Pagina 1 van 1

Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 23 jun 2017, 17:09
door Frederik
Lotus production could begin in China, says Geely owner
23 June 2017 by autocar.co.uk

Geely’s acquisition of the Lotus brand could mean production beginning in China, chairman Li Shufu suggests

Production of Lotus cars may have a future in China following the brand’s acquisition by Chinese car company Geely.
2017-03-03 22_37_51-Lotus Cars (@grouplotusplc) _ Twitter.png
2017-03-03 22_37_51-Lotus Cars (@grouplotusplc) _ Twitter.png (1.63 MiB) 9313 keer bekeken
Geely chairman Li Shufu said that the priority of the deal is to make Lotus and parent company Proton, which was also acquired by Geely, profitable, reports Bloomberg. It was not mentioned whether Shufu referred to one model or multiple, however.

While Lotus posted a profit for the first time in 20 years this year, its foothold on the UK market is tentative, with sales having fluctuated in recent years.

Although an outright move of production of a model or models is not confirmed, it's not off the table, given the movement of Volvo S90 production to China late last year by Geely, as well as the cheaper cost of production there.

Despite the Chinese production potential, it’s expected that Lotus’s headquarters will remain in the UK, just as Volvo’s remained in Gothenburg, Sweden, following its takeover by Geely.

Shufu also said that electrification, further lightweight and artificial intelligence were priorities for the Lotus and Proton brands, as it looks to use Proton’s knowhow to conquer the South East Asian market.

It’s possible that as Lotus looks to build its car line-up with its first ever SUV, a notably more profitable model for other brands, Shufu could be looking to boost these profits with reduced production costs of a Chinese plant. Lotus's lower-volume market than Volvo's could also be a catalyst in the decision.

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... eely-owner

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 23 jun 2017, 17:20
door Frederik
hmm ... met kwaliteitscontrole van Lotus dan toch hoop ik ...

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 23 jun 2017, 21:32
door HiRez
Frederik schreef:hmm ... met kwaliteitscontrole van Lotus dan toch hoop ik ...
In mijn optiek een redelijk achterhaalde opmerking. Lang niet alles wat uit China komt is rommel. En de originele Engelse 'kwaliteit' is nou ook niet om over naar huis te schrijven als je bijvoorbeeld naar de British Leyland jaren kijkt of zelfs minder lang geleden naar bijvoorbeeld Jaguar (pre-Tata)

Ik ben van mening dat kwaliteit veel meer gerelateerd is aan 'you get what you pay for'. Ik denk dat het Geely veel aan gelegen is om juist de kwaliteit hoog te houden en Lotus als premium value for money weg te zetten in de markt onder de naam van sportief spartaans. Dus zonder onnodige poespas (dual zone airco, radar cruise control, etc, etc) maar wel met een uitrusting niveau waarmee ze kunnen concurreren en wat de consument zoekt.

Met merken als Porsche en de andere grotere autobouwers kan je simpelweg niet achterblijven qua kwaliteit en dat afschrijven als 'character'. Daarvoor is de consument tegenwoordig veel te verwend.

En als ze dat nu gaan doen in China voor de markt daar (en wellicht US?) is dat mijn inziens prima. Qua heritage zullen ze UK vast wel houden. Heritage is iets wat Chinezen prima begrijpen.

Ik heb persoonlijk geen probleem om een in UK ge-engineerde auto te kopen uit China voor een prijs die 30/40% onder de huidige zou kunnen liggen. Ik vergelijk het met Apple - "Designed in California - Made in China".

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 23 jun 2017, 22:36
door Frederik
HiRez schreef:
Frederik schreef:hmm ... met kwaliteitscontrole van Lotus dan toch hoop ik ...
In mijn optiek een redelijk achterhaalde opmerking. Lang niet alles wat uit China komt is rommel. En de originele Engelse 'kwaliteit' is nou ook niet om over naar huis te schrijven als je bijvoorbeeld naar de British Leyland jaren kijkt of zelfs minder lang geleden naar bijvoorbeeld Jaguar (pre-Tata)

Ik ben van mening dat kwaliteit veel meer gerelateerd is aan 'you get what you pay for'. Ik denk dat het Geely veel aan gelegen is om juist de kwaliteit hoog te houden en Lotus als premium value for money weg te zetten in de markt onder de naam van sportief spartaans. Dus zonder onnodige poespas (dual zone airco, radar cruise control, etc, etc) maar wel met een uitrusting niveau waarmee ze kunnen concurreren en wat de consument zoekt.

Met merken als Porsche en de andere grotere autobouwers kan je simpelweg niet achterblijven qua kwaliteit en dat afschrijven als 'character'. Daarvoor is de consument tegenwoordig veel te verwend.

En als ze dat nu gaan doen in China voor de markt daar (en wellicht US?) is dat mijn inziens prima. Qua heritage zullen ze UK vast wel houden. Heritage is iets wat Chinezen prima begrijpen.

Ik heb persoonlijk geen probleem om een in UK ge-engineerde auto te kopen uit China voor een prijs die 30/40% onder de huidige zou kunnen liggen. Ik vergelijk het met Apple - "Designed in California - Made in China".
Akkoord!

Maar ...

Apple is niet per se 30/40% goedkoper wegens "gebouwd in China".
&
Een Lotus verkopen aan 30/40% onder de huidige prijs ... that's not gonna happen! trust me.

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 24 jun 2017, 12:48
door Red Baron
De Volvo S90 zal of is ondertussen ook gemaakt in China en de kwaliteit zal daarom niet minder zijn.
http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... oves-china

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 24 jun 2017, 13:50
door HiRez
Frederik schreef:
Akkoord!

Maar ...

Apple is niet per se 30/40% goedkoper wegens "gebouwd in China".
&
Een Lotus verkopen aan 30/40% onder de huidige prijs ... that's not gonna happen! trust me.
Er was met de verkiezing van Trump een hele discussie om productie terug te halen naar de US. De productieprijs van de iPhone zou dan 1400-1800 USD worden. Dat heeft natuurlijk ook te maken dat de toeleveranciers allemaal lokaal in China zitten.
In een auto het aandeel van mensenwerk wellicht hoger dan van een telefoon. 30/40% is wellicht overdreven maar zal toch significant zijn.

Ik verwacht ook geen prijsverlaging aan de consument van een dergelijk percentage maar als ze met gelijkblijvende prijs 30% meer verdienen dan hebben ze hopelijk ooit genoeg geld om extra lijnen te ontwikkelen zoals een nieuwe Esprit en wellicht een model onder de Elise?

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 24 jun 2017, 14:37
door Frederik
Geen idee maar voor mij mogen ze ze maken waar ze willen, als de Heritage én ontwikkeling maar in UK blijft...

Maar ... ik denk dat Geely de Volvo's en Lotussen in China zal willen maken die bestemd zijn voor de lokale markt.
Overal zijn ze bezig met extra invoer-taksen om lokale nijverheid te bevorderen, denk dat dat eerder de bedoeling is.

Blijft afwachten natuurlijk ...

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 28 jun 2017, 10:50
door wimvanbeeck

Re: Lotus production could begin in China, says Geely

Geplaatst: 28 jun 2017, 19:44
door PascalM
de medewerkers in Hethel zullen het graag horen :?