"plakkende" gasklep 111R

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
friet
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2020, 16:50
Naam: Frank Elise 111R
Auto: Elise 111R 2005

"plakkende" gasklep 111R

Bericht door friet »

Hoi, bij deze een tip!

Mijn Elise 111R (2005) had problemen met de gasklep: deze bleef "plakken" als je een tijdje in dezelfde stand gehouden had (tijdens het rijden natuurlijk)(veel weerstand bij het verder intrappen van het gaspedaal). Na volledig van het gas gaan, was het probleem weer weg.

Oplossing vlgs FKM: nieuwe gasklep XXX,- euro (weet het bedrag niet meer exact maar aanzienlijk), dit vond ik nogal duur.

Onderzoek liet blijken dat de as van de gasklep van staal is, en het huis is van aluminium(wel/niet geanodiseerd), waardoor ik aan spanningscorrosie kunt krijgen. Waar komt die spanning dan vandaan? Wellicht de stroming van de lucht langs de klep, waarbij deze (wellicht) een statische lading op je gasklep krijgt (bij droog weer was het probleem erger dan bij vochtig weer), die via de as-glijlager naar het huis "ontlaad", waardoor je extra slijtage / freten / lassen effect krijgt.

Deze theorie wordt bevestigd, omdat ik een aardekabeltje geplaatst heb tussen de gasklep en het alluminium huis, waarna het probleem volledig weg was en inmiddels ook niet meer terug gekomen is (5 jaar geleden gedaan).

Wellicht interessant om deze aanpassing pro-actief te doen.

Grt Frank
Plaats reactie