Na de afkeuring wegens falen op de ophangingstest wist de stationschef ook nog te vertellen dat vooral lichte auto’s met weinig gewicht op één as soms falen op de test met de trilplaten, ook het feit dat de schokdempers schuin staan zou de test beïnvloeden, maar het kan toch ook goed want links was de test goed, rechts minder, er was ook nagekeken of er visueel iets mis was rechts met de bevestiging van ophanging of torsiestang, ook was uiterlijk aan de schokdemper niets abnormaal opgemerkt, ook geen van beide schokdempers lekte olie, want een olielekkage is sowieso afgekeurd
Het kon dus toch maar alleen van de schokdemper komen, of ook eventueel een gewichtsverschil tussen links en rechts, dat zou eerst gecontroleerd worden, als de gewichtsverdeling goed zou zijn zou ik schokdemper demonteren.
Dus eerst eens het gewicht op de voorwielen links en rechts wegen
Links is dat 127,55 kg

- image0 (3).jpeg (585.51 KiB) 13693 keer bekeken
Rechts is dat 152,05 kg

- image1.jpeg (564.2 KiB) 13693 keer bekeken
Dus links is 25 kg lichter, maar is wel zonder reservewiel, en dat zit links vooraan in de neus, met reservewiel komt daar dus links 13 kg bij, dus nog verschil van 12 kg, verschil is wel bewust gekozen want is bij leeg voertuig, met bestuurder verandert dat weer, zelf weeg ik 100 kg, omdat ik zo goed als in het midden tussen de assen zit gaat er 50 kg naar de achteras en 50 kg naar de vooras, ik zit echter niet in het midden van het voertuig, maar aan de linkerkant van de centrale chassisbalk, van die 50 kg extra van de bestuurder naar de voorwielen gaat ongeveer 1/3 naar het rechtervoorwiel of 16 kg, en 2/3 naar linkervoorwiel, of 32 kg.
Met mij achter het stuur en reservewiel aan boord is dan de gewicht
Rechtsvoor 152 + 16 = 168 kg
Linksvoor 127 + 13 + 32 = 172 kg
Is dus perfect in evenwicht, zeker als ik alleen ga touren, neem ik een passagier mee verandert dat wel een beetje, maar neem zelden een passagier mee die zwaarder is dan mij, op de keuring wordt de test van de schokdempers ook gedaan met iemand achter het stuur, dus een verschil tussen de belasting van de voorwielen kan niet de oorzaak zijn van het testverschil tussen links en rechts, dus de ophanging rechts moet uit elkaar.
Deze dempers zijn in 2010 nieuw aangekochte en gemonteerd, heb die in 2013 wel beide moeten reviseren, wegens lekken van beide, was toen een gekend afdichtingsprobleem, maar er werden daarvoor verbeterde onderdelen en pakkingen voor gemaakt en verkocht,

- image1 (29).JPG (90.96 KiB) 13693 keer bekeken
Een foto van toen van de revisie

- image1 (28).JPG (147.65 KiB) 13693 keer bekeken
De oude afsluitschroef, links op de foto, werd vervangen door de verbeterde en verstevigde afsluitschroef met extra oliekeerring met natuurlijk ook een nieuwe O-ring en oliekeerring, de beide voordempers werden toen gereviseerd met de verbeterde onderdelen, de schuine stand van de dempers zou een rol gespeeld hebben bij de olielekkage, de achterdempers staan recht en hebben dat probleem niet.
Ik heb van beide dempers toen de olie vervangen, is misschien toen in de rechtse demper iets te weinig olie in gedaan? en werkte die daarom iets minder? want volgens de stationschef was de oorzaak van afkeuring, het verschil tussen beide, had die linkse demper nu hetzelfde gewerkt had dan de rechtse, had er wel een goedkeuring geweest, die trilplaten bewegen bij de test de wielen op verschillende frequenties op en neer over een afstand van 6 mm, eerst het ene wiel en dan het andere, de resultaten van de dempers moeten dan ieder aan de gestelde eisen voorzien, en worden dan met elkaar vergeleken, en het verschil mag niet te groot zijn.
De linkse demper die een heel goed resultaat behaalde blijft uiteraard zitten, de rechtse gaat eraf en krijgt een revisie om hem op hetzelfde peil te brengen dan de linkse.
Dus de demper uit elkaar, kon er wel niets fout aan zien of voelen, kwam toch ook nog een grote hoeveelheid olie uit, ook de afsluitende O-ring zag er niet stuk uit, ook aan de dubbele afsluiting ( oliekeerringen) van de zuigerstang, was niets te merken, ook de zuigerstang was niet beschadigd of krom.
Ik kon dus niets vinden wat mis was, dus nieuwe olie er in en met een nieuwe O-ring en oliekeerring terug gemonteerd, had 3 nieuwe O-ringen en 3 nieuwe oliekeerringen in de UK besteld, ( 2 extra sets voor reserve) de kostprijs daarvan was £4,5, maar verzendingskosten en douanekosten ( invoer en taksen) brachten het te betalen bedrag op 24€ ( dank u Brexit), en duurde 16 dagen van bestelling tot levering.
--------------------------------------------------------------------------------
Op het papier rechts de nieuwe seals die de afsluitschroef en de zuigerstang moeten behouden voor olielekkage

- image0 (2).jpeg (968.08 KiB) 13688 keer bekeken
De werking demping van een olieschokdemper gebeurd door een zuiger die op en neer kan bewegen en die olie gaat verplaatsen, dat verplaatsen van die olie wordt wel gehinderd doordat die olie door enkele kleine openingen moet worden geperst, zowel bij het inveren als het uitveren, dat in- en uitveren moet wel mogelijk zijn maar moet zo snel mogelijk ophouden, normaal mag een sportdemper maar één keer inveren en terug uitveren.
Omdat ik niets anders kon vinden is waarschijnlijk de oorzaak van het niet 100% werken van de demper, dat er misschien iets te weinig olie in zat, het vullen van de demper met olie gaat wel langzaam, wat die olie moet door een aantal kleine gaatjes en het duurt even voor de olie helemaal gezakt is en alle luchtbellen er uit zijn, ben ik bij de eerste revisie bij deze demper te snel gestopt met bijvullen en de afsluitschroef te snel er terug opgedraaid? Is er misschien zo een luchtbel ingesloten geraakt? Voor alle zekerheid heb ik nu de demper een nacht rechtop laten staan zodat een eventuele luchtbel nog kon ontsnappen, de volgende dag kon ik idd nog een klein beetje olie toevoegen, dus nog een nachtje laten staan, maar dan was er niks meer bij te vullen, dus alles terug in elkaar de schokdemper terug onder Lotje, alles terug vast, een grote testrit gedaan, niks opgemerkt, dus naar de keuring en dit was het resultaat.

- tc06.png (2.57 MiB) 13693 keer bekeken
Ik ben niet zeker of een luchtbel de oorzaak was, maar denk het wel, weet niet wat het anders zou kunnen geweest zijn, vloeistof is niet samendrukbaar, lucht wel, dus onder het werken van de demper als die ingedrukt wordt, wordt die luchtbel samengedrukt en kleiner, bij het uitveren weer iets groter, feitelijk wordt de demper bij het indrukken harder en bij het uitveren zachter, de demper werkt wel maar altijd iets anders dan de linkse demper, vandaar het verschil tussen links en rechts.
Maar alles is nu opgelost en kan weer met Lotje gaan toeren, wel voorlopig nog maar in België, maar hoop wel van eind Augustus/begin September die trip te maken naar de Stelvio, was wel gepland voor 2020 maar om bekende redenen in het water gevallen, hoop dus wel dat we binnen enkele maanden terug op reis kunnen, heb zelf al op 31 maart een eerste prik tegen COVID-19 gekregen, de tweede volgt 5 mei, beide Pfizer vaccin, mijn vrouw woensdag eerste prik, 5 juli tweede, maar zij krijgt Astrazenica, dus ik hoop.dat wij daarna terug mogen reizen.
Verstuurd vanaf mijn iPad