Koelvloeistof

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
XRaid
Naam: Peter
Auto: Elise MK2

Koelvloeistof

Bericht door XRaid »

Ik heb laatst gemerkt dat het reservoir van de koelvloeistof na het rijden dikwijls nat is langs buiten. Niet hard maar op die rand waar het reservoir aan elkaar is gezet zie je het wel. Moet ik me zorgen maken ? Het is trouwens gevuld tot net onder het diezelfde rand (halverwege het reservoir dus)
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Re: Koelvloeistof

Bericht door ovi »

XRaid schreef:Ik heb laatst gemerkt dat het reservoir van de koelvloeistof na het rijden dikwijls nat is langs buiten. Niet hard maar op die rand waar het reservoir aan elkaar is gezet zie je het wel. Moet ik me zorgen maken ? Het is trouwens gevuld tot net onder het diezelfde rand (halverwege het reservoir dus)
Lijkt mij dan duidelijk dat als uw motor warm is en de koelvloeistof tot boven die rand stijgt er ergens een barstje moet zitten hé kerel! :?
Gewoon da bakje eens goed afdrogen en de boel eens laten warmdraaien terwijl je kijkt vanwaar het komt. ;)
XRaid

Bericht door XRaid »

Komt volgens mij via de stop aangezien er een spoor is van opgedroogde druppels.
With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high.
ovi

Bericht door ovi »

XRaid schreef:Komt volgens mij via de stop aangezien er een spoor is van opgedroogde druppels.
Voila, moeilijk te vinden kan dat nu niet zijn dus gewoon doen wat ik gezegd heb en dan ben je zeker! 8-)
XRaid

Bericht door XRaid »

ovi schreef:
XRaid schreef:Komt volgens mij via de stop aangezien er een spoor is van opgedroogde druppels.
Voila, moeilijk te vinden kan dat nu niet zijn dus gewoon doen wat ik gezegd heb en dan ben je zeker! 8-)
Maar het is niet zo erg dus ?
ovi

Bericht door ovi »

XRaid schreef:
ovi schreef:
Maar het is niet zo erg dus ?
Nee hoor!
Er komt altijd druk op uw reservoir als uw water warm is.
Het doppie is er om te zorgen dat uw koelvloeistof niet te vlug begint te koken omdat een vloestof onder druk niet op 100° begint te koken maar afhankelijk vanhet soort koelvloestof dus veel later.
De beste koelvloeistof is "Type D" (rode) die de hoogste temperatuur aankan.
Je dopje moet wel goed afdichten anders heb je ten eerste verlies (lek) en door de druk die wegvalt kan uw vloeistof beginnen koken en dan hebt je pas echt een probleem! :?
Dus kijk gewoon effe of je langs daar inderdaad druk verliest en anders het dopje vervangen! ;)
Let wel dat er waarschijnlijk in het dopje een systeem zit dat zorgt dat er bij overdruk toch een soort overdruksysteem inzit die zorgt dat de stoom kan ontsnappen zonder dat uw bakske ontploft! Als uw dopje dus wel goed afsluit maar je merkt dat er zodanig veel druk in uw koelsysteem komt dat er toch stoom en koelvloeistof ontsnapt is er kans op een lekkende koppaking (sjoint cullas) maar dit gaat dan meestal gepaard met uw temperatuur die volledig int rood gaat of bij de Elise geven ze zelfs elektronisch de graden heb ik eens gezien dus kan je nog beter zien of er een probleem is.
XRaid

Bericht door XRaid »

Bedankt voor de info. Ga het straks allemaal eens testen.
smetjet
Auto: Porsche 944,MX-5

Bericht door smetjet »

XRaid schreef:Bedankt voor de info. Ga het straks allemaal eens testen.
Effe inpikken op dit verhaal mbt het befaamde dopje.....heb mijn nieuwe dopje sinds dinsdag, temperatuur is nu constant tussen 82 en 90°, prima dus...
Deze morgen echter bij t'controleren van waterniveau zat het water onder t'minimum streepje , ik draai het dopje los en plots steeg het tot het minimum streepje,wil dit zeggen dat er lucht in t'syteem zit met alle risico's vandien voor de Joint de culasse ? zal proberen het t'ontluchten.....dopje eraf ,tot bedrijfstemperatuur laten komen met verwarming op en dan bijvullen..klopt?
ovi

Bericht door ovi »

smetjet schreef:
XRaid schreef:Bedankt voor de info. Ga het straks allemaal eens testen.
Effe inpikken op dit verhaal mbt het befaamde dopje.....heb mijn nieuwe dopje sinds dinsdag, temperatuur is nu constant tussen 82 en 90°, prima dus...
Deze morgen echter bij t'controleren van waterniveau zat het water onder t'minimum streepje , ik draai het dopje los en plots steeg het tot het minimum streepje,wil dit zeggen dat er lucht in t'syteem zit met alle risico's vandien voor de Joint de culasse ? zal proberen het t'ontluchten.....dopje eraf ,tot bedrijfstemperatuur laten komen met verwarming op en dan bijvullen..klopt?
Als je nog maar net uw koelvloeistof vernieuwd hebt kunnen er inderdaad nog enkele luchtbellen in het cicuit zitten dus als je het dopje eraf doet kunnen deze samengedrukte luchtbellen in uw systeem ontspannen en stijgt uw niveau een beetje.

Motor laten draaien met chaufage op de warmste stand en dopje eraf laten. Af en toe een keer gas geven zodat er wat extra circulatie ontstaat.

Zal wel iemand met een Elise zijn hier die u misschien wat extra tips kan geven! :?
Bij mijn Alpine moet ik zelfs verschillende ontluchtingsnippels losdraaien dus weet niet dat dit bij een Elise ook is maar aangezien de motor ook vanachter zit zou dit wel eens kunnen. ;)
kevin_v
Naam: Kevin
Auto: Elise MK1

Bericht door kevin_v »

kans op luchtbellen is groot aangezien de radiator helemaal van voor ligt. gemakkelijkst is om de auto achteraan hoger te zetten als vooraan. dan komt de lucht er vanzelf uit. (draaiende motor en dopje eraf laten). het niveau kan ook stijgen als je het dopje eraf draait terwijl er nog druk opzit.
Plaats reactie