Iemand met een Elise SC in regio Roeselare?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
frqncis
Naam: Francis Arteel
Auto: Elise MK2 SC

Iemand met een Elise SC in regio Roeselare?

Bericht door frqncis »

Hoi,

Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe R, gekocht om die tegen volgende zomer te upgraden naar een SuperCharged versie. Speciaal een R gekocht, is wat minder inschrijvingstaks, en laat me ook vrij de keuze uit andere SC-kits! En het laat me ook wat tijd om te wennen aan het grotere vermogen, vergeleken met onze vorige 111S'en..

Eerste idee was om die met de originele SC-kit van Lotus uit te rusten, alles blijft dan lekker origineel Lotus, en deze kit zou geen enkel probleem mogen geven op de R, dat zou er nog maar aan mankeren natuurlijk.

Maar ik begin zo wat te twijfelen over het gewonnen aantal pk's met deze kit. 220 pk zijn niet zo fenomenaal in vergelijking met mijn 192 pk. Ik begrijp dat de SC-Lotus het grootste verschil met de 111R maakt, qua flexibiliteit. Of er echt bij het optrekken bijna 1 sekonde afgaat (vergeleken met de R) dat betwijfel ik... Dat er wat méér gebeurt als je op het gaspedaal stampt bij 3000 toeren, dat kan ik geloven.

Ik ben bij de dealer mee geweest met een SC (origineel Lotus), maar toen was mijn R nog in rodage, en ik had nog nooit een R volledig opengetrapt. Mijn vorige Elises waren 111S'en MK2.... Dus de rit met een SC was niet echt een ervaring die mij meteen overtuigd heeft om voor de standaard Lotus SC-kit te gaan. Ik was ook niet zodanig onder de indruk, alhoewel het héél snel ging op de openbare weg...

Voor de keuring blijft het natuurlijk een 'gewone' R op papier, maar de originele Lotus SC-kit lijkt me heel goed verborgen voor de eerste keuring binnen een jaar of 4. Ik weet niet of iemand ervaring heeft met andere SC-kits (Katana, Vision Function, JSD Rotrex) én de keuring?! Geen zin om ieder jaar de auto om te bouwen alleszins.

Het lijkt me wel aanlokkelijk om voor een Katana-kit met 240 pk of een Amerikaanse Vision Function kit met 270 pk te gaan, maar ik zou dan niet graag tegen de lamp lopen bij de eerste keuring... Er kan natuurlijk wel iets afgedekt worden met een carbon-sierplaatje, maar je kunt niet de hele motor afdekken natuurlijk! Is er iemand in het kleine Belgie die een Katana-kit (met of zonder intercooler), een Vision Function-kit of een andere heeft? Bemani is er ook nog, maar dat lijkt me duur spul, vergeleken met de Katana's...

Als iemand uit de streek mij es wil 'bang' maken, of zelf es laten rijden (gierende banden en uit de bocht gaan hoeft niet!), geef es een seintje aub...

Alvast bedankt voor jullie reaktie,

Francis,
Laatst gewijzigd door frqncis op 29 okt 2009, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dim
Auto: Exige S 240

Re: Iemand met een Elise SC in regio Roeselare?

Bericht door Dim »

ben je niet bang voor de slijtage/breuk op andere onderdelen van de motor na er een sc opgezet te hebben ?
Koppeling/versnellingsbak/ etc ?
plus met gewone remmekes blijven rijden met zo'n vermogen ?
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
frqncis

Bericht door frqncis »

Hoi,

Nee, als 't om een gewone SC Lotus-kit gaat, zeker niet, want de R en de SC zijn identiek qua remmen, versnellingsbak, e.d. Alleen de compressor maakt het verschil...

Versnellingsbak blijkt het keurig uit te houden tot 250 pk, met originele koppeling... Volgens andere forums dan... Dus zou een Katana ook zonder probleem kunnen, tegen ongeveer dezelfde prijs van een SC-kit van Lotus... Natuurlijk zal de koppeling bij slordig gebruik wel rapper gaan verslijten, dan kun je nog een versterkte koppeling monteren, als de standaard koppeling het begeven heeft...

Ik vraag me af of er reeds iemand in Belgie zo'n Katana kit heeft?!

Er zijn er in het buitenland reeds zo'n 200-tal van verkocht, zonder noemenswaardige problemen, dus 't zal wel geen 'brol' wezen... Hier in Belgie blijft het stil rond deze kit...

Groetjes,
Laatst gewijzigd door frqncis op 29 okt 2009, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dim
Auto: Exige S 240

Bericht door Dim »

...en ik denk dat er behoorlijk wat geinteresseerden hier in Belgie zouden zijn...
keep up with the research !
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
frqncis

Bericht door frqncis »

Heheh,

Gij ook dus! ;-)

Prijs moet zo ongeveer rond hetzelfde liggen als voor de originele Lotus SC-kit...
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

frqncis schreef:Hier in Belgie blijft het stil rond deze kit...
Vrij logisch... want het is verboden ...

Tip : is al eerder besproken : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php? ... 940#p17940
frqncis

Bericht door frqncis »

Hoi,

Ja, maar zullen ze die compressor zien op de keuring?

Ik ben met mijn vorige 111S naar de keuring geweest met een knoert van een PiperCross luchtfilter, en een heel luidruchtige Larini... Geen problemen gehad....

Maar ik wil natuurlijk ook wel door de keuring raken met een compressor... Misschien wel met een stylish 'carbon kapje' ergens bovenop gemonteerd, mocht de compressor toch nog expliciet zichtbaar zijn....

Ik zie het niet zitten om telkens voor iedere keuring alles standaard te zetten. Zeker niet om een compressor te demonteren, en opnieuw te monteren!

Die HID Xenons zagen ze wel op de keuring, en dat was telkens een heleboel werk om die boel te veranderen...

Krijg je dan bij de originele SC-kit van Lotus het papierwerk om je R als een SC te laten inschrijven?

En ook, zou je een originele SC kunnen 'opkittelen' tot een 235-240 pk? Niet op het eerste zicht, maar misschien zijn er wel mannen die er nog 15-20 pk kunnen uitpersen.. Dan wil ik toch nog wel voor een originele kit van Lotus gaan. Maar ik betwijfel het, of er nog zoveel uit te persen valt... Het is en blijft een klein compressortje. De Katana gebruikt de compressor van een Exige S...
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

frqncis schreef:

Ik ben met mijn vorige 111S naar de keuring geweest met een knoert van een PiperCross luchtfilter, en een heel luidruchtige Larini... Geen problemen gehad....

Maar ik wil natuurlijk ook wel door de keuring raken met een compressor... Misschien wel met een stylish 'carbon kapje' ergens bovenop gemonteerd, mocht de compressor toch nog expliciet zichtbaar zijn....

Ik zie het niet zitten om telkens voor iedere keuring alles standaard te zetten. Zeker niet om een compressor te demonteren, en opnieuw te monteren!
Is een risico dat je zal moeten durven nemen, als ze het zien dan ben je de pineut! Vergeet ook niet dat er een onderzoek zal zijn bij een ongeval met lichamelijke letsels. Verzekeringen doen er alles aan om van de schuld af te geraken, en ik zweer het u... ze zullen het vinden. Dus ALWEER de pineut.

Daarom vind ik het beter een fabrieks SC te kopen.
frqncis schreef:Die HID Xenons zagen ze wel op de keuring, en dat was telkens een heleboel werk om die boel te veranderen...
Tuurlijk, als ze het niet zien dan heb je gewoon (eenmalig) geluk gehad.
frqncis schreef:Krijg je dan bij de originele SC-kit van Lotus het papierwerk om je R als een SC te laten inschrijven?
Geen idee, maar het zou wel kunnen.
frqncis schreef:En ook, zou je een originele SC kunnen 'opkittelen' tot een 235-240 pk? Niet op het eerste zicht, maar misschien zijn er wel mannen die er nog 15-20 pk kunnen uitpersen.. Dan wil ik toch nog wel voor een originele kit van Lotus gaan. Maar ik betwijfel het, of er nog zoveel uit te persen valt... Het is en blijft een klein compressortje. De Katana gebruikt de compressor van een Exige S...
Dat is een betere optie volgens mij, nokkenas(sen), luchtfilter, uitlaat, chiptuning... allemaal dingen die minder opvallen en sneller omkeerbaar zijn. En zullen je toch ook wel een goede 15-20pk kunnen geven.

Maar is het wel de moeite om zoveel geld uit te geven en de stress bij een ongeval en keuring voor 20pk? Een standaard SC is al behoorlijk snel hoor, en een geoefend rijder kan ook sneller zijn met een standaard SC dan een getunede met een slechte rijder :)
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

frqncis schreef:Hoi,

Die HID Xenons zagen ze wel op de keuring, en dat was telkens een heleboel werk om die boel te veranderen...

Krijg je dan bij de originele SC-kit van Lotus het papierwerk om je R als een SC te laten inschrijven?

En ook, zou je een originele SC kunnen 'opkittelen' tot een 235-240 pk? Niet op het eerste zicht, maar misschien zijn er wel mannen die er nog 15-20 pk kunnen uitpersen.. Dan wil ik toch nog wel voor een originele kit van Lotus gaan. Maar ik betwijfel het, of er nog zoveel uit te persen valt... Het is en blijft een klein compressortje. De Katana gebruikt de compressor van een Exige S...
Dit kan bij KOMO-TEC in Duitsland, de 220 worden 240-250 pk, door het plaatsen van ondermeer een interkooler vor 3.190 euro
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

wimvanbeeck schreef:Dit kan bij KOMO-TEC in Duitsland, de 220 worden 240-250 pk, door het plaatsen van ondermeer een interkooler vor 3.190 euro
Je hoeft daarvoor niet naar Duitsland ... Lotus Verhiest is Komo-Tec dealer/instalateur.
Plaats reactie