Pagina 5 van 8
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 21 feb 2018, 21:48
door malo
De beugels en boutjes zijn terug van de verzinkerij
- lego_classic.jpg (152.02 KiB) 14358 keer bekeken
Nu beginnen om de verschillende subgroepen weer bij elkaar te zoeken..
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 16 mar 2018, 21:00
door malo
De voortgang is langzaam - maar gestaag. Het is vooral wachten op leveringen en behandeling van onderdelen.
De versnellingsbak is geinspecteerd, keurig schoongemaakt en voorzien van nieuwe syncromesh ringen door Jan van der Kooi. Er was geen noemenswaardige slijtage aan de gang, en ik wou graag een ander soort syncro mesh ringen proberen met koolstof liner.
- IMG_8244.JPG (126.8 KiB) 14272 keer bekeken
- IMG_8452.JPG (164.08 KiB) 14272 keer bekeken
Ik heb de nieuwe inlaat cam geinstalleerd, en de eerste 4 klepspelingen gecontroleerd en goedbevonden:
- IMG_8295.JPG (97.27 KiB) 14272 keer bekeken
Het opnieuw verzinkte subframe past nog prima en is dus niet vervormd:
- IMG_8438.JPG (150.36 KiB) 14271 keer bekeken
In de hoop het transmissie geluid in de cabine wat te verminderen is het bulkhead geisoleerd met bitumen mat. De originele afwerking met karton en vilt komt er opnieuw overheen zodat het een onzichtbare maatregel wordt:
- IMG_8463.JPG (107.95 KiB) 14271 keer bekeken
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 20 mar 2018, 08:26
door malo
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 20 mar 2018, 10:01
door ErikChrista
TOP !
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 20 mar 2018, 20:56
door Jan Bakker
Yamaha ?????
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 20 mar 2018, 21:35
door malo
yup, de toyota motor voor de sportievere toepassingen in celica en elise is mede door yamaha doorontwikkeld. Dit is wel de standaard motor in de toyota s2 elises en exiges.
Wikipedia: "Toyota commissioned Yamaha to design the 2ZZ-GE, based on Toyota's ZZ block, for high-RPM operation and producing a power peak near the top of the RPM range."
Vandaar het mooie Yamaha logo op de timing cover.
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 21 mar 2018, 14:47
door Jan Bakker
Dat wist ik wel maar niet dat ze ook hun naam er op hadden gezet
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 21 mar 2018, 18:40
door Lvb
Ziet er Mooi uit.
Heb je andere graden op je inlaat cam genomen ?
K'Heb ook wel zin om mijn deksel & inlaat te doen in een kleurtje .
Welke ral nr.(kleur) heb jij genomen ?
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 21 mar 2018, 20:55
door malo
ik ben toch voor de OEM toyota cam gegaan - aan de ene kant omdat ik dan de OEM uitlaatcam kon hergebruiken want deze was nog prima in orde, en aan de andere kant omdat ik het vermoeden heb dat ik al 4 jaar met versleten hoge nokken heb rondgereden - zeker op het circuit. Van de extra valve lift die ik nu met een goede cam hoop te krijgen verwacht ik al een hoop.
En natuurlijk een stukje budget omdat de rockers ook vernieuwd moesten worden en deze komen in een package deal met de cam.
Als deze cam het onverhoopt ook snel zou begeven moet ik wel naar een alternatief gaan uitzien - met name vanwege de gebruikte metalen en oppervlakte hardheden. We gaan het zien, net begonnen met motor opbouw, nieuwe verlaagde temperatuur thermostaat getest en ingebouwd.
lvb: ik ben eigenlijk helemaal vergeten de RAL kleur te vragen, de man had een aantal proefstukken liggen waaronder ééntje met het opschrift GUN en die kwam overeen met hetgeen ik in gedachten had. Ik denk ook dat de verwerking en topcoat enorm van invloed is op het resultaat. Maar iedere poedercoater heeft wel onderhanden werk liggen waar je een indruk kunt krijgen van het eindresultaat. Let op de waarschuwing dat het toyota klepdeksel straalgrit kan vasthouden achter de baffles welke je niet in je cylinderkop wilt hebben. Afplakken, spoelen of beter geen grit maar soda- of vapourblast of chemisch voorbehandelen dus.
Re: malo's 2004 Elise 111r
Geplaatst: 25 mar 2018, 18:14
door malo
Opgejaagd door het mooie weer en alle tourtjes die ik op facebook voorbij zie komen maar weer rap doorgegaan met de opbouw.
Bij het demonteren van de wishbones zijn de hoezen van de balljoints gescheurd, deze moeten dus vernieuwd worden. Tooltje geleend van johannes, thanks, en nieuwe ball joints opgehaald bij Yvo.
Waar ik al langere tijd tegenop keek is het terugplaatsen van het inmiddels gecoate deksel over de distributie ketting. Deze is bij de toyota motor voorzien van een rubberen pakking - een soort veter - , maar daarnaast moet op een 6-tal plaatsen ook wat vloeibare pakking (FIPG-form-in-place-gasket) worden aangebracht, o.a. op de naadjes van het onderblok met de cylinderkop. (foto linksonder). Als dit niet goed gaat merk je het pas als de hele auto af is en heeft gereden. Om het weer te herstellen moet mogelijk de krukas poelie er af en dus eigenlijk de motor er uit of het subframe er af. Fingers crossed!
De krukaspoelie steekt door het deksel, en op die plaats is een nieuwe olie seal aangebracht (zonder foto).
- voorgang25mrt18.jpg (288.71 KiB) 13879 keer bekeken
Waterpomp huis en kettingspanner flens voorzien van een likje/pufje verf.
Next: ketting spanner terugplaatsen en laatste 4 klepspelingen meten na de krukas 360gr gedraaid te hebben.