Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Herman »

Een tijdje terug had ik een gesprek met een Lotus insider over het mogelijks verwijderen van de éérste katalisator van mijn Europa S, blijkbaar zitten er 2 in, ik wist dat niet, en was tamelijk geintresseerd, nog te meer daar die mr. beweerde dat dit zelfs volledig legaal kon en men een ander normaal doorstroom stuk pijp er tussen in monteert...ik weet nu niet als dit hetzelfde zou zijn als voor een speedster turbo... en wat zou ik hierdoor winnen aan vermogen... is er verandering in uitlaatlawaai, verbruik enzvt.... alle info welkom.
Laatst gewijzigd door Frederik op 27 feb 2009, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: verwijderen nr1 katt.= vermogenswinst ?

Bericht door HJ2 »

Ik heb die van mij er ook uit Hij was behoorlijk dichtgekoekt na al die jaren.

Qua vermogen schiet je er wel iets mee op 5...8 pk of zo, maar dat kan alleen een Dynorun uitwijzen. Het leuke bij Turbomotoren is dat de turbo sneller opspoelt en het karakter van de motor daardoor positief veranderd, Pittiger en hangt meer aan het gas.

Downside is dat er meer herrie uit komt. Erger nog: Het uitlaatgeluid kan er een stukje "blikkeriger" door gaan klinken en als je pech hebt introduceer je een resonantie bij een bepaald toerental.

De eerlijkheid gbied mij te zeggen dat ik alleen iets meer herrie heb maar dank zij mijn PECO uitlaat is de klankkleur nog hardstikke mooi en zonder resonanties... het KAN dus ook gewoon goed gaan.

ik zou zeggen: Goed je licht opsteken bij degene die je voor zijn gegaan! Aan de andere kant is een katvervanger nu niet enorm duur en bij zo'n nieuwe wagen nog relatief eenvoudig te vervangen (als in: vastzittende bouten)
Als je de upgrade doet, en hij bevalt niet, gewoon weer eruit halen en verkopen :-)

Wijsheid toegewenst....
Henk-Jan
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: verwijderen nr1 katt.= vermogenswinst ?

Bericht door Herman »

zitten er dan bij een elan ook 2 stuks in ?.... volgens de technieker zou men katt. nr 1 (de voorste ) er gewoon legaal kunnen tussenuit nemen zonder nadelige gevolgen voor de latere automobielinspectie...?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: verwijderen nr1 katt.= vermogenswinst ?

Bericht door HJ2 »

In NL kan de eerste (de pre cat) of de tweede (main cat) er tussenuit. Er moet er wel altijd 1 blijven zitten, EN je moet nog steeds bij de jaarlijkse autokeuring (APK) de emissie-eisen halen!

Bij mij is de pre cat leeg en de main cat weg. Bij een APK keuring ziet de keurmeester de (lege) pre cat zitten, en zal de wagen worden goedgekeurd als ook de emissiewaarden gewoon worden gehaald. Dit is althans zoals ik me heb laten voorlichten, ik ben ook geen expert op dit gebied :-)

Hoe het in België zit durf ik al helemaal niet te zeggen.


HJ
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: verwijderen nr1 katt.= vermogenswinst ?

Bericht door Frederik »

Katalisator verwijderen gaat 'meestal' gepaard met vermogenwinst. Dit is een 5 a 10pk... Op een wagen van ~220pk is dit dus ~4,5% vermogenwinst in het BESTE geval, ik ben bang dat je zoiets nooit zal voelen en het het werk/kostprijs dus niet waard is. Een kat-vervanger van vb. Superspring is WEL een goede optie.

Vergeet ook niet dat een turbomotor tegendruk nodig heeft om degelijk te presteren, op een atmosferische auto is dat een ander verhaal dus zou het kunnen dat de vermogenwinst eerder naar de 2-5 neigt dan de 10, misschien zelfs negatief. Ik zeg altijd meten is weten, dus als je op zoek bent naar de laatste peekaatjes dan kan je eventueel op je uitlaatlijn flenzen laten lassen evenals op je katalisator en een bijkomende buis. Op die manier kan je op de testbank beide mogelijkheden testen en vasthouden aan de beste optie. Moet je naar de keuring dan kan je altijd doormiddel van de flenzen je katalisator op een snelle manier moteren en demonteren.

Vergeet niet, ze kunnen er u voor afkeuren of je nu 1 of 2 verwijderd. Het risico zit erin ...
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: verwijderen nr1 katt.= vermogenswinst ?

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Katalisator verwijderen gaat 'meestal' gepaard met vermogenwinst. Dit is een 5 a 10pk... Op een wagen van ~220pk is dit dus ~4,5% vermogenwinst in het BESTE geval, ik ben bang dat je zoiets nooit zal voelen en het het werk/kostprijs dus niet waard is. Een kat-vervanger van vb. Superspring is WEL een goede optie.

Vergeet ook niet dat een turbomotor tegendruk nodig heeft om degelijk te presteren, op een atmosferische auto is dat een ander verhaal dus zou het kunnen dat de vermogenwinst eerder naar de 2-5 neigt dan de 10, misschien zelfs negatief. Ik zeg altijd meten is weten, dus als je op zoek bent naar de laatste peekaatjes dan kan je eventueel op je uitlaatlijn flenzen laten lassen evenals op je katalisator en een bijkomende buis. Op die manier kan je op de testbank beide mogelijkheden testen en vasthouden aan de beste optie. Moet je naar de keuring dan kan je altijd doormiddel van de flenzen je katalisator op een snelle manier moteren en demonteren.

Vergeet niet, ze kunnen er u voor afkeuren of je nu 1 of 2 verwijderd. Het risico zit erin ...
Yep, in België zijn ze een heel pakje moeilijker dan in Nederland.
Ik ben gisteren nog geweest voor de herkeuring v/d Punto, rode kaart voor olielekje!
Van de RIOT die ik van Nederland ingevoerd heb had ik de papieren mee + nen foto van nen 2 eleven omdat dat zo'n bekke hetzelfde concept is. Vraag was dus om het te keuren als oldtimer maar die baas daar zag dit toch niet direkt zitten. Dat is ook de reden dat ik na 2 jaar zoeken achter een betaalbare Super Seven het opgegeven heb. Doen hier gewoon over alles moeilijk en ge moogt dus ook niks aan uwen katalysator veranderen of ge moet hem iedere keer terug monteren!
Moet voor de RIOT naar de FOD bellen naar Mr. Schoolmeesters.
Herman kend die misschien of kan mij wat raad geven?
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Herman »

ovi... sedert de bende van nijvel zijn riots verboden....



:lol:

heb thuis contact adres liggen in brussel voor een alleenstaande homologatie ik zal het u morgen doorgeven.... ik ben nu bezig met deze procedure te doorlopen met mijn usa porsche (2 maand op zijn minst) :cry:
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Frederik »

Herman schreef:heb thuis contact adres liggen in brussel voor een alleenstaande homologatie ik zal het u morgen doorgeven.... ik ben nu bezig met deze procedure te doorlopen met mijn usa porsche (2 maand op zijn minst) :cry:
Herman kan je niet gewoon naar de invoerder van Porsche gaan (Dieteren) voor de homologatie?
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door Herman »

Frederik schreef:
Herman schreef:heb thuis contact adres liggen in brussel voor een alleenstaande homologatie ik zal het u morgen doorgeven.... ik ben nu bezig met deze procedure te doorlopen met mijn usa porsche (2 maand op zijn minst) :cry:
Herman kan je niet gewoon naar de invoerder van Porsche gaan (Dieteren) voor de homologatie?
nee.. het is een kl*** te maneuver van porsche om de de invoer uit de usa te ontmoedigen... de usa porsches hebben een andere (betere) emissie en daardoor is de totaal pk een paar pks lager, en zodoende zeggen ze dat de wagen niet overeenstemt met de coc nr van de europese modellen van hier, en zo moet men een speciale éénmalige goedkeuringsprocedure/keuring doorlopen... om deze keuring aan te vragen moet men een lange lijst invullen met allerlei technische details vd auto, ...het ministerie aanvaard alléén een fiche vd invoerder.. (jaja ze spelen ook mee hierin).. na een korte inspectie (kluchtje) zullen ze (d'ieteren) die tecnische fiche opsturen... na 5 a 6 weken (336 eurokes) en daarna ,kan ik op het ministerie, pas na het opsturen van die tecnische fiche- invoerdokumenten- en usa reg dokumenten, de procedure aanvragen, ze (ministerie) zullen dan laten weten wanneer ik naar ieper (keuring) mag gaan, en daar moet ik dan de remschijven enzvt...demonteren vd auto om deze op te meten (klucht)en pas nadat de automobiel inspectie dan deze info heeft doorgegegeven aan het ministerie krijg ik mijn coc/pvg nummer... ja ja.. én dat is dan nog een auto die in duitsland gemaakt is met overal een euro (e)goekeuring erop..... gelukkig heb ik vervoer, en leert mijn vrouwke van langs om meer de Lotus Europa apricieeren, nog een beetje en t'zal "ik" zijn die met dienen duitser zal mogen rondfietsen.. :roll: . ik stel hem heden nog altijd te koop, tot ik rond ben met de keuring, dan schrijf in hem in.. ik krijg zoveel kl***te volk over de vloer en crap mails van oplichters die zogezegd de wagen willen kopen maar enkel erop uitzijn om je te proberen op te lichten... deze week nog via "auto scout" 3 verschillende kopers, na handelen op het net voor uren komt het uit dat ze van cote d'ivoire zijn en per sé mijn bankrekening info willen om te betalen.. :lol: ik heb al een keertje ene gehad die de helft bood van wat ik vroeg ,en tevens er doodleuk bij zegde dat als ik zijn bod niet aanvaarde ze me wel eens konden vinden in de porshe met een sneetje in mijn hals.... ik ben wel voor sneetjes, maar daar nu net niet.... ja t'is een beetje een lijdensweg, en ik moest die keuring al veel eerders gedaan hebben
maar ik dacht dat het een wagen was die wel eens kon verkocht worden voor export en dan waren die kosten zinloos geweest....
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Katalisator verwijderen vs. vermogenswinst??

Bericht door ovi »

Ge had het op het mosseldiner er al over gehad maar het blijkt nu nog een grotere miserie zijn! :(
Bende paljassen is het hier. Zoals ge zegt heeft uwen Porsche betere emisienormen maar daar vege ze hun voeten aan. Niet dezelfde normen maar beter toch een homologatie laten doen??? Zelfde met mijn vriend zijn stalen remleidingen op zijnen Alpine. Rode kaart, maar die heeft ze gewoon goe bij hun kl.te gehad en hem dan gewoon daar direkt laten keuren voor oldtimer dus i.p.v. rode kaart een groene en heeft gezegd dat ze dus vanaf nu allemaal den boom in konden! :lol: Geen keuring meer op oldtimer hé! Voor zolang dat duurt wand dat gaan ze ook veranderen dus....
Voor de Riot wil ik hem ook gewoon op oldtimerplaten krijgen omdat hij dan gewoon veel meer waard is hé! Ik ga daar zelf niet mee rondrijden en degenen die hem koopt zal toch iemand zijn die vooral "tuning" beursen enz. ermee zal doen omdat hij de enige is in België, Nederland en Frankrijk. Heb naar zowat alle VW en Kitcar clubs gevraagd dat ze dat kende en iemand wisten die er ook één had en dus voorlopig nog niemand gevonden! 8-)
Mijn duits is te slecht om ook eens daar te informeren.

Iemand had mij wel gezegd dat als hij in Nederland reeds ingeschreven geweest was, ik geen eenmalige keuring meer moest laten doen en hij dus hier zou moeten gekeurd worden en ze dit niet konden wijgeren maar ge ziet dat de miserie al begint bij nen paljas die het risico niet durft te nemen. Hij staat op kentekenbewijs van VW en dus niet van Kever wat ook belangrijk is. Motor en chassisnummer is ook correct dus wat is dan nog het probleem?
Heb dan toch geen alleenstaande homologatie meer nodig dacht ik Herman?
Plaats reactie