Deze morgen even een kleine "development run" gedaan bij mij in de buurt voor de Öhlins setting op de
elise ..
Bedoeling was om de wagen meer "compliance" te geven op echt geaccidenteerd tarmac, maar toch stuurgevoel, coherentie tussen voor en achter en totale balans te behouden (geen toename van onderstuur bvb)
Voor de volledigheid:
- De bump-settings knop op het reservoir van de dempers "loopt vast" -in plaats van te eindigen op een duidelijke klik- als je hem wilt resetten door te gaan naar "full stiff", . voor de settings hieronder heb ik voor "P1" (=full stiff) de laatste duidelijk klik genomen vóór het wieltje vastloopt.. De rebound knop (onderaan op de demper zelf) heeft dit probleem niet: daar is P1 echt duidelijk gedefinieerd.
- Wagen heeft niet de standaard geo, maar vooraan staat de "toe" op 0 (=standaard exige), voor beste gevoel bij insturen.
- De wagen is nog niet ingereden, dus ze zijn ook niet getest bij volgas of boven 4,5k toeren.. (Maar de instuursnelheid was, waar dat kon, voldoende hoog voor realistische inschatting denk ik)
Als basis nam ik de recommended settings "road" voor elise S2, ttz.
Front
Bump P4
Rebound P12
Rear
Bump P6
Rebound P12
Waar ik op uitkwam is
Front
Bump P6
Rebound P15
Rear
Bump P8
Rebound P16
Aanpassingen per klik en afzonderlijk van elkaar ingegeven, dan geëvalueerd.
Getest op betonbanen met redelijk veel uitgesproken dwarsvoegen en gebroken asfalt (typisch noordfankrijk of vlaamse ardennen) maar relatief weinig snelle, open bochten. Nog geen evaluatie gedaan van afritten op snelheid.
Vaststellingen: bump is "redelijk gemakkelijk" in te schatten: zachter over putten en bulten = opendraaien.. maar er zijn grenzen: op een gegeven moment wordt de wagen te slap.
De rebound is precies (veel) complexer: een wijziging achteraan beïnvloed ook het gedrag van de voortrein: zo probeerde ik één klik minder rebound (dwz van P16 naar P17 = één klik "zachter") achteraan tov de bovenstaande settings omdat ik dacht dat voor en achter niet echt even scherp terug naar de ruststand terugkwamen na een putje, maar toen ging de wagen ondersturen..
Te weinig rebound vooraan heeft hetzelfde effect: merkbare toename van onderstuur, én een minder strak stuurgevoel, de wagen "zakt weg" in een bocht, voelt slap aan, "waggelig", en stuurgevoel wordt wollig bij kleine bewegingen ten opzichte van rechtdoor.. De wagen gaat ook over de diagonaal schommelen bij lichte stuurbewegingen in een bocht.
Uiteindelijk had ik met deze instellingen niet de indruk dat er enige disharmonie was voor- en achter, wagen voelde "strak", coherent aan, stuurgevoel was goed, even weinig onderstuur als "recommended road", maar ging met veel minder drama over putten, echt "soepel".
Daardoor kan je natuurlijk sneller over dat soort wegen
Ik denk dat deze settings misschien ook wat meer vertrouwen geven in het nat, maar dat moet ik nog ervaren.
Ik kan niet inschatten of mensen hiermee iets zijn voor de exige, want die heeft echt een héle andere basis-setting voor "road".
Ik ben natuurlijk ook geen expert, en deze instellingen moeten nog wat meer geëvalueerd worden denk ik, dus laat zeker iets weten als je dit zou testen en opmerkingen hebt