bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
bandendruk-- wat is jullie favourite bandenspanning op uw wagen-
vb ik heb rondom potenzas op mijn Elise mk2 111s en gebruik 1.8 vooraan en 1.9 achteraan- (altijd met 2 personen belast)
voor mijn Europa s idem maar 0.1 bar meer voor en achter.
Ik heb thuis eenn kleine verplaatsbare compressor
in het bedrijf een grote vaste compressor
en in spanje zo een ding die (goed)werkt op de sigarenaansteker
ik blaas ze via een normale banden blazer met manometer erop- maar meet ze dan nog eens fijn met een kleine handheld meter van porsche die ik altijd bij in de beide wagens heb.
ik heb al ondervonden dat bij vele tankstations hun manometers nogal veel onderling verschillen.
wie gebruikt er stikstof ?
vb ik heb rondom potenzas op mijn Elise mk2 111s en gebruik 1.8 vooraan en 1.9 achteraan- (altijd met 2 personen belast)
voor mijn Europa s idem maar 0.1 bar meer voor en achter.
Ik heb thuis eenn kleine verplaatsbare compressor
in het bedrijf een grote vaste compressor
en in spanje zo een ding die (goed)werkt op de sigarenaansteker
ik blaas ze via een normale banden blazer met manometer erop- maar meet ze dan nog eens fijn met een kleine handheld meter van porsche die ik altijd bij in de beide wagens heb.
ik heb al ondervonden dat bij vele tankstations hun manometers nogal veel onderling verschillen.
wie gebruikt er stikstof ?
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
Ik had vroeger stikstof in mijn Smart Roadsterke.
Voordeel : op 2 jaar tijd geen gram moeten bijblazen.
Nu rij ik gewoon op perslucht.
Elise Mk1
vooraan 205/40ZR17 - 1,5 bar
achteraan 215/40ZR17 - 1,6 bar
(enkel straatgebruik)
Voordeel : op 2 jaar tijd geen gram moeten bijblazen.
Nu rij ik gewoon op perslucht.
Elise Mk1
vooraan 205/40ZR17 - 1,5 bar
achteraan 215/40ZR17 - 1,6 bar
(enkel straatgebruik)
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 08:20
- Naam: Dieter
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Melle
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
Elise mk 2 111S:
vooraan potenza's op 1,7 bar
achteraan yokohama's op 1,9 bar
vooraan potenza's op 1,7 bar
achteraan yokohama's op 1,9 bar
Dieter.
Lotus Elise S2 111S
Lotus Elise S2 111S
- Bzguy
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
- Naam: Hans
- Auto: Noble M12
- Locatie: Baal
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
waar ergens kun je je banden laten opblazen met stikstof :S ?Erwin schreef:Ik had vroeger stikstof in mijn Smart Roadsterke.
Voordeel : op 2 jaar tijd geen gram moeten bijblazen.
Eventuele gevaren bij vb demonteren van banden of zo ?
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
copy quote:waar ergens kun je je banden laten opblazen )
antwoord: overal bij Al Qaida
antwoord: overal bij Al Qaida
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
Ik werk bij een fabrikant van compressoren.
Wij bouwen en verkopen ook stikstofcompressoren.
We hebben bijvoorbeeld zo'n exemplaar verkocht bij banden Peeters op de Brusselsesteenweg in Overijse.
Ik zal anders eens aan de productspecialist in kwestie vragen een lijstje te maken van waar we ze al geïnstalleerd hebben.
Aan stifstof zijn totaal geen nadelen verbonden, integendeel!
De moleculen van stikstof zijn groter dan die van zuurstof en koolstof. Hierdoor ga je op langere termijn beter de druk kunnen constant houden in je banden. Een ander groot voordeel is dat stikstof een inert gas is. Dus stikstof is niet brandbaar en gaat een brandend vuur doven in plaats van aanwakkeren.
Dit is vooral belangrijk bij vrachtwagens. Stel, je hebt oververhitte remmen op een vrachtwagen en ineens springt hierdoor een band stuk die nog eens gepompt is met 7 bar perslucht (20% zuurstof aanwezig!!!) .... dit zorgt voor een gigantische klapband ... heel de snelweg vol stukjes rubber en ijzerdraad!!!!! Met stikstof is de impact veel kleiner omdat je geen catalystor, namelijk zuurstof, aanwezig hebt.
Hopelijk kan mijn pillampje wat klaarheid scheppen
Wij bouwen en verkopen ook stikstofcompressoren.
We hebben bijvoorbeeld zo'n exemplaar verkocht bij banden Peeters op de Brusselsesteenweg in Overijse.
Ik zal anders eens aan de productspecialist in kwestie vragen een lijstje te maken van waar we ze al geïnstalleerd hebben.
Aan stifstof zijn totaal geen nadelen verbonden, integendeel!
De moleculen van stikstof zijn groter dan die van zuurstof en koolstof. Hierdoor ga je op langere termijn beter de druk kunnen constant houden in je banden. Een ander groot voordeel is dat stikstof een inert gas is. Dus stikstof is niet brandbaar en gaat een brandend vuur doven in plaats van aanwakkeren.
Dit is vooral belangrijk bij vrachtwagens. Stel, je hebt oververhitte remmen op een vrachtwagen en ineens springt hierdoor een band stuk die nog eens gepompt is met 7 bar perslucht (20% zuurstof aanwezig!!!) .... dit zorgt voor een gigantische klapband ... heel de snelweg vol stukjes rubber en ijzerdraad!!!!! Met stikstof is de impact veel kleiner omdat je geen catalystor, namelijk zuurstof, aanwezig hebt.
Hopelijk kan mijn pillampje wat klaarheid scheppen

I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
dat is idd een intressante uitleg, en holy smoke, ja op de brandblusser staat er ook op "stikstof"... weeral iets bijgeleerd via dit forum.....
trouwens de lijnvliegtuigen hun banden zijn ook gevuld met stikstof- ze dalen af om zo te zeggen uit een temperatuurs gebied van minus 60° naar beneden, in meschien wel 40°plus, en dan nog eens de enorm oplopende rem en loop temperatuur er bij , is dat algauw een verschil van bij 100°--
helium zal wel een andere werking hebben zekers ?
trouwens de lijnvliegtuigen hun banden zijn ook gevuld met stikstof- ze dalen af om zo te zeggen uit een temperatuurs gebied van minus 60° naar beneden, in meschien wel 40°plus, en dan nog eens de enorm oplopende rem en loop temperatuur er bij , is dat algauw een verschil van bij 100°--
helium zal wel een andere werking hebben zekers ?

- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
Helium in uw banden en dan ne grotere spoiler zeker!!!!
Weet je trouwens hoe we deze stikstof "maken"?
Dit gaat door hulp van speciale membraanfilters. Gezien deze moleculen de grootste zijn die in de lucht hangen, worden ze gewoon afgescheiden door deze filters. Deze commpressoren leveren aan ene kant perslucht en aan de andere kant stikstof. Aan u de keuze.
Hierbij even in de computer gekeken.
Stikstof compressoren te vinden bij :
* Tyre Service Center te Verrebroek (Aven Ackers 20)
* Van Damme te Waregem (Maalbeekstraat 4)
* Vanderveken Jan Banden te Hever (Slagveldweg 71)
* Peeters Banden te Overijse (Brusselsesteenweg 343)
* G. Warrot-Callaert te Dendermonde (Ind. Terr. Hoogveld 6)
* Truck Wash & Go te Leuze-en-Hainaut (ZI de L'Europe 19)
* Banden Buelens & Valencyns te Antwerpen (Luithagenhaven 10)

Weet je trouwens hoe we deze stikstof "maken"?
Dit gaat door hulp van speciale membraanfilters. Gezien deze moleculen de grootste zijn die in de lucht hangen, worden ze gewoon afgescheiden door deze filters. Deze commpressoren leveren aan ene kant perslucht en aan de andere kant stikstof. Aan u de keuze.
Hierbij even in de computer gekeken.
Stikstof compressoren te vinden bij :
* Tyre Service Center te Verrebroek (Aven Ackers 20)
* Van Damme te Waregem (Maalbeekstraat 4)
* Vanderveken Jan Banden te Hever (Slagveldweg 71)
* Peeters Banden te Overijse (Brusselsesteenweg 343)
* G. Warrot-Callaert te Dendermonde (Ind. Terr. Hoogveld 6)
* Truck Wash & Go te Leuze-en-Hainaut (ZI de L'Europe 19)
* Banden Buelens & Valencyns te Antwerpen (Luithagenhaven 10)
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- Bzguy
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
- Naam: Hans
- Auto: Noble M12
- Locatie: Baal
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
bedakt voor de grondige uitleg Erwin, da's interessant om weten se ! Zal ns zien tegen volgend seizoen of dr hier aan min kanten (Baal) ene zit die mn bandjes kan oppompen met stikstof 

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963
- Bosbon_be
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
- Naam: Peter Bosmans
- Auto: Elan SE
- Locatie: Hasselt
Re: bandendruk-- hoe blaas/check je uw banden
De lucht die wij inademen bestaat al uit 78% Stikstof de rest is 21% zuurstof en nog 1% andere gassen. Ik zie het nut van stikstof niet zitten. Als de combinatie velg/buitenband bij stikstof niet lekt, lekt dat ook niet bij normale lucht.
Groetjes,
Peter.
Groetjes,
Peter.