Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Herman »

dus t'is een kit car op een vw kever chassis ? en de wagen was eerder ingeschreven op een nederlands kenteken ?

welk bouwjaar staat er op dat kenteken bewijs ? is er een pvg attest aanwezig ?
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door ovi »

Herman schreef:dus t'is een kit car op een vw kever chassis ? en de wagen was eerder ingeschreven op een nederlands kenteken ?

welk bouwjaar staat er op dat kenteken bewijs ? is er een pvg attest aanwezig ?
PVG ???

Staat correct op nederlands kenteken Herman dus dacht normaal geen problemen te hebben maar was weer zo'n echt zijkerke dien baas van den otokontrol waar ik geweest ben.
Ik ga gewoon eerst met het dossier is naar een andere kontrol in de buurt gaan tot ik misschien enen vindt die er zo geen probleem van maakt.

Staat dus op een chassis van een VW uit 1974 en zelfs de motornummer is correct. Hij is dus ook in Nederland gebouwd, enkel het koetswerk komt uit Amerika maar daar moeten geen nummers opstaan dus. Dien kerel gisteren begon er dan over dat het wel genen kever was dat erop stond waarop ik zij dat dat dan ook niet op de papieren stond en een Super Seven ook als donor wagen meestal een Siera heeft en dat dat er toch ook niet bepaald hetzelfde eruitziet! :x
Enfin, ge voeld direkt dat ge weer zo'n lul hebt waar ge niks mee kund aanvangen en hij heeft mij dan gevraagd om naar dien Mr. Schoolmeesters te bellen maar dat wil ik dus vermijden.
Dus graag wat tips van een ervaren mens in dit soort miserie! ;)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Herman »

ik denk dat ge de piste van oldtimers de beste kunt bewandelen... meschien gewoon eens uw licht opsteken in een of ander oldtimerclub.... er zijn allerhande clubs die replica autos hebben op vw chassis... oa buggys , nep porsche speedsters, spyders, enzvt enzvt.....
moet mogelijks zijn...
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door ovi »

Heb een jaar of 2 naar een Super Seven gezocht en daar herzelfde probleem hé Herman!
Dus bij deze is alles echter correct en kunnen/mogen ze hem normaal niet weigeren te keuren als oldtimer maar ge ziet dat theorie en praktijk weer niet overeen komen.
Heb ondertussen is effe gezien wat dat PVG attest is en aangezien hij op een Nederlands chassis staat vermoed ik dat ik dat attest dus niet nodig heb.
Hij is uitgevoerd in Nederland en ik moet hem enkel nog effe invoeren maar dat is geen probleem en kost 10 cent dus wou gewoon nu, terwijl ik toch in de kontrol was, al is even naar hun gedacht luisteren.
Viel weeral tegen natuurlijk, we wonen in België hé!
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Herman »

Herman schreef:Een tijdje terug had ik een gesprek met een Lotus insider over het mogelijks verwijderen van de éérste katalisator van mijn Europa S, blijkbaar zitten er 2 in, ik wist dat niet, en was tamelijk geintresseerd, nog te meer daar die mr. beweerde dat dit zelfs volledig legaal kon en men een ander normaal doorstroom stuk pijp er tussen in monteert...ik weet nu niet als dit hetzelfde zou zijn als voor een speedster turbo... en wat zou ik hierdoor winnen aan vermogen... is er verandering in uitlaatlawaai, verbruik enzvt.... alle info welkom.
Voila ,vandaag een beetje loodgieters dingen gearrangeerd, en de voorste kattalysator verwijderd en een straight pipe geinstalleerd, heb er nu reeds een 50 kms mee gereden en krijg géén enkele foutmelding in de kerstboom dus dat zit wel goed (daar was ik bang voor)... qua vermogen is het vershil minimaal tot klein,(maar is moelijk meetbaar als ge niet vlak na elkaar met en zonder die katt. rijd) rond de 4000 toeren draait hij meschien wel iets rustiger heb ik zo de indruk...water temp bleef rond dezelfde temperatuur 89 a 92 graden in high cruise......eveneens geen merkbaar vershil in lawaai...

Hier een fotoke de verwijderde voorszte katt.+buis van onze Europa S heeft nu meschien 229.9999 pk :lol:
front_katt__Europa_s_001.jpg
Laatst gewijzigd door Herman op 08 jun 2009, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door HJ2 »

Hoe ouder de wagen, hoe meer de pre-cat (dat is de eerste die bij een koude start lekker snel warm wordt en dus sneller werkt dan je hoofd-kat) vervuild en verstopt raakt.

Dus hoe ouder de wagen hoe meer je er van merkt als je 'm weghaalt.
Bij mijn wagen uit '95 was 't een wereld van verschil. zowel qua geluid als qua performance.

Eigen schuld dat je weinig merkt... had je maar een oud scheurijzer moeten kopen :roll: ;)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door wimvanbeeck »

Hoi Herman,

ik heb voor mijn Elise een sportcat besteld bij Lotus Elise Parts, hij zal hoop ik volgende week binnen komen en natuurlijk hoop ik ook opwat meer vermogen en een iets krachtigere sound, de sportcat koste iets van een kleine 200 Pond, ik kon ook een volledige vervangpijp kopen , die kost maar een kleine 50 Pond, maar ik zou graag door de keuring geraken zonder telkens te moeten wisselen en ik wil ook geen brandende lampjes op mijn dashboard, maar daar bestaat voor de Elise wel een aanpassingskitje voor.
Blijkbaar doen we een beetje hetzelfde, eerst de Ledjes, nu de cat .........what next?

mvg

WIM
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door wimvanbeeck »

ovi schreef:
Herman schreef:dus t'is een kit car op een vw kever chassis ? en de wagen was eerder ingeschreven op een nederlands kenteken ?

welk bouwjaar staat er op dat kenteken bewijs ? is er een pvg attest aanwezig ?
PVG ???

Staat correct op nederlands kenteken Herman dus dacht normaal geen problemen te hebben maar was weer zo'n echt zijkerke dien baas van den otokontrol waar ik geweest ben.
Ik ga gewoon eerst met het dossier is naar een andere kontrol in de buurt gaan tot ik misschien enen vindt die er zo geen probleem van maakt.

Staat dus op een chassis van een VW uit 1974 en zelfs de motornummer is correct. Hij is dus ook in Nederland gebouwd, enkel het koetswerk komt uit Amerika maar daar moeten geen nummers opstaan dus. Dien kerel gisteren begon er dan over dat het wel genen kever was dat erop stond waarop ik zij dat dat dan ook niet op de papieren stond en een Super Seven ook als donor wagen meestal een Siera heeft en dat dat er toch ook niet bepaald hetzelfde eruitziet! :x
Enfin, ge voeld direkt dat ge weer zo'n lul hebt waar ge niks mee kund aanvangen en hij heeft mij dan gevraagd om naar dien Mr. Schoolmeesters te bellen maar dat wil ik dus vermijden.
Dus graag wat tips van een ervaren mens in dit soort miserie! ;)
De meeste kitcars gebruiken een chassis van voor 1967( of 68 ik ben niet zeker ), toen bestond er nog geen gelijkvormigheidsattest en kunnen ze dus niet aantonen dat er een andere carrosserie opstaat, na die datum moet ge inderdaad een gelijkvormigheidsattest hebben of PVG waarin de invoerder bevestigd dat de wagen conform is en dit is dus bij u zeker niet.
Ge moet maar een kijken, al de zelfbouwwagens zijn zogezegd van voor 1967, maar zelf dan doen ze nog soms moeilijk omdat ze natuurlijk ook wel zien dat het geen kever of zo is.

WIM
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Herman »

ik geloof dat het vanaf halfweg 1968 is dat er een pvg attest verplicht is... :(

zie alles hierover op:
http://www.btcnv.be/index.cfm?PageID=10653
Laatst gewijzigd door Herman op 09 jun 2009, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Herman »

wimvanbeeck schreef:Hoi Herman,

ik heb voor mijn Elise een sportcat besteld bij Lotus Elise Parts, hij zal hoop ik volgende week binnen komen en natuurlijk hoop ik ook opwat meer vermogen en een iets krachtigere sound, de sportcat koste iets van een kleine 200 Pond, ik kon ook een volledige vervangpijp kopen , die kost maar een kleine 50 Pond, maar ik zou graag door de keuring geraken zonder telkens te moeten wisselen en ik wil ook geen brandende lampjes op mijn dashboard, maar daar bestaat voor de Elise wel een aanpassingskitje voor.
Blijkbaar doen we een beetje hetzelfde, eerst de Ledjes, nu de cat .........what next?

mvg
WIM
nee Wim, van mij is het maar de éérste katt nr.1. die er nu uit is... en dat zou toegestaan zijn volgens de shouwing... en ik heb géén lichtjes die branden, ietsje vermogenswinst 4 a 5 pk denk ik en het lawaai blijft ook hetzelfde.... voor de keuring moet ik (hoogstwaarschijnlijk hopelijk) géén heraanpassingen doen....
Plaats reactie