gepersonaliseerde kenteken platen. Verkeerde historie bij verkeerde auto door overzetten van kenteken, dan wel weer icm juiste voertuig gegevens etc

Systeem kan goed werken maar zijn vrij veel if this then do that
Plaats reactie