Tweedehandsprijs Europa <> Elise

S1, Type 47 & 62, S2, Twin Cam, Special (1966-1975)
Europa S (2006-2010)
Gebruikersavatar
JDV
Berichten: 716
Lid geworden op: 03 jan 2009, 13:22
Naam: Jonathan De Valck
Auto: eerstdromen,dankopen
Locatie: Meise->Vlaams-Brabant
Contacteer:

Tweedehandsprijs Europa <> Elise

Bericht door JDV »

Het viel me dat de Europa's (nieuwe versie) veel neiger zakken in prijs dan de Elise of de Exige, is er hier een verklaring voor? Voor een Europa van nog geen 2 jaar oud geen 10.000km betaal je maar 34.000 euro, terwijl ie nieuw 46-51.000 kost... ?

Iemand een idee?
Back in action :-)
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: Het viel me op dat ...

Bericht door Bzguy »

minder bekend, dus mss minder bemind ? (ten onrechte !)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
WimC
Berichten: 1128
Lid geworden op: 16 nov 2008, 20:59
Auto: Elise S1

Re: Het viel me op dat ...

Bericht door WimC »

zeer spijtig, want ik ben ervan overtuigd dat een testrit in de Europa velen voor dit model zouden doen vallen.
Ik vrees dat hij teveel met een Elise wordt vergeleken. Maar dit mag je -ondanks het gedeelde DNA- niet doen. De Europa is een "grand tourer" en geen dakloos scheurijzertje à la Elise.

Wim
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Het viel me op dat ...

Bericht door Herman »

WimC schreef:zeer spijtig, want ik ben ervan overtuigd dat een testrit in de Europa velen voor dit model zouden doen vallen.
Ik vrees dat hij teveel met een Elise wordt vergeleken. Maar dit mag je -ondanks het gedeelde DNA- niet doen. De Europa is een "grand tourer" en geen dakloos scheurijzertje à la Elise.

Wim
als een oude rot in het autovak.... kan ik hier wel eens hartelijk om lachen...
het lotus wereldje is enorm speciaal en helemaal niet te vergelijken met enig ander merk denk ik... en het geheel is een soort samenraapsel van verschillende "clans".... in het bijzonder mk1 en dan de mk2 clans bij de Elises... ze staan soms wel vijandig (althans in hun uitlatingen(seloc) tegenover elkaar) desondans zouden alle mk1 eigenaars "hun mk1" met alle soorten stukken uit de mk2 willen ombouwen... zodanig zelfs dat het eigenlijk meer een mk2 is na een tijdje :D , het is soms amusant om dit gebeuren aan te zien op bv. SELOC, ook is de Europa een zéér vreemde eend in de korf voor hun(die clans) die hem meschien ten onrechte associeren met een vernieuwde vreemde Elise... maar wordt niet direkt aanvaard daar hij géén open dak heeft, een GM motor enzvt enzvt... maar het is van Lotus nooit de bedoeling geweest een soort andere Elise te maken.. maar wel een soort cruiser... ik ben er zeer zeer tevreden van... en ooit heeft FKM mij gezegd: herman let op, deze wagen zal ooit een klassieker worden let maar op... ik zie nu ook dat er al verschillende Europa's op de track days beginnen op te duiken... maar idd... lotus had deze wagen wel iets "te" hoog geprijsd en is intussen qua nieuwprijs recent gezakt... de wagen wordt ook niet in de usa verkocht, dus de produktie ligt in feite heel heel laag en ik vraag mij eigenlijk af als ze niet zal stoppen na x aantal exemplaren, hetgeen de visie van FKM zou staven...
de 225 hp mod, is wel een enorme goede investering op dit model vind ik...
meschien haal ik ook de voorste kat. er nog uit ook..
Herman een super contente Europa rijder.
Bijlagen
custom_lotus_europaS.jpg
Laatst gewijzigd door Herman op 18 feb 2009, 20:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JDV
Berichten: 716
Lid geworden op: 03 jan 2009, 13:22
Naam: Jonathan De Valck
Auto: eerstdromen,dankopen
Locatie: Meise->Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Het viel me op dat ...

Bericht door JDV »

Tis dat ik me afvroeg of dat ik beter geen Europa zou kopen ( als ik binnen enkele jaren me er 1tje zou kunnen veroorloven), omdat de Europa toch een leuker interieur heeft en wel confortabeler is tegenover een Elise, en het prijsverschil in 2dehands quasi 0 is, misschien zelf nog voordeliger als je vergelijkt met auto's zelfde jaar zelfde aantal km's, en de Europa is nog duurder der bovenop.
Back in action :-)
Gebruikersavatar
JDV
Berichten: 716
Lid geworden op: 03 jan 2009, 13:22
Naam: Jonathan De Valck
Auto: eerstdromen,dankopen
Locatie: Meise->Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Tweedehandsprijs Europa <> Elise

Bericht door JDV »

Back in action :-)
H-J
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2009, 19:28
Auto: Nvtt

Re: Tweedehandsprijs Europa <> Elise

Bericht door H-J »

Ja die Europa kennen we. Inclusief onze vrolijke BPM kost die auto in NL € 45.000,- en dat is een koopje (is hier ongeveer net zoveel als een Elise S).
Hessing is een paar jaar Lotus dealer geweest maar heeft volgens mij niets verkocht.
Persoonlijk vind ik de Europa een mooie wagen. Mijn Elise gebruiken we als 3e auto en die mag van mij best Spartaans zijn. Mocht ik er dagelijks in kunnen rijden dan zou een Europa een goed alternatief zijn.
Als ik de testverslagen lees heeft Lotus de Europa teveel als GT in de markt willen zetten. Terwijl het eigenlijk een Elise met vast dak is. Bij een GT denken de meeste mensen toch aan een comfortabele reisauto. Ten opzichte van de Elise is die dat misschien ook maar niet wanneer je de auto vergelijkt met een Audi TT of zo iets.
ben
Berichten: 413
Lid geworden op: 03 mar 2009, 21:23
Naam: Ben
Auto: geen
Locatie: Gent

Re: Tweedehandsprijs Europa <> Elise

Bericht door ben »

Kzou bijgod niet weten waarom je niet alle dagen met een Europa zou kunnen rijden; ik doe het alleszins en kben 1.93m groot en zit er perfect in.

Diene gelen Europa die in Gent rijdt trouwens is van een doktoor en hij doet er al zijn huisbezoeken mee.

Als je er in slaagt een Europa begin de 30 of god sta ons bij aan 28000 euro kan kopen, sla dan maar snel uw slag want daar krijg je nooit spijt van.

Ge moogt steeds es komen testrijden als je in het gentse bent...
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Tweedehandsprijs Europa <> Elise

Bericht door Herman »

@ Ben, t'is ongelooflijk welke ongegronde onterechte critic men op die super auto heeft....." re:H-J t'is eigenlijk een Elise met vast dak" waar haal je dat in godsnaam vandaan ?.... hebt u wel ooit eens met ene gereden ?... ik heb beide gehad... en zou het nooit "op onze leeftijd "meer aandurven om een trip te maken in de nieuwjaarsperiode naar het zuiden heen en terug 4000 kms met een Elise... met de Europa daar tegenover.... En hij staat dan nog goed zijn mannetje niet alleen tegen Elises maar tegenover Exiges... vraag maar efkens rond bij de tourrijders :lol: --. Nu nog maar pas beginnen er Europas op circuits/tracs op te duiken oa Hoffmann "Randy" enzvt met super goede resultaten.... de allergrootste fout is dat de wagen nooit voor de Usa gemaakt is en gekraakt is door de Elise clans die het volledig ten onrechte zagen als een opvolger vd Elise... terwijl het een zeer comfortable GT cruiser is met een Lotus hart..... H-J ik heb een Porker ook, voorzien van alle snufjes en toeters en bellen , maar toch rij ik liever met de Europa en vind mijn vrouw het aangenamer om grote reizen te maken met de Europa.(ja echt.).. degene die "nu "wil een toekomstige klassieker kopen MOET nu een Europa kopen ,dat is mijn mening... in de UK zijn ze al zeer flink hun mening aan het herzien, nu er sprake is van een productiestop binnen hier en een tijdje... zie ook mijn post ietsje boven...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Tweedehandsprijs Europa <> Elise

Bericht door Frederik »

ben schreef:Als je er in slaagt een Europa begin de 30 of god sta ons bij aan 28000 euro kan kopen, sla dan maar snel uw slag want daar krijg je nooit spijt van.
De Europa op Mobile kost 33.796€ (incl BTW) de prijs vermeld is ex. btw. Voor export én voor een BTW plichtige kan ie weg voor 27.227€ maar dan moet je hier in België de nodige BTW voldoen.
Plaats reactie