Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

MKI ('60) & MK2 ('90)
Black Elan S2
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2009, 22:01
Auto: Elan S2

Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door Black Elan S2 »

Hallo,

Vandaag ben ik voor een Lotus Elan S2 uit 1996 gaan kijken.
Wat mij opviel zijn de volgende punten, en graag verneem ik van u als eigenaar of dit normaal is.

Het viel op de de "rubbers" die gebruikt worden (ramen, deuren, en softtop) van een zacht foam achtig materiaal zijn. Enkelen waren er gescheurd, wat zou het kosten om het te vervangen?

Ik wil de auto dagelijks gebruiken, hoe waterdicht is een goede softtop?

Tijdens de proefrit, schakelde de auto perfect en licht, bij het keren merkte ik dat de achteruit versnelling voorzichtig moet worden gedaan omdat deze anders niet "vrijloopt".

En dan de remmen.... het is me bij een noodstop niet gelukt om met blokkerende wielen stil te komen staan. Ik vraag me af of dit wel voldoende is voor de keurig?

Waar ik het meest voor vrees is de electrische kant van de auto, is dit terecht of niet?

Mvgr. Pascal
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door HJ2 »

Hallo Pascal!

Een S2 uit '96 is natuurlijk een fantastische keuze.
Ik wil je in elk geval adviseren niet te snel te beslissen, en meerdere exemplaren te bekijken en vooral te rijden!
Dat is natuurlijk lastig, want de koop van een Lotus is, meer dan een gewone wagen, een emotionele aangelegenheid waarbij je jezelf snel voor de gek houdt met NON-argumenten om toch maar Deze ene (eerste) te kopen. Een gewaarschuwd man...

Kijk of iemand met je mee gaat die er ECHT verstand van heeft (te vinden op het forum, als 't aan de Rotterdamse kant van Belgie is, wil ik best wel meekijken) en heb geduld....

Tot zo ver de morele preek :lol:

De remmen... Klopt, die zijn inderdaad bagger. Je moet echt veel harder trappen dan je gewend bent, bijna alsof het laatste deel niet bekrachtigd is. Als de remmen verder in orde zijn kun je de wielen met heeeel veel moeite laten blokkeren. Dit is dus een typisch Elan Euvel, geen afkeuritem op voorhand. Echter: de remmen kunnen, net als alle remmen, niet in orde zijn waardoor 't allemaal veel slechter remt dan het normaal al doet.

Mijn low budget advies: Remklauwen reviseren, bewegende delen (sliders) vervangen, remvloeistof vervangen.

Medium budget: Remklauwen reviseren, bewegende delen (sliders) vervangen, SChijven vervangen door gegroefde of gegroefde en geperforeerde als je dat mooier vind, remvloeistof vervangen, blokken vervangen en remslangen vervangen voor stahlflex.

Premium: Alles vervangen voor een set met klauwen met dubbele cilinders.

Electrisch zijn er geen specifieke problemen en is de boel vrij betrouwbaar zelfs! Typisch voor een oudere wagen: bougiekabels, coilpacks. Dat was het wel zo'n beetje in general.

De rubbers zijn van peperkoek (=gesloten celstructuur), dat geldt ook voor nieuwe exemplaren. Inmiddels is er weer een batch geproduceerd, dus als ze scheuren hebben zijn ze nu relatief goedkoop te vervangen.

Mijn Elan is onder het rijden geheel waterdicht. Bij het parkeren en vervolgens stevige hoosbuien wil er wel een klein beetje water naar binnen druppelen, niks om je zorgen over te maken. Let wel: Een nieuwe kap is duur, zorg dat je een exemplaar koopt met eentje in goede staat

Achteruitversnelling is niet gesynchroniseerd, je leert er snel mee om te gaan zodat je kunt parkeren zonder rode vlekken in je gezicht :-). Wil hij echt niet: dan is er wat mis met de afstelling of erger: met de bak (kleine kans)

Veel succes, en aarzel niet te vragen:
Lees vooral het forum en aankooptips op: http://www.lotuselancentral.com
En: houd ons op de hoogte ;) :D :ugeek:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door ovi »

Zet voor te beginnen al eens waar je woond dan kunnen we zien waar ge het best eens langsgaat om wat Elan raad ! ;)

Ik heb de A-stijlrubbers net vervangen bij die van mij (90 euro per stuk) maar je moet ze toch niet op de gewone manier monteren wand dan blijft er dus een spleet van 3 mm over! :?
Het is dus een geweldig gefoefel en veel gebruik van zwarte Tec-7 om de boel dicht te krijgen. Als ge geen handige harrie bent gewoon in garage laten monteren!
Verder is er het raammechanisme dat nogal slecht gemaakt is waardoor het al eens uit elkaar moet om nieuwe plastiekskes te steken. Heb ik bij mijn rechterdeur ook moeten doen maar is nog niet helemaal inorde dus...
Verder een betrouwbare wagen die fantastisch rijdt en bloedsnel is! 8-)
Voor achteruit te schakelen eerst effe naar 5° bewegen en dan in achteruit, geen gekraak dan.

En als op vakantie vertrekt en ge hoort zo'n licht kraakje als ge uw koppelingspedaal intrapt wil dat zeggen dat uw kabel aan vervanging toe is!
Dus niet zoals ik doen en 3.000 km later in Frankrijk krak uw kabel over en uw Elan moeten laten thuisbrengen met nen depaneur!!!! :lol:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door Frederik »

Black Elan S2 schreef:Het viel op de de "rubbers" die gebruikt worden (ramen, deuren, en softtop) van een zacht foam achtig materiaal zijn. Enkelen waren er gescheurd, wat zou het kosten om het te vervangen?
Deze rubbers worden zeer lelijk door de tands des tijds, ze zijn niet goedkoop maar vervangbaar. Momenteel zoals HJ zegt zijn er weer beschikbaar, na maanden/jaren wachten.
Black Elan S2 schreef:Ik wil de auto dagelijks gebruiken, hoe waterdicht is een goede softtop?
Mijn Elan is NIET waterdicht, hij heeft net zoals mijn vorige Elan last van lekkage. Dit is een niet onbekend fenomeen bij de Elan, maar is mits veel afregelwerk van de ramen op te lossen. Een nette kap is natuurlijk een must om een lekvrije Elan te hebben. En zoals eerder vermeld zijn nieuwe tops ZEER duur.
Black Elan S2 schreef:Tijdens de proefrit, schakelde de auto perfect en licht, bij het keren merkte ik dat de achteruit versnelling voorzichtig moet worden gedaan omdat deze anders niet "vrijloopt".
Klopt, de reverse is niet gesynchroniseerd. Gewoon pas in achteruit zetten als je stilstaat en even de koppeling herintrappen kan helpen... went zeer snel.
Black Elan S2 schreef:En dan de remmen.... het is me bij een noodstop niet gelukt om met blokkerende wielen stil te komen staan. Ik vraag me af of dit wel voldoende is voor de keurig?
De remmen zijn inderdaad ondermaats, op mijn vorige Elan heb ik de remschijven vervangen door geventileerde, heb ik de remleidingen vervangen door stalen versies samen met iets betere remblokken en dit was een heus verschil.

Op mijn huidige Elan rij ik op AP Racing remmen wat wel een extreem dure modificatie is.
Black Elan S2 schreef:Waar ik het meest voor vrees is de elektrische kant van de auto, is dit terecht of niet?
Daarover hoef je u weinig zorgen te maken, de Elan stamt uit de tijd da General Motors eigenaar was van Lotus en voor de Elan hebben ze behoorlijk goed werk gedaan. Test alles voor je de auto koopt, en normaal indien alles werkt zal het zo blijven.

Neem anders even mijn thread door, daarin staat ook veel info over mijn Elan :
huidige Elan : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=26&t=29
mijn eerste Elan : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=11&t=533
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door HJ2 »

Oh, en stel je eerst even voor. Wel zo beleefd. :roll:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door ovi »

Hahaa, er zijn er hier nog een paar wakker zie ik! ;)
Ik kruip onder de wol nu.

Sloppel!
Black Elan S2
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2009, 22:01
Auto: Elan S2

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door Black Elan S2 »

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, hier heb ik wat aan.

Het gaat om deze auto: http://www.haibv.nl/index.php?cid=15&au ... type=auto#

Er zit 3 maanden Bovag garantie op, maar er moet ook wel wat aangebeuren.

-De startonderbreker ging er voor de proefrit niet af, dat ding mag er dus uit van mij. De auto heeft een Lotus alarm, en een aparte startonderbreker.
-De raam, softtop en deurrubbers moeten bijna allemaal vervangen worden.
-De bestuurdersdeur klemt, en als deze dicht is komt er een kier van 5 mm tussen ruiten en de zijkant van de softtop.
-Een grote beurt en nieuwe APK.

Wat ik zelf wil doen is, de voorbumper laten spuiten, enkele beschadigingen weg laten halen, en de velgen herstellen i.v.m. stoeprandschade.

De prijs is zonder inruil: 14.000 euro.
Km stand: 34.000 km

Ik wil de Elan gebruiken voor dagelijks gebruik. D.w.z. hij staat 's nachts in een parkeerkelder, en de rit van huis naar werk is zo'n 5 km, waar hij buiten zal staan.
Ik zou hem graag als tweede auto gebruiken, maar door gebrek aan parkeerplaatsen in het centrum van de stad is dit niet mogelijk.

Mvgr. Pascal

Is dit redelijk voor deze auto?

Mvgr. Pascal
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door HJ2 »

Zwart staat 'm goed! 8-)
Als de km's kloppen (NAP?) is het een mooi bedrag voor deze wagen, als je de genoemde punten kunt laten doen door de verkoper voor dat bedrag!

Als er nieuwe rubbers en top in zitten, is je gebruiksdoel geen probleem. Dit onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat montage goed gebeurt!

Als de garage waar je 'm koopt het zelf wil doen kunnen ze van een koude kermis thuiskomen (veeeel uren!) en zitten zij met een kater en jij met een wagen die maar zozo is. Als de garage (en jij) slim is, laten ze het b.v. bij van Sten engineering doen in de Den-Hoorn, bij Delft, niet zo ver van waar de wagen staat dus. Goedkoper voor de garage want minder uren, en beter voor jou want van Sten heeft ervaring met deze klussen. Een Lotus dealer kan natuurlijk ook, maar check of ze ervaring hebben met de klussen die jij wenst.

Hoe het ook zij, als de km's kloppen is de wagen het zeker waard en zou ik er voor gaan. Rijd voor de einde bovag garantieperiode even langs bij een Elan Guru van 't forum om alle foutjes er nog uit te laten halen op garantie.

Wat anders: je woon-werk afstand betekent dat je 5x per week een kleine afstand met koude motor rijdt... Planken zit er dus niet in. Zorg dat je regelmatig een wat langere afstand rijdt waar de motor goed op temperatuur kan komen, en je 'm flink op z'n donder kunt geven. Maar dat zal je zelf ook wel van plan zijn denk ik als ik zo je historie van wagens lees :-)


Veel succes en houd ons op de hoogte (foto's!, zijn we gek op)

Oh, de deur is een kwestie van afstellen zoals ik 't lees.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door Frederik »

Ik heb reeds 2 Elans gehad en ken de zwakke punten zeer goed.

Op de foto ziet het cabriodakje er toch strak uit? Heb je daar betere foto's van? Volgens mij ben je al gesteld met nieuwe a-pillar rubbers...

Hou ook rekening met vervanging/herstelling van de uitlaat(lijn), deze krijgen erg last van "de tand des tijds" en durven wel eens hard en snel roesten.

Ook de onderdelen rond de achterophanging (kom nu effe niet op de naam) kunnen ook snel roest vertonen en hun sterkte verliezen. Ook deze best eens nakijken maar gezien het een S2 is denk ik dat deze normaal wel OK zullen zijn.
Black Elan S2
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2009, 22:01
Auto: Elan S2

Re: Graag tips voor ik mijn eerste Lotus koop.

Bericht door Black Elan S2 »

Ik heb helaas zelf geen foto's gemaakt van de auto.

Gisteren werd ik gebeld door de garage dat hij nog niet op mijn voorstel kon ingaan om de beschadigde rubbers te vervangen. De dealer had laten weten dat dit weleens erg duur kon uitpakken, maar wist nog geen prijs te noemen.

Vandaag was er nog geen antwoord.... dus blijf ik weer geduldig wachten.

Hoe zit het verder met onderdelen, is alles zo lastig te krijgen of alleen tegen erg hoge prijzen?

Het alarm hoeft er niet perse in, ik heb een verzekering gevonden die pas bij een nieuwwaarde van 60.000 euro een beveiligingssysteem eist. En dat voor WA-casco voor 44,44 euro per maand!

Mvgr. Pascal
Plaats reactie