1e verjaardags cadeau arrived .. performance/lap/logging box

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

1e verjaardags cadeau arrived .. performance/lap/logging box

Bericht door Frederik »

Mijn eerste verjaardagscadeau is ('n week te vroeg) reeds gearriveerd! 8-) :mrgreen: 't was eigenlijk al een hele tijd besteld, maar blijkbaar leveren ze vrij moeilijk.

Een Performancebox... voor in de Lotus (en andere). Ik heb deze performancebox gekocht voor privé circuitgebruik maar ook deels om iets leuks te doen voor het forum daar lees je meer over verder in het bericht.
group.jpg
group.jpg (36.4 KiB) 4924 keer bekeken
Voor de mensen die het niet kennen dit toestel heeft eigenlijk 3 basisfuncties.

Laptimer
Met deze functies kan ik op circuit mijn rondetijden meten en ook loggen om nadien thuis te kunnen kijken hoe ik het gedaan heb en hoe ik mijn tijden kan verbeteren.

Performancemeter
- 0-60 0-100 0-100-0 tijden meten
- vliegwiel & effectieve wiel pk's meten

Logging
Loggen van rondes op het circuit, maar ook tijdens andere ritjes.
Hiermee zal ik in de toekomst alle Lotus ritten bij mijn verslag kunnen in kaart brengen op via Google maps. Dit belooft, dus ook een beetje voor het forum :)

Dit toestel is gekend om zijn zeer scherpe nauwkeurigheid, en wordt door oa. EVO, TopGear, AutoBild gebruik voor hun officiële tests. Dit was voor mij een van de redenen waarom ik gekozen heb voor dit toestel. Er bestaan nog andere merken en toestellen, die zelfs veel cooler zijn, maar jammer genoeg niet zo nauwkeurig.

Mensen die eens willen weten hoeveel PK ze nu hebben kunnen dus bij mij terecht (tegen kleine vergoeding) :)
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Re: 1e verjaardags cadeau arrived ... (performancebox)

Bericht door Erwin »

Frederik,

Ik heb verschillende jaren voor een gekende fabrikant van vermogentestbanken en flowbanken gewerkt en dit topic intrigeerd me wel!

Heb je enig idee hoe dit doosje de pk's berekend? Geven ze hierover uitleg?
Zit er een GPS ontvanger in of werkt die met een 3D accelerometer?

De enige manier volgens mij voor een nauwkeurige berekening is dat je perfect je voertuiggewicht + gewicht chauffeur kent op het ogenblik van de meting. Versnelling x gewicht = vermogen. Dit zou je effectief geleverd vermogen zijn aan de wielen, met inbegrip van je wielslip.

We hebben ooit metingen gedaan op onze rollenbanken ivm met wielslip en je hebt bij volle acceleratie altijd wielslip (zonder je de banden hoort). We spreken dan over 2 tot 3 % wielsip (dit ben je dus ook kwijt in de acceleratie).

De berekening naar vliegwiel PK's is een eeuwig item ter discussie gezien het heel moeilijk is, zelfs met state-of-the-art testbanken om de verliezen in de aandrijflijn nauwkeurig te meten. De gemakkelijkste manier is ook een deceleratie van de wagen te meten in 1 versnelling. Deze negatieve PK's bijtellen bij je gemeten effectieve pk's en je hebt in princiepe je vliegwiel PK's.
De negetieve en positieve meteing moeten dan wel in dezelfde versnelling gebeuren.

Veel theoretische prietpraat :lol:
Ik ben benieuwd naar je eerste resultaten!!
Heb je ooit een meting op een testbank laten doen om een vergelijksbasis te hebben?
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Re: 1e verjaardags cadeau arrived ... (performancebox)

Bericht door Frederik »

Het toestel werkt met GPS ontvangers. En natuurlijk is het gewicht van de auto zeer belangrijk om de juiste resultaten te halen. Dit is een van de parameters MOET ingevuld zijn voordat het toestel (correct) werkt.

Ik weet ook wel dat dit toestel niet 100% correct is, ik weet wel dat VBOX tot op heden de enige performancemeter is wat de meest accurate testresultaten weergeeft. Er zijn nog systemen op de markt oa G-Tech... deze zou niet zo correct zijn als de VBOX applicaties. Is wel iets mooier bakje ;-)

Ge moet eens kijken op de website van dat ding, http://www.racelogic.co.uk ze hebben verschillende toepassingen dewelke ook veel in de racerij toegepast worden. Zelfs met koppeling met video, voor de gekende videokes met verschillende beelden en gas, rem, toerental, speedo ... ze hebben super cool (maar duur) speelgoed.

Hier zie je wat van hun uitleg over de juistheid : http://www.racelogic.co.uk/?show=VBOX-Accuracy

VBOX wordt gebruikt door verschillende automerken, bandenfabrikanten ... auto- & tuning media, net omdat zij dé reputatie hebben ZEER nauwkeurig te zijn. Zie imposante referentie lijst op : http://www.racelogic.co.uk/?show=VBOX-Misc-Customers

Ik heb de VBOX niet gekocht voor de vermogenstest, wel voor de combinatie van laptimer (ik ga al wel es op circuit), performance meter (leuk om mee te spelen) maar ook zoals eerder gezegd voor de data logger. Op die manier kan ik de Lotus ritjes nadien op Google maps plakken en op het forum beschikbaar stellen. Leuk voor de toekomst denk ik...

Ik wil de VBOX ook inzetten om onze YPRES LOTUS DAY rit nog correcter (afstanden) te kunnen opmaken.

De bedoeling is wel om binnenkort eens met de Lotus op de testbank te gaan zodat ik inderdaad es kan vergelijken. Ik ben zelf benieuwd naar het resultaat.

Als de VBOX nu 180pk meet en ik doe enkele motorische veranderingen en ik krijg dan een meting van 190pk dan weet ik dat mijn aanpassingen lonen, als ik op de testbank ga zal dat misschien 178pk en 188pk zijn. Ik wil het gebruiken als indicatie, maar ben zeer benieuwd naar de resultaten omdat ze gewoon zo'n uitmuntende reputatie hebben...

Story continue ... vandaag ga ik eerste tests doen (als het droog blijft)
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Re: 1e verjaardags cadeau arrived .. performance/lap/logging box

Bericht door Erwin »

Ziet er allemaal impressionant uit moet ik zeggen!

Enne ...
Het blijft droog vandaag!!!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Erwin schreef:Ziet er allemaal impressionant uit moet ik zeggen!

Enne ...
Het blijft droog vandaag!!!
Ben aan het studeren (handleiding - werkwijze) gisteren in de smart wat liggen mee prutsen en voor de powermeting moet je echt een procedure volgen en als je zomaar wat meet en duwt dan kom je er blijkbaar niet. Dusja dan maar de handleiding lezen hé ;-) (zoals echte Belgen eerst duwen en dan boekje lezen)

Eerst gewicht bepalen (weegbrug) dan power test (wiel-pk's) en dan erna een loss-test (verlies door banden, luchtweerstand, versnellingsbak...) (vliegwiel pk's).

Ik las daarnet in de handleiding dat hun meting op <5% correct is. Voor een dergelijk toestel vind ik dat wel zeer correct. En is vooral handig bij het tunen, zo ga ik een paar runs doen om te zien hoeveel pk's (ongeveer) ik maak op alle standen van mijn regelbare Chiptuning.

Sowieso ga ik binnenkort eens op een 'echte' testbank gaan om dan eens te toetsen hoe correct het toestel wel is voor zijn power meting. Ik ben benieuwd :)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Re: 1e verjaardags cadeau arrived .. performance/lap/logging

Bericht door Frederik »

Eerste gespeel :

Code: Selecteer alles

--------------- Best results ---------------
Time 14:51	 	Date 15/07/2009

Speed(kmh) 	Time(s)
0-60 	 03.5
0-100 	06.6
30-50 	01.0
50-70 	01.4
0-100-0  14.8
JDV
Naam: Jonathan De Valck
Auto: eerstdromen,dankopen
Contacteer:

Bericht door JDV »

Frederik schreef:Eerste gespeel :

Speed(kmh) 	Time(s)
0-60 	 03.5
0-100 	06.6
30-50 	01.0
50-70 	01.4
0-100-0  14.8
:mrgreen:

Dag vrijaf vandaag ofzo :D
Back in action :-)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Speed(kmh) 	Time(s)
0-60 	 03.5
0-100 	06.6
30-50 	01.0
50-70 	01.4
0-100-0  14.8
Misschien een woordje uitleg, toen ik dit aan het posten was viel het me binnen dat ik nog weg moest, vandaar :)

Ben dus een mooi kalm stukje baan gaan opzoeken om eens de 0-100 tests te gaan doen. Na wat rondgerij kwam ik een gloednieuw stuk tegen naast de vaart in Ooigem. Gloednieuwe tarmac en geen verkeer (was nog niet afgewerkt)

Om mijn 6.6 te halen heb ik toch een 5-tal runs moeten doen. Ik zal eigenlijk meestal rond de 7.5sec, en ik probeerde wielspin zoveel mogelijk te beperken. Naar mijn mening is wielspin verlies en is het beter dat je toch iets minder fel vertrekt met dus meer grip. Dit bleek dus totaal fout te zijn... :roll:

De 3-4e run had ik meer wielspin dan verwacht en omdat het nu toch plezant aan het worden was, dacht ik -'k laat me es gaan- met als gevolg ik op 7.0 uitkwam. Tjens, mijn aloude gedachte/mening in één keer doorbroken. :roll:

Mijn 5e run was de beste, daar haalde ik mijn 6.6 -we zijn goe bezig- ;) mijn laatste run was 6.8. (fabrieksopgave is 6.7)
Toen merkte ik op dat de 3 personen in een bureel van een bedrijf in de buurt aan het raam stonden te kijken. Heb dan besloten weer weg te gaan moesten deze de pliesie gebeld hebben.

Gisterenavond heb ik samen met een kennis samen met zijn Mini Cooper S een eerste vermogentest gedaan en ik kwam uit op 144kw (~193pk) om een correcte meting te doen moet ik wel nog es herdoen want de baan was niet helemaal vlak + de procedure moet ook helemaal correct zijn. Dus binnenkort doe ik wel eens een aantal nieuwe metingen.

Toen ik op de weegbrug ging staan gaf de meter 1050kg aan, toch tot mijn verbazing want ik was van mening dat de Elan 1.200kg woog. :mrgreen:

Binnenkort meer ;)
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Frederik schreef:

Speed(kmh) 	Time(s)
0-60 	 03.5
0-100 	06.6
30-50 	01.0
50-70 	01.4
0-100-0  14.8
Het is dan ook pas vanaf 100 dat ge voelt dat da ding blijft gaan en dat ge auto's die veel meer pk's hebben gewoon achterlaat hé! 8-)
Toch maar Super Seven kopen als ik da hier zo zie! ;)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

ovi schreef:Het is dan ook pas vanaf 100 dat ge voelt dat da ding blijft gaan en dat ge auto's die veel meer pk's hebben gewoon achterlaat hé! 8-)
Toch maar Super Seven kopen als ik da hier zo zie! ;)
Alst es past, en ik vind de gepaste stuk baan dan ga ik es een 0-200km/u run doen ;)
Plaats reactie