tips en tricks voor een toffe, veilige trackday

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
myryad
Naam: Helgi
Auto: Lotus Elise R
Contacteer:

tips en tricks voor een toffe, veilige trackday

Bericht door myryad »

Vorige maandag met een klein gezelschap een dagje op het circuit van Clastres gaan rijden. We waren maar met een vijftiental wagens, dus veel ruimte om "relaxed" rondjes te rijden. Met relaxed bedoel ik dan er stevig tegen aan gegaan zonder constant in de achteruitkijkspiegel te moeten kijken. Kortom het was een toffe (verslavende) ervaring :lol:

Het smaakt dus naar meer. Ik ben geen ervaren trackday rijder en zou dus graag van jullie (ervaren trackday rijders) wat input willen hebben van hoe je het beste je wagen voorbereid voor circuit (bandenspanning, remblokjes, etc...). Ik wil me graag kunnen uitleven met m'n wagen, maar hem niet al te erg mishandelen... ;)

Ik wil ook graag les gaan volgen om m'n wagen beter te beheersen op circuit.
Heb wat rondgeneusd op het web maar heb in vlaanderen niet echt veel gevonden qua circuit opleiding. Via de website van de nederlandse Lotus verdeler Van Sten ben ik terecht gekomen bij GP Elite. Zij bieden op het eerste zicht een mooi pakket aan van circuittrainingen... iemand ervaring met deze jongens? De opleidingen bij Lotus zelf zullen zeker wel top zijn, maar 't is toch niet echt om de hoek.

M'n wagen is een R (zie fotoke in bijlage).
Bijlagen
14.jpg
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Re: tips en tricks voor een toffe, veilige trackday

Bericht door HJ2 »

Hi Helgi,

Check it out:
http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=17&t=1322
Dikke pret en als beginner behoorlijk wat geleerd.

Als er 1 belangrijke lesson learned is voor de deze dag: Remvloeistof vervangen indien ouder dan 1 jaar! En zorgen voor voldoende profiel op remblokken en banden. ('t slijt hard)

Zorgen dat je koelsysteem dicht is en check ff de staat van je slangen.

Voor de rest ben ik nog steeds slechts een beginner, maar er zullen wel meer tips volgen van de echte cracks hier. :D
If you always do what you always did, you always get what you always got.
a_fond
Auto: -

Bericht door a_fond »

Controleer bandenspanning
Controleer bandenslijtage
Controleer of wielen goed vast zijn
Controleer remblokken en schijven
Controleer koelvloeistof
Controleer olieniveau motor
...
Maak 3 ronden op versnellend tempo (eerst goed opwarmen dan eens testen)
...
controleer alles opnieuw, indien alles nog altijd ok is, dan kun je de baan op voor langere sessies

Indien je die procedure volgt (van trackday, karting tot f1) maak je weinig kans op onvoorziene brokken.
myryad
Contacteer:

Bericht door myryad »

Hallo Henk-Jan,

Dat was een mooi verslag, en doet de zin om me meteen in te schrijven alleen maar toenemen :)

M'n wagen is nog heel recent, in februari afgehaald bij Verhiest. Er staat nu zo'n kleine 3000 Km op de teller. Dus qua vloeistoffen etc. zit ik nog wel snor. De banden zijn zeker ook goed, maar dat zou dan wel op het einde van zo'n dagje anders kunnen zijn :lol: Dus reken ik al maar 4 nieuwe banden bij in het budget :cry:

Nu nog op zoek naar een bandenspanningmeter. Kan je op een Elise gemakkelijk de staat van de remblokjes controlleren zonder allerhande dingen van de auto te demonteren?

Iemand ervaring met de remmen op een R (er zit een sportpack op, maar weet niet of dat er dan betere remmen opzitten dan standaard...).
myryad
Contacteer:

Bericht door myryad »

Iemand ervaring met deze mensen: Garage J. Janssens
Reigersmolenstraat 31
2531 Vremde
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Een paar eenvoudige, maar noodzakelijke tips :

Big Brake Kit is prettig, maar zeker geen noodzaak. Wat je wel kunt doen :
- Remblokken vervangen door Pagid RS14 voor meer remgrip
- Remvloeistof vervangen door vloeistof die hogere temperatuur aankan
- Remleidingen vervangen door metalen remleidingen voor minder spons gevoel

Banden :
- Extra setje wielen aanschaffen met Yokohama A048 en erop vijzen voor je thuis vertrekt. Tenzij het echt regent, altijd met deze bandjes rijden en je straatbandjes houden voor de straat.
- Bandendruk in de voormiddag bij ELKE stop controleren, in het begin zelf om de 3-4 toeren ! Namiddag verandert er meestal weinig.
- Bandendruk in warme toestand voor uw wagen indien op A048 hoort tussen de 1.9-2.0 te zitten. Altijd !! De bandendruk die je dan hoort te zetten wanneer de banden nog koud zijn is uiteraard sterk afhankelijk van de lucht en baantemperatuur en de evolutie van het weer tijdens de dag.

Voor maximaal rijplezier is het zinvol je standaard ophanging te vervangen door een regelbare, maar daar heb je algauw wat extra budget nodig. Ik heb zeer goede ervaring de Nitron's. Bovendien is dit assortiment recent veranderd met meer keuze mogelijkheden ifv de toepassing. Ik heb geen ervaring met Ohlins, die beter, maar ook veel duurder zouden zijn. Goedkoop en eenvoudig is ook het vervangen van de torsiestang door een stijvere versie.

Olie / Temperatuur :
Hou steeds je motortemperatuur in het oog en zorg dat zowel koelsvloeistof als motorolie maximaal zijn bijgevuld.

Veiligheid :
- Kuipstoelen monteren met 4 puntsgordels zodat je bezig kunt zijn met sturen ipv u vast te houden om niet te schuiven

Uiteraard hangt alles af van de hoeveelheid tracktijd en of je 'au fond' wil gaan of niet. Voor het ombouwen van een standaard Elise (ophanging, remmen, gordels) mag je toch al gauw zo'n 5-6000 € extra rekenen om er een echt geschikte trackday auto van te maken. En dan praat ik uiteraard niet over motortuning.

Anderszijds : als je een beetje uitkijkt met je rijtijd per sessie en niet elke week wil gaan rijden doet een standaard Elise het ook prima op het circuit hoor ..
Laatst gewijzigd door FastEleven op 25 mei 2010, 18:21, 2 keer totaal gewijzigd.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
B-Blue
Auto: Elise MK1

Bericht door B-Blue »

FastEleven schreef: Anderszijds : als je een beetje uitkijkt doet een standaard Elise het ook prima op het circuit hoor ..
Zeker weten! In tegenstelling tot een standaard Elan, he OVI ;-)
myryad
Contacteer:

Bericht door myryad »

Ha Erik,

Alles kits, goed thuisgeraakt na Yper?

;)
HJ2
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95

Bericht door HJ2 »

B-Blue schreef:
FastEleven schreef: Anderszijds : als je een beetje uitkijkt doet een standaard Elise het ook prima op het circuit hoor ..
Zeker weten! In tegenstelling tot een standaard Elan, he OVI ;-)

*kuch kuch*
If you always do what you always did, you always get what you always got.
B-Blue
Auto: Elise MK1

Bericht door B-Blue »

myryad schreef:Ha Erik,

Alles kits, goed thuisgeraakt na Yper?

;)
En na Bornem zal je bedoelen :-) Ja toch wel hoor.
Plaats reactie