Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
- jokke_vlo
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
- Auto: Exige Cup 2xx (2010)
- Locatie: Tussen Oostende en Arlon
Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Als relatief beginnend circuitrijder en twijfelend over welke wagen kopen, zit de Exige nog in mijn top 2.
¨
Op een ander forum gaat het over de bestuurbaarheid van de Exige S en hoe ervaren je moet zijn om deze wagen goed te besturen.
Het lijkt me leuk eens te weten wat de ervaringen hier zijn en de vergelijkingen met andere wagens.......
Denk dat dit niet alleen voor mij interessant zou zijn.
¨
Op een ander forum gaat het over de bestuurbaarheid van de Exige S en hoe ervaren je moet zijn om deze wagen goed te besturen.
Het lijkt me leuk eens te weten wat de ervaringen hier zijn en de vergelijkingen met andere wagens.......
Denk dat dit niet alleen voor mij interessant zou zijn.
- T_085
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 19:33
- Naam: Timothy
- Auto: Exige Cup 260
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Als relatief beginnende circuitrijder zijn er denk ik weinig mensen die zelfs 100% uit een Elise S kunnen halen, laat staan een Exige S.
Als je echt op de limiet wil scheuren over circuit moet je zeker les gaan volgen bij ervaren rijders of bij Lotus zelf. (zie ander topic Lotus Driving Academy)
Maar er zijn hier leden die wel vaker op circuit rijden, misschien dat zij best eens hun mening geven.
Als je echt op de limiet wil scheuren over circuit moet je zeker les gaan volgen bij ervaren rijders of bij Lotus zelf. (zie ander topic Lotus Driving Academy)
Maar er zijn hier leden die wel vaker op circuit rijden, misschien dat zij best eens hun mening geven.
- jokke_vlo
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
- Auto: Exige Cup 2xx (2010)
- Locatie: Tussen Oostende en Arlon
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Ik luister (zeer) aandachtig........
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Beste Jokke-Vlo,
De Elise/Exige MK1 heeft inderdaad een kwalijke reputatie : de auto geeft bijzonder weinig signaal voor het uitbreken van de achterkant. Uiteraard hoor je (ook op dit forum) nooit dat dit te wijten is aan de piloot en dus wel aan de wagen. Lotus heeft dit probleem wel zelf erkend bij de introductie van de Elise/Exige MK2.
Bij de Elise/Exige MK2 werd de wegligging opnieuw aangepakt en werd de auto een stuk meer onderstuurd (zo werd oa de maat en dus de grip van de voorbanden tov de achterbanden aangepast). Volgens hard-core MK1 rijdens verloor de auto hierdoor ook veel van z'n focus ... Feit is dat de MK2 voor de meeste chauffeurs een stuk gemakkelijk te rijden is ...
Zelf heb ik het genoegen regelmatig een Exige S met sportpack te mogen besturen op het circuit. Aan de toog (en ook op dit forum ....) ben ik natuurlijk een uitstekende piloot ben, maar in de praktijk doe ik gewoon mijn best en kom altijd eerst m'n eigen limiet tegen voor ik die van de auto vind ... toch heb ik met geen van beide wagens (Elise / Exige) ooit voor een verrassing gestaan.
Uiteraard mag je met een Elise/Exige - net als met elke andere achtertrekker zonder tractiecontrole en met motor achteraan - nooit bruusk je voetje lichten als de achterkant uit de veren komt (bij een oneffenheid in de weg, of boven aan de raidillon), want dan gaat de auto onheroepelijk rond. Maar da's niet anders bij een GT3 kan ik me voorstellen (ik begrijp overigens je liefde voor deze auto ...)
Ik meen me te herinneren uit een aanverwant topic dat je hebt opgestart dat je een auto zoekt waarmee je kan groeien : rij eerst met je tractiecontrole op totdat je de auto voldoende kent, zet vervolgens de tractiecontrole af en in een later stadium steek je een sper in de auto. Groei genoeg zou ik dan denken. En als je dan denkt dat je de auto kent en er het maximum uit kunt halen, moet je met je eigen auto eens meerijden met een echte piloot ... en de voetjes staan weer snel op de grond ...
Zoek ook even op You-tube wat de heren Jeremy Clarckson en Tiff Needell en juffrouw Vicky Butler Henderson over de Exige te vertellen hebben. Weinig sprake dat de auto moeilijk te besturen zou zijn ....
De Elise/Exige MK1 heeft inderdaad een kwalijke reputatie : de auto geeft bijzonder weinig signaal voor het uitbreken van de achterkant. Uiteraard hoor je (ook op dit forum) nooit dat dit te wijten is aan de piloot en dus wel aan de wagen. Lotus heeft dit probleem wel zelf erkend bij de introductie van de Elise/Exige MK2.
Bij de Elise/Exige MK2 werd de wegligging opnieuw aangepakt en werd de auto een stuk meer onderstuurd (zo werd oa de maat en dus de grip van de voorbanden tov de achterbanden aangepast). Volgens hard-core MK1 rijdens verloor de auto hierdoor ook veel van z'n focus ... Feit is dat de MK2 voor de meeste chauffeurs een stuk gemakkelijk te rijden is ...
Zelf heb ik het genoegen regelmatig een Exige S met sportpack te mogen besturen op het circuit. Aan de toog (en ook op dit forum ....) ben ik natuurlijk een uitstekende piloot ben, maar in de praktijk doe ik gewoon mijn best en kom altijd eerst m'n eigen limiet tegen voor ik die van de auto vind ... toch heb ik met geen van beide wagens (Elise / Exige) ooit voor een verrassing gestaan.
Uiteraard mag je met een Elise/Exige - net als met elke andere achtertrekker zonder tractiecontrole en met motor achteraan - nooit bruusk je voetje lichten als de achterkant uit de veren komt (bij een oneffenheid in de weg, of boven aan de raidillon), want dan gaat de auto onheroepelijk rond. Maar da's niet anders bij een GT3 kan ik me voorstellen (ik begrijp overigens je liefde voor deze auto ...)
Ik meen me te herinneren uit een aanverwant topic dat je hebt opgestart dat je een auto zoekt waarmee je kan groeien : rij eerst met je tractiecontrole op totdat je de auto voldoende kent, zet vervolgens de tractiecontrole af en in een later stadium steek je een sper in de auto. Groei genoeg zou ik dan denken. En als je dan denkt dat je de auto kent en er het maximum uit kunt halen, moet je met je eigen auto eens meerijden met een echte piloot ... en de voetjes staan weer snel op de grond ...
Zoek ook even op You-tube wat de heren Jeremy Clarckson en Tiff Needell en juffrouw Vicky Butler Henderson over de Exige te vertellen hebben. Weinig sprake dat de auto moeilijk te besturen zou zijn ....
Laatst gewijzigd door FastEleven op 07 apr 2010, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track


- nero
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 20 dec 2009, 20:55
- Auto: Elise MKII SC
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Zo een tien jaar geleden ben ik een soort ‘lotus Elise experience track day’ gaan volgen bij lotus zelf. Een beetje de voorloper van hun huidige ‘lotus driving academy’. Ze leerden ons daar wat slalommen, driften, remmen etc. als voorbereiding op een paar rondjes op hun circuit. Maar eerst moesten we daar ook wat ‘brave’ rondjes doen om de ideale lijnen te leren. Daarna mochten we op ‘volle snelheid’ over het circuit scheuren.
De lesgevers waren professionele racers, een aantal waren zelf teststrijders van lotus. Als kers op de taart, mochten we elk als passagier mee voor een paar rondjes samen met de lesgevers. De wagens waren allemaal standaard elises MKI. Ik moet zeggen dat ik nogal fel onder de indruk was. Samen met alle andere waaronder een aantal fervente trackday amateurs. Ik heb toen ook beseft dat elke (standaard) Elise meer dan klaar is voor het circuit, maar meestal de rijder niet. Waaronder ik dus

De lesgevers waren professionele racers, een aantal waren zelf teststrijders van lotus. Als kers op de taart, mochten we elk als passagier mee voor een paar rondjes samen met de lesgevers. De wagens waren allemaal standaard elises MKI. Ik moet zeggen dat ik nogal fel onder de indruk was. Samen met alle andere waaronder een aantal fervente trackday amateurs. Ik heb toen ook beseft dat elke (standaard) Elise meer dan klaar is voor het circuit, maar meestal de rijder niet. Waaronder ik dus

- jokke_vlo
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
- Auto: Exige Cup 2xx (2010)
- Locatie: Tussen Oostende en Arlon
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Bedankt, zeer interessante uiteenzettingFastEleven schreef:Beste Jokke-Vlo,
De Elise/Exige MK1 heeft inderdaad een kwalijke reputatie : de auto geeft bijzonder weinig signaal voor het uitbreken van de achterkant. Uiteraard hoor je (ook op dit forum) nooit dat dit te wijten is aan de piloot, maar Lotus heeft dit probleem zelf erkend bij de introductie van de Elise/Exige MK2.
Bij de Elise/Exige MK2 werd de wegligging opnieuw aangepakt en werd de auto een stuk meer onderstuurd (zo werd oa de maat en dus de grip van de voorbanden tov de achterbanden aangepast). Volgens hard-core MK1 rijdens verloor de auto hierdoor ook wat van z'n focus ...
Zelf heb ik het genoegen regelmatig een Exige S met sportpack te mogen besturen op het circuit. Aan de toog (en ook op dit forum ....) ben ik natuurlijk een uitstekende piloot ben, maar in de praktijk doe ik gewoon mijn best en kom altijd eerst m'n eigen limiet tegen voor ik die van de auto vind ... toch heb ik met geen van beide wagens ooit voor een verrassing gestaan.
Uiteraard mag je met een Elise/Exige - net als met elke andere achtertrekker zonder tractiecontrole - nooit je voetje lichten als de achterkant uit de veren komt (bij een oneffenheid in de weg, of boven aan de raidillon), want dan gaat de auto onheroepelijk rond. Maar da's niet anders bij een GT3 kan ik me voorstellen (ik begrijp overigens je liefde voor deze auto ...)
Ik meen me te herinneren uit een aanverwant topic dat je hebt opgestart dat je een auto zoekt waarmee je kan groeien : rij eerst met je tractiecontrole op totdat je de auto voldoende kent, zet vervolgens de tractiecontrole af en in een later stadium steek je een sper in de auto. Groei genoeg zou ik dan denken. En als je dan denkt dat je de auto kent en er het maximum uit kunt halen, moet je met je eigen auto eens meerijden met een echte piloot ... en de voetjes staan weer snel op de grond ...
Zoek ook even op You-tube wat de heren Jeremy Clarckson en Tiff Needell en juffrouw Vicky Butler Henderson over de Exige te vertellen hebben. Weinig sprake dat de auto moeilijk te besturen zou zijn ....

Ik denk dat ik zowat alle filmpjes al gezien heb

Heb je ervaring bij regenweer?
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Ik ben een chicken-head in de regen, en wil (lees durf) op het circuit niet met een geleende auto rijden bij regenweer. Goede afspraken maakt goede vrienden en bij ons is het potje breken, potje betalen ...
Wel heb ik een minimale ervaring met de eigen Elise MK2 (geen tractiecontrole) in de regen : de auto staat op Yokohama A048 en die hebben zelfs bij nat wegdek een goeie grip. Wanneer er echter grote plassen staan en de regen met bakken uit de lucht blijfje beter aan de kant of steek je andere banden. Toch laat de auto zich bij nat wegdek prima corrigeren. Maar zoals gezegd rij ik in deze omstandigheden op eieren (en ook een beetje met de hand op de portefeuille ...) Een mens moet zijn limieten kennen ...
Als je niet gerust bent bij regenweer, zet gewoon je tractiecontrole op : immers beter een bluts in je imago dan in je auto ...
Wel heb ik een minimale ervaring met de eigen Elise MK2 (geen tractiecontrole) in de regen : de auto staat op Yokohama A048 en die hebben zelfs bij nat wegdek een goeie grip. Wanneer er echter grote plassen staan en de regen met bakken uit de lucht blijfje beter aan de kant of steek je andere banden. Toch laat de auto zich bij nat wegdek prima corrigeren. Maar zoals gezegd rij ik in deze omstandigheden op eieren (en ook een beetje met de hand op de portefeuille ...) Een mens moet zijn limieten kennen ...
Als je niet gerust bent bij regenweer, zet gewoon je tractiecontrole op : immers beter een bluts in je imago dan in je auto ...

My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track


- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Veel ervaring met de Elise/Exige op circuit heb ik zelf niet, maar ik weet wel dat een Lotus "één der enige merken" is dat weldegelijk gebouwd is als circuitbeest.
Zelf ben ik ook iemand die eerder mijn eigen limieten tegenkomt dan die van mijn Lotus. En zoals FastEleven zo mooi kan zeggen ... "liever een deuk in mijn imago, dan een deuk in mijn Lotus".
Zelf ben ik ook iemand die eerder mijn eigen limieten tegenkomt dan die van mijn Lotus. En zoals FastEleven zo mooi kan zeggen ... "liever een deuk in mijn imago, dan een deuk in mijn Lotus".
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- jokke_vlo
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 22:24
- Auto: Exige Cup 2xx (2010)
- Locatie: Tussen Oostende en Arlon
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
Ik heb gisteren het plezier gehad om nog eens 5 uurtje met de exige cup gereden. (ik voel het vandaag heel goed aan de rug en heb in en uitstap blauwe plekken).
De wagen geeft toch heel veel rijplezier, spijtig genoeg krijg ik mijn vrouw er niet in, en heeft ook wel veel bekijks van uitlachen van een klein go cart tot fanatieke lovers.
Ja, qua rijplezier kan er niets tegen op en persoonlijk (met mijn beperkte kennis) vond ik hem redelijk voorspelbaar. Ik heb dan ook gepoogd mijn limiet te rijden en hem constant tot uitbreken gedwongen. Ik vond hem vrij voorspelbaar, maar durfde hem wel niet door de "muur" duwen. Ik had het gevoel dat je dat best niet doet.
Wat me wel opviel is dat de wagen echt veel onderstuur heeft. Op bochten met weinig foutenmarge ging hij 9/10 vooraan weg. Enkel op de scherpere bochten met uitbreek plaats kon ik hem, licht, achteraan wegkrijgen.
Donut: niet gelukt.
Conclusie: verslavend, pijnlijk voor de rug, onderstuur "probleem".
De wagen geeft toch heel veel rijplezier, spijtig genoeg krijg ik mijn vrouw er niet in, en heeft ook wel veel bekijks van uitlachen van een klein go cart tot fanatieke lovers.
Ja, qua rijplezier kan er niets tegen op en persoonlijk (met mijn beperkte kennis) vond ik hem redelijk voorspelbaar. Ik heb dan ook gepoogd mijn limiet te rijden en hem constant tot uitbreken gedwongen. Ik vond hem vrij voorspelbaar, maar durfde hem wel niet door de "muur" duwen. Ik had het gevoel dat je dat best niet doet.
Wat me wel opviel is dat de wagen echt veel onderstuur heeft. Op bochten met weinig foutenmarge ging hij 9/10 vooraan weg. Enkel op de scherpere bochten met uitbreek plaats kon ik hem, licht, achteraan wegkrijgen.
Donut: niet gelukt.
Conclusie: verslavend, pijnlijk voor de rug, onderstuur "probleem".
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Bestuurbaarheid Exige S (ervaren rotten of allemansvriend?)
In en uitstappen bij een Elise/Exige is wennen, zelf had ik er ook problemen mee in het begin, maar eens je er een aantal keer hebt gedaan dan went het wel snel. Natuurlijk lijkt het klungelig als je nog de 'juiste manier' niet hebt gevonden.
Welke stoelen had die CUP260? Probac's zijn nogthans zeer goede kuipzetels!
Kies jij op die manier uw wagens?
Welke stoelen had die CUP260? Probac's zijn nogthans zeer goede kuipzetels!
jokke_vlo schreef:Donut: niet gelukt.
Kies jij op die manier uw wagens?

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic