Kapotte blazers? (verwarming)

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Vincent
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:31
Auto: Elise MKII

Kapotte blazers? (verwarming)

Bericht door Vincent »

Beste Lotusrijders,

Onlangs heb ik zelf ook een lotus elise s2 gekocht in de kleur laserblue, ben er erg te vreden mee en rij elke dag vol plezier ermee weg. Echter nu kwam ik er achter dat de blazers het niet doen. Als ik een het console draai of dit nu van warm naar koud gaat of van standje 1 naar standje 3 dan gebeurd er niets, dit is ook zo als ik mijn airco aanzet. Hebben jullie enige idee waar dat aan kan liggen? Hoor het graag!


Dear lotusdrivers,

Recently I'm a proude owner from a Lotus Elise S2. Unfortunately last week I notice that my blowers are not working at all. It don't matter if I change the tempreture or the speed of blowing, there is no movement at all. This problem is the same if I turn my airco-system on. I hope some one have any suggestions of knows what the problem could be?

Groeten,

Vincent
Laatst gewijzigd door Frederik op 20 nov 2009, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thread in juiste subforum gezet
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: kapotte blazers

Bericht door ovi »

Misschien een zekering?
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: kapotte blazers

Bericht door Herman »

Vincent ik vermoed dat ge een beetje centjes gaat moeten spenderen...uit hetgene dat u beschrijft denk ik dat het de relais (ik weet niet of relais het juiste woord is voor dit item) is die onderaan bij de kachel radiator zit die kapot is, dit is iets echt typisch voor een s2, en naar het schijnt zekers voor ene met airco... het condenswater zou ergens niet goed kunnen wegraken en maakt roest op dit item... op zich geen groot probleem ware het niet dat de clam er af moet en dat zijn wel enige dure werkuurtjes... als toekomstige voorkoming van dit eubvel boort men gaatjes onderaan die het condenswater laten wegstromen....
Hopelijk voor u is het dat mankement niet, maar deze beschrijving is bijna passend... zekers als ge géén warm en koud meer kan afstellen... :(
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: kapotte blazers

Bericht door Herman »

sorry nog een extra berichtje, de juiste benaming is "resistor pack"

re: text
Fan/Blower
By far the most common failure relating to the heating is corrosion of the resistor pack. Single, multiple or all fan speeds are lost

sorry ik heb maar 300 secondjes om iets extra aan te brengen aan een bericht

Vincent nieuw zie ik :) meschien eens voorstellen... en naar de mosselevent komen nu zondag
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: kapotte blazers

Bericht door Herman »

Vincent hier een repair tip... Voor autos met airco moet de clam er helaas af.. er zou nu een lotus modificatie bestaan die beter is..bij uw dealer eens vragen.

Installation of Lotus Exige S2 heater fan fix : Cars with Aircon
Requires : 1 x Heater fan resistor replacement package (Elise S2) (A120P0148S) Time : Around six hours to complete this job. Clamshell removal is the starting point.

Basic Steps :

1.Discharge the aircon system from service point (requires removal of right rear air intake duct behind door).
2.Remove front clamshell, water cover, wiper motor bracket and fuse box.
3.Loosen wiring loom and disconnect HVAC thermostat and fan motor.
4.Remove large air hose / duct from outlet of heater maitrix (top) to car vents.
5.Remove air con hoses to and from expansion valve (located on top /rear of heater matrix)
6.Gently bend the brake hose from master cylinder up and out of the way.
7.Remove vacuum hose from servo (pull out the rubber stopper from servo case with hose)
8.Remove water hoses into heater matrix (gently, the hoses will feel welded on but the connecting pipes are only packed into the top of the box with silicon sealant).
9.Once clear as below, you should be able to unclip the heater assembly from the fan and withdraw the heater and evaporator unit diagonally in one piece.
10.Remove the heater fan unit from the car. It is not unusal to find the floor of this chamber, flooded, we will drill holes later to fix this.
11.Remove silver resistor block from fan unit and discard.
12.This is a good time to apply 12v direct to fan motor to ensure that motor is operational before you go to all the trouble of re-installing a defective one.
13.Installation of the lotus modification kit per other instructions on this page and the technical service bulletin that comes with the kit. Assemble the heater fan and modified HVAC unit together and test for fit.
14.Drill drainage holes into the 4 corners of the front HVAC chamber if you have not already done so.
Installation is the reverse. First locate the heater fan into oen end of the HVAC chamber. Then install the heater unit - NOTE : there is a small a/c drainage hose that needs to be reconnected to the bottom of the heater matrix whilst inserting the unit into the car.

Finally, clip the heater and fan assembly together in situ, reconnect all hoses for water and check for leaks.

Repressurise aircon and check for leaks (mine leaked at the mounting point where the aircon pipe from the sill connects to the front pipework).

Finally reinstall clamshell and other components per the service manual.
Bijlagen
120px-Old_and_new_resistor_pack.jpg
120px-Old_and_new_resistor_pack.jpg (14.14 KiB) 2395 keer bekeken
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: kapotte blazers

Bericht door Herman »

A120P0148S dit is het part nummer die ik zo vind voor een lotus resistor pack "upgrade" kit om zulke dingen in de toekomst te voorkomen..
de huidige resistor pack zou part nr A 117 P6000 S kunnen zijn, op zich niet duur, ik denk van iets rond de 50 a 60 euro maar t'zijn de werkuren die het kostelijkst zijn voor deze reparatie... :oops: indien de wagen geen airco installatie had gehad, bestaat er een truuk om het werk te doen zonder de clam te verwijderen...maar met airco gaat dit echter niet..
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: kapotte blazers

Bericht door mindp0wer »

Herman schreef:A120P0148S dit is het part nummer die ik zo vind voor een lotus resistor pack "upgrade" kit om zulke dingen in de toekomst te voorkomen..
de huidige resistor pack zou part nr A 117 P6000 S kunnen zijn, op zich niet duur, ik denk van iets rond de 50 a 60 euro maar t'zijn de werkuren die het kostelijkst zijn voor deze reparatie... :oops: indien de wagen geen airco installatie had gehad, bestaat er een truuk om het werk te doen zonder de clam te verwijderen...maar met airco gaat dit echter niet..
Herman,
Wat is de truuk als je geen airco hebt, ik heb ook de indruk dat mijn ventilatie niet optimaal werkt ...
Of is het normaal bij vochtig weer dat je 5 minuten moet wachten vooraleer de condens van je ruit weg is?
Koen
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Kapotte blazers? (verwarming)

Bericht door Herman »

als je geen airco hebt kun je het ding (moeizaam) vervangen zonder de clam te verwijderen.... maar bedompte ruiten langs binnen zijn normaal als uw auto buiten staat, en als uw blazermotor niet goed meer werkt en aan vervanging toe is, is een clam removal ook nodig, toch zou ik eens proberen om de ventilator motor te voorzien/testen van stroom zonder de draaiknop... meschien kan het daaraan (bediening) liggen... ik zal dra eens de procedure voor vervanging vd resistor pack hierop het forum zetten voor u.... is het een s2 of s1 (zonder airco) ,?
Gebruikersavatar
mindp0wer
Berichten: 2226
Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S
Locatie: Kermt

Re: Kapotte blazers? (verwarming)

Bericht door mindp0wer »

S2 van 2001.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Kapotte blazers? (verwarming)

Bericht door Herman »

ok, ik zal het morgen eens doormailen, stap voor stap met fotos erbij.... maar uw probleem "kan" helemaal niks met het resistor pack te maken hebben... indien failure of het resistor pack, gaat er geen niks meer van blazers of gaan er bepaalde standen ervan niet meer en soms alleen 1 versnelling of zo.... indien de uwe zwakjes gaat op alle versnellingen kan dat iets anders zijn... maar een elise met softtop die buiten staat en géén airco heeft, heeft toch normaal wel enkele minuten nodig om de bewaseming weg te krijgen, dus ik zou eerst nog wel eens goed testen of het wel dat is.... ik had vroeger een bmw 730 en dat was een echt drama qua bewaseming... dus...
Plaats reactie