Pagina 1 van 1

Turbo druk omlaag

Geplaatst: 08 jun 2015, 20:05
door Roland
Beste Esprit vrienden,
Ik heb een probleem met mijn Esprit Turbo 1989. Tijdens een recente kalme rit kreeg ik ineens de tubodruk manometer van de Dashboard niet meer boven (een Klein beetje hoger dan) de eerste streep. Daar waar het regelmatig rond 4-5-6de streepje kwam. In de rapte, een olieverversing + filter geboekt en gedaan (het was meer dan hoog tijd....) Tegelijkertijd even geprutst aan de Accelerator in de pedalbok (WD-40 links en rechts en aanpassing op de linkage). Ook even gekeken naar de turbo. Resultaat: turbo draait, wastegate werkt, geen lek, geen abnomale rook of lawaai, dermen gecontroleerd (druk) OK! Wat is verschillend tegenover vroeger? Minder vermogen/ acceleratie. Bij het terugkeren na een rit en afzetten van de motor kreeg ik vroeger een grote "POEF!" (aflading). Nu krijg ik nog een zeer beperkte "pif". Een andere verschil: krijg af en toe een beperkte overspil in de watertank vanachter, wat resulteert in een zeeeer beperkte plaske water achter de linkse achterwiel. Voor de rest, heb ik nu minder koers op de Accelerator, maar dat ligt misschien aan het prutsen in de pedalbox en is een makkie om te controleren. Wat is uw idee? Ik gok op een gat of scheur in de membrane van de wastegate. Alle ideeën Welkom! Met dank!

Re: Turbo druk omlaag

Geplaatst: 08 jun 2015, 20:18
door Frederik
Voel je ook mindere prestaties?
Anders is het misschien gewoon je turbodrukmetertje?

Re: Turbo druk omlaag

Geplaatst: 08 jun 2015, 20:54
door Roland
Ja minder prestatie. Natuurlijk is het ook een mengeling van de twee problemen (turbo + prutsen aan de Accelerator) die maakt dat ik in vijfde versnelling plafoneer op 4200 RPM (160 km/u). Nogmaalls, het checken van de Accelerator zal een makkie zijn. Voor de rest, mbt prestaties voel ik het minder (echter toch aanwezig) in de lagere versnellingen. Maar een echte "turbo start" vind ik ook minder dan voordien.

Re: Turbo druk omlaag

Geplaatst: 08 jun 2015, 21:38
door Roland
Het ligt kennelijk niet aan de turbodrukmeter, spijtig genoeg. Iemand een idee?