Instellingen van Ohlins ophanging

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Mr.E
Auto: Syntax Error

Instellingen van Ohlins ophanging

Bericht door Mr.E »

Heeft er iemand ervaring met het afstellen van de Ohlins ophanging op een andere instelling dan de standaard instellingen (Road & Race) opgegeven door Lotus?
Momenteel rijd ik op de “Road” instelling (Front: Bump P7; Rebound P5 ; Rear: Bump P4, Rebound P19) maar met de staat van ons geweldige Belgische wegdek, is dit soms nog vrij hard. Ik vroeg me af of er iemand al geexperimenteerd heeft met een zachtere instelling? Of op circuit met een andere instelling dan de standaard “Race” instelling?
Dus: heb je een andere instelling dan de twee standaard instellingen, graag dan het aantal clicks “Bump” en “Rebound” voor en achter…
Sometimes too much is just enough.
Capitol
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos

Re: instellingen van Ohlins ophanging

Bericht door Capitol »

Ik heb er nog niets aan veranderd.
M140i & GT3 Touring
bAAx
Auto: 1.6 elise

Bericht door bAAx »

interessante vraag!
ik rij momenteel met roadsettings voor elise.. maar was wel van plan om eens te zoeken naar iets wat de putten (nog) beter opvangt en toch nog het strakke stuurgevoel behoudt.. natuurlijk, wanneer je nog zachter gaat als "road', denk ik dat je wel de stabiliteit in snelle bochten gaat verliezen (afritten bvb :p)
trouwens in het nat heb ik met de standaard roadsettings ook te weinig vertrouwen (we alleen snachts geprobeerd op heel vettige binnenwegen -> scary!) .. hier moet ik ook eens zoeken..
ik hou je op de hoogte!
Obviously, youre not a golfer
bAAx

Bericht door bAAx »

Deze morgen even een kleine "development run" gedaan bij mij in de buurt voor de Öhlins setting op de elise .. :D

Bedoeling was om de wagen meer "compliance" te geven op echt geaccidenteerd tarmac, maar toch stuurgevoel, coherentie tussen voor en achter en totale balans te behouden (geen toename van onderstuur bvb)

Voor de volledigheid:
- De bump-settings knop op het reservoir van de dempers "loopt vast" -in plaats van te eindigen op een duidelijke klik- als je hem wilt resetten door te gaan naar "full stiff", . voor de settings hieronder heb ik voor "P1" (=full stiff) de laatste duidelijk klik genomen vóór het wieltje vastloopt.. De rebound knop (onderaan op de demper zelf) heeft dit probleem niet: daar is P1 echt duidelijk gedefinieerd.
- Wagen heeft niet de standaard geo, maar vooraan staat de "toe" op 0 (=standaard exige), voor beste gevoel bij insturen.
- De wagen is nog niet ingereden, dus ze zijn ook niet getest bij volgas of boven 4,5k toeren.. (Maar de instuursnelheid was, waar dat kon, voldoende hoog voor realistische inschatting denk ik)

Als basis nam ik de recommended settings "road" voor elise S2, ttz.

Front
Bump P4
Rebound P12
Rear
Bump P6
Rebound P12

Waar ik op uitkwam is

Front
Bump P6
Rebound P15
Rear
Bump P8
Rebound P16

Aanpassingen per klik en afzonderlijk van elkaar ingegeven, dan geëvalueerd.

Getest op betonbanen met redelijk veel uitgesproken dwarsvoegen en gebroken asfalt (typisch noordfankrijk of vlaamse ardennen) maar relatief weinig snelle, open bochten. Nog geen evaluatie gedaan van afritten op snelheid.

Vaststellingen: bump is "redelijk gemakkelijk" in te schatten: zachter over putten en bulten = opendraaien.. maar er zijn grenzen: op een gegeven moment wordt de wagen te slap.
De rebound is precies (veel) complexer: een wijziging achteraan beïnvloed ook het gedrag van de voortrein: zo probeerde ik één klik minder rebound (dwz van P16 naar P17 = één klik "zachter") achteraan tov de bovenstaande settings omdat ik dacht dat voor en achter niet echt even scherp terug naar de ruststand terugkwamen na een putje, maar toen ging de wagen ondersturen..
Te weinig rebound vooraan heeft hetzelfde effect: merkbare toename van onderstuur, én een minder strak stuurgevoel, de wagen "zakt weg" in een bocht, voelt slap aan, "waggelig", en stuurgevoel wordt wollig bij kleine bewegingen ten opzichte van rechtdoor.. De wagen gaat ook over de diagonaal schommelen bij lichte stuurbewegingen in een bocht.

Uiteindelijk had ik met deze instellingen niet de indruk dat er enige disharmonie was voor- en achter, wagen voelde "strak", coherent aan, stuurgevoel was goed, even weinig onderstuur als "recommended road", maar ging met veel minder drama over putten, echt "soepel".

Daardoor kan je natuurlijk sneller over dat soort wegen :)

Ik denk dat deze settings misschien ook wat meer vertrouwen geven in het nat, maar dat moet ik nog ervaren.

Ik kan niet inschatten of mensen hiermee iets zijn voor de exige, want die heeft echt een héle andere basis-setting voor "road".

Ik ben natuurlijk ook geen expert, en deze instellingen moeten nog wat meer geëvalueerd worden denk ik, dus laat zeker iets weten als je dit zou testen en opmerkingen hebt :)
Mr.E
Auto: Syntax Error

Bericht door Mr.E »

@ bAAx: interessante test, bedankt om het te posten. :)
Wat me vooral opvalt is dat je toch veel verschil kunt halen met enkele kliks. Slechts 2 kliks bump, en 3 à 4 rebound.
Ik rij nog maar 1500 km met de Exige, daarvoor met een Elise 111S met standaard ophanging. Het verschil tussen beide auto's is veel groter dan ik voor mogelijk hield, zeker qua ophanging. Op glad asfalt, is het onwaarschijnlijk hoeveel reserve de auto heeft.
Maar op slecht wegdek... hmm ... :( dus ga ik zo snel mogelijk ook deze test eens doen, en kom ik er op terug.

Hoe heb je dat praktisch aangepakt, heb je bvb telkens 1 klik bump en rebound tegelijk bijgegeven, of eerst 1 klik bump, dan gaan rijden, dan 1 rebound en zo verder? En eerst op vooras/achteras, of beide assen tegelijk?
Ik zag dat je voordien met een Exige reed, had je daar ook Ohlins op?
Sometimes too much is just enough.
bAAx

Bericht door bAAx »

@ Mr E
Praktisch: ik meen me ter herinneren (het is maar van zondag geleden, ontstellend wat een korte termijngeheugen ik nog maar heb :D): eerst twee kliks bump & rebound eraf en twee kliks rebound, dan met rebound klik per klik bijstellen: wil zeggen: rijden, evalueren, stoppen, en een klikje bij of af volgens wat je zintuigen je vertellen: via het stuur en de voeten voel je wat de voortrein doet, via de rug en "onderrug" wat er achteraan gaande is. Dat bijstellen is wel per één wijziging (dus max één kant en één klik). Als je aandachtig bent voel je wel de disharmonie als het niet goed staat (bvb voor of achter te stijf of te zacht/slap, of opeens meer onderstuur, of dat de wielen achteraan niet snel genoeg terug naar beneden komen bvb), maar je moet wel een beetje bochten en putten doen (dus eigenlijk rijden op de ondergrond en target kruissnelheid waarvoor de settings dienen).

Voor de Exige stonden er ook Öhlins op, maar toen heb ik geen tijd gevonden op eraan te prutsen :).. ik zou zeker eens proberen naar een "zachtere" setting te zoeken als de wagen voor jou op ruwere ondergrond niet werkt met je huidige settings, want het blijkt dat je met die dempers echt wel 2 of 3 wagens in één hebt! En dat het dus mogelijk is om wat meer soepelheid te voorzien voor die wegen (en voor regenweer, want daar zijn bovenstaande waarden ook goed voor!!), zonder dat je al te veel moet inboeten van coherentie en stuurplezier..
Grosso modo als vuistregel zegt men (vakliteratuur, oa. "Race Tech"..) dat één klik bump lossen gelijk staat met 2 à 3 klikken rebound (vandaar dat de Öhlins ca. 20 kliks bump hebben, en ca. 60 rebound!), afhankelijk van het gewicht dat rust op de demper in kwestie, maar hier is dat dus blijkbaar minder.. Ofwel heeft het te maken met de range van de demper waarin we zitten te werken, of het feit dat dit een basis-unit is die ook dient voor zwaardere wagens en dus een binnenwerk heeft dat niet op de lichte loti is gericht (maar er wel mee werkt).. Maar dat laatste is allemaal speculatie: die info hebben alleen de ingenieurs die de dempers ontworpen hebben ;)

Veel succes!
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Ik kreeg van Verhiest ook zo een sheet en volg die eigenlijk op.

Wat me wel opviel is dat je minder onderstuur hebt als je hem vooraan in circuit zet en achteraan road....... misschien een tip....
Plaats reactie