Probleem met de remmen
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 mar 2014, 22:43
- Naam: Peter
- Auto: Evora
- Locatie: Helmond, Nederland
Probleem met de remmen
Dear all,
Ik merk momenteel een probleem met mijn remmen (typisch een plek waar je dat niet wil )
Ik heb contact gehad met vd Kooi maar Jan zegt het probleem niet uit mijn beschrijving te herkennen, vandaar dat ik het hier even wil posten. Misschien dat jullie het herkennen...
Als ik normaal rij dan doen de remmen het ook gewoon, ze pakken boven aan en de remkracht is goed. Echter is er een probleem bij lage snelheid (tot bijna stilstand voor een verkeerslicht) Ik kan het het beste beschrijven aan de hand van een situatie: Stel je voor dat de auto op een lichte helling staat en naar voren wil rollen, de rem is ingedrukt en de auto staat stil. Als ik dan de rem loslaat en de wagen gaat rollen en ik vervolgens de rem weer langzaam intrap zoals je dat zou doen, beweegt het pedaal veel verder omlaag en grijpt de rem daarna heel plotseling in en kom je met een schok(je) tot stilstand. Dit kan ik nog eens herhalen en zakt de rm nog verder weg...
Iemand die enig idee heeft wat dit is of wat ik verder zou kunnen onderzoeken?
Met veel dank,
Peter
Ik merk momenteel een probleem met mijn remmen (typisch een plek waar je dat niet wil )
Ik heb contact gehad met vd Kooi maar Jan zegt het probleem niet uit mijn beschrijving te herkennen, vandaar dat ik het hier even wil posten. Misschien dat jullie het herkennen...
Als ik normaal rij dan doen de remmen het ook gewoon, ze pakken boven aan en de remkracht is goed. Echter is er een probleem bij lage snelheid (tot bijna stilstand voor een verkeerslicht) Ik kan het het beste beschrijven aan de hand van een situatie: Stel je voor dat de auto op een lichte helling staat en naar voren wil rollen, de rem is ingedrukt en de auto staat stil. Als ik dan de rem loslaat en de wagen gaat rollen en ik vervolgens de rem weer langzaam intrap zoals je dat zou doen, beweegt het pedaal veel verder omlaag en grijpt de rem daarna heel plotseling in en kom je met een schok(je) tot stilstand. Dit kan ik nog eens herhalen en zakt de rm nog verder weg...
Iemand die enig idee heeft wat dit is of wat ik verder zou kunnen onderzoeken?
Met veel dank,
Peter
- mindp0wer
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 05 aug 2009, 23:01
- Naam: Koen
- Auto: Elise Sport160 - 2006 S
- Locatie: Kermt
Re: Probleem met de remmen
Remleidingen eens ontluchten?
Lotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015
I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 mar 2014, 22:43
- Naam: Peter
- Auto: Evora
- Locatie: Helmond, Nederland
Re: Probleem met de remmen
Hoewel ik niet veel ervaring heb met auto mechanica... vraag ik me af of lucht in de leidingen niet voor een constanter probleem zorgt (altijd "vering" op het pedaal door het in elkaar persen van de lucht)... Of zou het beschreven gedrag ook door lucht in de leiding kunnen komen?mindp0wer schreef:Remleidingen eens ontluchten?
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 mar 2014, 22:43
- Naam: Peter
- Auto: Evora
- Locatie: Helmond, Nederland
Re: Probleem met de remmen
Is dit werkelijk zo'n ongewone situatie dat helemaal niemand (muv mindp0wer) een idee heeft over wat het kan zijn?
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: Probleem met de remmen
Is dat met draaiende of stilstaande motor?
Als de motor stil staat wordt het vacuumreservoir niet meer 'gevuld' en loopt bij elke rem-actie leeg wat zich vertaald in een 'lager' pedaal, totdat je uiteindelijk helemaal onbekrachtigd remt.
Dus... is het met draainde of stilstaande motor
Als de motor draait denk ik b.v. eerder aan een klein vacuum lekje.
Als de motor stil staat wordt het vacuumreservoir niet meer 'gevuld' en loopt bij elke rem-actie leeg wat zich vertaald in een 'lager' pedaal, totdat je uiteindelijk helemaal onbekrachtigd remt.
Dus... is het met draainde of stilstaande motor
Als de motor draait denk ik b.v. eerder aan een klein vacuum lekje.
If you always do what you always did, you always get what you always got.
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: Probleem met de remmen
kan inderdaad aan de remservo liggen, remservo werkt met onderdruk die geleverd wordt door vacuum vanuit één of meerde inlaatkanalen, is maar een beperkt reservoir en is na enkele keren rempedaal indrukken opgebruikt, wordt wel rap door de motor terug aangevuld, maar motor moet daar wel voor draaien
druk eens het rempedaal enkele malen in met niet draaiende motor, niet onder het rijden hé, liefs ergens op een veilige (parkeer)plaats of oprit, wat gebeurd er dan, wordt het rempedaal dan harder om in te drukken of zachter
zou normaal harder moeten worden,
vloeistofpeil van remolie staat toch nog boven minimum, als je dat nog niet gedaan hebt misschien ook even doen, staat normaal waarschuwingslichtje op dashbord, maar dit kan stuk zijn of onderbroken,
druk eens het rempedaal enkele malen in met niet draaiende motor, niet onder het rijden hé, liefs ergens op een veilige (parkeer)plaats of oprit, wat gebeurd er dan, wordt het rempedaal dan harder om in te drukken of zachter
zou normaal harder moeten worden,
vloeistofpeil van remolie staat toch nog boven minimum, als je dat nog niet gedaan hebt misschien ook even doen, staat normaal waarschuwingslichtje op dashbord, maar dit kan stuk zijn of onderbroken,
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 mar 2014, 22:43
- Naam: Peter
- Auto: Evora
- Locatie: Helmond, Nederland
Re: Probleem met de remmen
Bedankt mannen, ik zal die testen even uitproberen.
Het gaat om een draaiende motor (Ik kan het effect waarnemen tijdens het rijden)
Vreemde is dat het effect vorige week heel sterk was en vanochtend was het niet waarneembaar...... ?
Een opmerking van Jan vd Kooi was nog om te proberen om mijn voet op de rem te houden (duwen), vervolgens de motor te starten en dan zou je het rempedaal iets moeten voelen dalen door het inkomen van de "booster".
Ik heb dat geprobeerd maar ik voel het rempedaal niet van positie veranderen als ik dat doe... (misschien dat jullie daar iets mee kunnen?)
Tnx!
Het gaat om een draaiende motor (Ik kan het effect waarnemen tijdens het rijden)
Vreemde is dat het effect vorige week heel sterk was en vanochtend was het niet waarneembaar...... ?
Een opmerking van Jan vd Kooi was nog om te proberen om mijn voet op de rem te houden (duwen), vervolgens de motor te starten en dan zou je het rempedaal iets moeten voelen dalen door het inkomen van de "booster".
Ik heb dat geprobeerd maar ik voel het rempedaal niet van positie veranderen als ik dat doe... (misschien dat jullie daar iets mee kunnen?)
Tnx!
-
- Berichten: 2153
- Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
- Locatie: Delluf
Re: Probleem met de remmen
Dat klinkt dan echt als een kapotte remservo (booster / bekrachtiger, zoals u wilt) Of een vacuumlek wat dezelfde symptomen veroorzaakt.
Heb je het geprobeerd met een koude motor na een nachtje staan?
Eerst een keer of 10 pompen met het rempedaal zodat het laatste restje vacuum (als dat er nog mocht zijn) eruit is. Dan rem intrappen en de motor starten en zien of je iets voelt veranderen.
Indien nee: luister eens of je een sissend geluid hoort in de buurt van je rembekrachtiger / reservoir of de slangen die de meuk onderling verbinden
Dit alles met lopende motor uiteraard.
Succes!
Heb je het geprobeerd met een koude motor na een nachtje staan?
Eerst een keer of 10 pompen met het rempedaal zodat het laatste restje vacuum (als dat er nog mocht zijn) eruit is. Dan rem intrappen en de motor starten en zien of je iets voelt veranderen.
Indien nee: luister eens of je een sissend geluid hoort in de buurt van je rembekrachtiger / reservoir of de slangen die de meuk onderling verbinden
Dit alles met lopende motor uiteraard.
Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01 mar 2014, 22:43
- Naam: Peter
- Auto: Evora
- Locatie: Helmond, Nederland
Re: Probleem met de remmen
Remvloeistof staat op goede hoogte.Hugo schreef:...druk eens het rempedaal enkele malen in met niet draaiende motor, niet onder het rijden hé, liefs ergens op een veilige (parkeer)plaats of oprit, wat gebeurd er dan, wordt het rempedaal dan harder om in te drukken of zachter
zou normaal harder moeten worden,
vloeistofpeil van remolie staat toch nog boven minimum, als je dat nog niet gedaan hebt misschien ook even doen, staat normaal waarschuwingslichtje op dashbord, maar dit kan stuk zijn of onderbroken,
Als je vaker op de rem trapt terwijl de motor loopt wordt het rempedaal inderdaad steeds harder (tot het is alsof je op een baksteen trapt)
Ik zal morgen vroeg de test van HenkJan uitvoeren (had vanochtend de motor al gestart voordat ik het doorhad )
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: Probleem met de remmen
Ik zou voor alle zekerheid toch maar eens het remcircuit ontluchten en als dat niet helpt is er wel degelijk een probleem met de remservo.