Technische controle

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
hans
Auto: Elan

Technische controle

Bericht door hans »

Vandaag mijn grootste nachtmerrie van het jaar: naar de technische keuring gaan met mijn elan.
Dat is voor mij een echte verschrikking omdat je daar bijna keer op keer geconfronteerd wordt mekaniekers die deze wagen niet kennen.
de elan heeft als merkwaardigheid dat de ophangingstest steeds slecht afloopt. Hij is achteraan zo licht dat het meettoestel slechte waarden aangeeft.
De allereerste keer (enkele jaren terug)dat ik ging, stuurden ze me terug naar huis omdat mijn bandenspanning niet goed was. Was nochtans correct. Een uur later rij ik weer: uitleg van de mekanieker: komt waarschijnlijk omdat de motor achteraan ligt !!!!!!!!!!!! Ik heb niks gezegd want ik mocht doorrijden, maar ik zoek nu nog steeds naar die motor achteraan !!
De tweede keer dat ik ging, had ik nogal wat gewicht in de koffer gelegd om die test wat te misleiden. En dat lukte nog ook. Maar dan gingen ze wat discussieren over de plexiplaat die mijn nummerplaat bedekt (is nochtans zo verkocht geweest door lotus indertijd).
Dus vanmorgen weer met een bang hart vertrokken, weer gewicht in de koffer gedumpt (maar wist niet meer hoeveel ik er vorige keer had ingelegd).
Sta ik in de file en dan kom ik tot de vaststelling dat ik mijn brandblusser, verbandkistje en driehoek eruit gehaald had. Jezus, nog meer stress.
Komen ze me dan zeggen dat ik in de verkeerde file sta.
Verdomme. Twintig minuten aangeschoven voor niks.

Weer die ophangingstest: cijfers niet goed. Weer die vraag over de bandenspanning. Maar blijkbaar duidde de meting aan dat de wagen 20% meer aangaf dan bij onbeladen toestand. Had ik dan teveel gewicht in de
koffer gelegd ? 't was op, het randje, ik mocht door.
gelukkig geen vragen over de brandblusser en dat plexiglas over mijn plaat dit keer.

Naar huis. Mijn koffer uitladen tot volgend jaar.
Tot zover mijn stressvol keuringbezoek. Ge het dan al eens een dagje verlof !
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Re: Technische controle

Bericht door Herman »

hans, ge weet toch dat ge steeds naar een keuringsstation van uw keuze kan gaan, als ge denkt dat ze u viseren, zou ik volgend jaar ergens elders gaan..... ge kunt dat niet meer voor een herkeuring meen ik te weten...
hans

Bericht door hans »

ze viseren me niet (denk ik)
heb gewoon een super enorme hekel aan dat keuring gedoe.
Ik weet dat de auto perfect in orde is, en toch hangt ge af van de goedwil van die mechaniekers. Als ge op een moeilijke valt, sturen ze me zo terug naar huis. Zeker in het geval van die moeilijke test voor de achterste ophanging.
Diegene waarvan ik de wagen heb gekocht twee jaar terug (eerste eigenaar), heeft op 32000 km de achterste schokdempers laten vervangen na rode kaart vanwege die test. Dit kost toch wat geld. Bij herkeuring met nieuwe schokdempers was de uitslag van de test volledig identiek. dat zegt genoeg denk ik.
Zodoende ben ik keer op keer vrij nerveus om naar de slachtbank te rijden.

Maar allé, ben weer een jaartje gerust.

is nog maar weer eens gebleken hoe weinig ik de lotus buiten haal.
eerste jaar dat ik hem had: 1250 km
dit jaar heb ik mijn persoonlijk rekord gebroken, namelijk 1320 km.
Misschien moet ik mij maar eens inschrijven voor dat mosseletentje. Dan komen er 80 kms bij.
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Yep, idem bij mij!
Ook altijd stress voor de kontrole.Da komt omdat ik altijd met oude auto's gereden heb en daar willen ze dan altijd wel iets aan vinden die pipo's!
Ben zelf mecanieker en dat maakt het dan nog eens extra moeilijk als ze daar weer met zo'n belachelijke opmerking afkomen.Met de Citroën Diane (2 Pk) was dat ook iedere keer prijs.Ze wisten dat bij schokbrekerstest deze achteraan altijd de mist in ging maar toch altijd knippen.
Op de 2 Pk club hadden wij daarvoor een setje nieuwe achterste schokbrekers liggen die ge dan effe kon monteren om naar de kontrole te gaan.Ge moest die paljassen hun smoeleke dan zien als ge ze dan effe onder uwen auto liet kijken naar die mooie rode fonkelnieuwe veringen! :lol:
En dan was het inderdaad inorde???
Dus bij mij ook altijd pure stress....
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

copy (Misschien moet ik mij maar eens inschrijven voor dat mosseletentje. Dan komen er 80 kms bij.)

dat is nu eens een goed idéé zeg....

btw, ik heb dit jaar naar de schouwing geweest (met de elise mk)2, en had géén problemen volgens de keuring met mijn schokdempers, maar ik vond zelf dat er iets niet pluis was, en heb ze nadien alle vervangen samen met de veren, de wagen stond daarna zeker 1.5 a 2 cm hoger vooraan-- dus conclusie: hun efficiency is ook niet altijd dat van dat..---
mijn europa s heb ik gekocht als schade auto met 1000 kms op de teller, er was niets van chassischade, enkel een zeer erg ogende schade a.d clam achter die ikzelf volledig vervangen heb, maar daar het een (financiele)perte-total was geweest moest ik naar een "-aparte-speciale" keuring in ieper,de uitlijning werd volledig opgemeten hetgeen lange tijd in beslag nam, alles was gelukkig binnen in de tolleranties-- de dag ervoor was ik in een bandencentrale geweest met deze wagen,die de allernieuwste apparatuur desaangaande bezaten qua opmeting/uitlijning- alles was perfekt binnen de toleranties, maar binnen deze toleranties is er een marge
laat ons zeggen minus 3 tot plus 3 bijvoorbeeld--- wel de opmeting vd bandencentrale en deze vd keuring toonden toch merkelijke verschillen-- maar zoals gezegd alles binnen de toleranties van lotus, en ik maak me daar geen zorgen over. ik hou wel mijn hart vast als ze binnenkort gaan beginnen met het geluid op te meten, zoals ze nu reeds doen in spanje.
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

In Spanje zijn ze wel wa soepeler volgens mijn stiefvader!
Hij rijdt daar met een Porsche 944 S2 die we volgend jaar terug in België gaan invoeren daar hij zijn villa in Denia zoekt te verkopen.
Niks voor u Herman?Op de Mongo met zicht op Denia en de zee, 11m zwemdok enz. 8-)
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

ovi schreef:In Spanje zijn ze wel wa soepeler volgens mijn stiefvader!
Hij rijdt daar met een Porsche 944 S2 die we volgend jaar terug in België gaan invoeren daar hij zijn villa in Denia zoekt te verkopen.
Niks voor u Herman?Op de Mongo met zicht op Denia en de zee, 11m zwemdok enz. 8-)
nee nee ik heb daar al veel te veel--- momenteel is het wel géén goed moment om te verkopen vind ik.... er is danig veel te koop dat er een overaanbod is-- dit komt omdat er voorheen zulke danige vraag naar eigendommen was, dat deze op bouwplan allemaal of velen toch doorverkocht waren aan immo's, die ze dan enkele maanden later als er reeds delen vd urbanisaties bewoond waren en alles mooi aangelegd was, deze voor grof geld verders verkochten, alles was altijd op voorhand zogezegd uitverkocht, nu is het daar grote immo crisis, en er staat enrom veel te koop, er staan in onze omgeving nu minder (bijna géén meer) torenkranen dan ad belgische kust.... t' heeft anders geweest.... re keuring, ik zou het zo niet zeggen dat het minder streng is, maar er is ook een geluidstest, zelfs voor brommers, en de prijs is nog duurder dan in belgie, de keuring in spanje ITV is een onderafdeling van het duitse TUV.
hans

Bericht door hans »

wat bedoelen jullie met een geluidstest.
Gaat er een mecanieker zijn oor tegen mijn uitlaat zetten ? :lol:
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Hans als ik het vehaal van mijn keuring moet neerpennen dan ben ik een hele namiddag kwijt.

Om een lang verhaal kort te maken, was ook ik afgekeurd voor mijn achterophaning. Wel opmerkelijk gezien de auto amper 31.000km op de teller had.

De garage heeft dan 2 nieuwe dempers en veren gemonteerd achteraan en terug naar de keuring geweest. Maar het geluk was niet aan mijn kant, ik was WEER afgekeurd... Pas na het monteren van 2 nieuwe achterbanden geraakte ik door de keuring. :? (de banden op mijn Elan waren nog de originele banden, gezien de lage kilometerstand)

Voor mij is het duidelijk dat de ophangingstest op de Belgische keuring niet helemaal deugt, want hoeveel % invloed hebben de banden op de volledige ophanging van de wagen.

Gelukkig had ik de garage (bedankt daarvoor) aan mijn kant en hebben ze de originele ophanging terug gemonteerd en moest ik enkel het werk betalen. Anders was ik dus veel geld kwijt geweest voor niets...
molleke

Bericht door molleke »

ik laat mijn vrouwke gaan en hebben bijna geen problemen gehad juist met de m3 de co uitstoot was afgekeurd naar de garage gebeld ze zeiden op 2500 a 3000 toeren laten draaien en niet stil leggen ,direckt terug aangeschoven ,weer de zelfste persoon en zei dat kan nog niet gemaakt zijn op zo een korte tijd , ik zei het is opgelost ,aja we zullen eens kijken en met stomme verbazing het was in orde , van de rest nog nooit een knip gehad , gelukkig met hun onnozelheid met de jonge wagens en de weinige km op de teller.
Plaats reactie