C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
Gebruikersavatar
karl lambrechts
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:40
Naam: Karl
Auto: EspritS4 Mustard Yellow
Locatie: Lint

C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door karl lambrechts »

Iets om schrik van te hebben want dit kost hier in Belgie 2500 EUR! Bij SJSportscars (UK)was het nog slechts 1300 EUR. Dan moet je wel naar Engeland, maar voor 1200 EUR kan ik er een leuk verblijf van maken. Toch ook nog eens vragen bij mijn vertrouwde garagist (Ik ga altijd en voor alles naar garage 'Pitlane' , Christian Voet - nam ook deel aan de 24hr Menzo), en bij een technische babbel en koffie zei hij dat de distributieriem redelijk goed toegankelijk was (!?) en dat het ongeveer 4 hr werk was. Achteraf gezien misschien een beetje overmoedig van hem, maar ik heb onmiddellijk een afspraak vastgelegd. Afspraak was dat ik voor de riem en oliefilter zou zorgen en hij voor de rest (Riem Lotus +oliefilter Lotus gekocht bij SJS)
Slot: oliewissel (Castrol Edge 10W60) + riem verwisselen + alle vloeistoffen nazien en bijvullen + diagnose airco (geen reparatie) + rammeltje achteraan zoeken + overschot van 10l Castrol + uitbalanceren wielen (met behoud van exacte positie op de wielnaaf want banden waren getrimd): 7,5 uur werk en 462,22 EUR (BTW in) en dan kreeg ik nog een overzicht van wat hij vond en deed aan de wagen, hands on, want hij had de wagen op de brug laten staan. De riem+ oliefilter + transport was iets van ongeveer 140 EUR, dus voor 600 EUR met een gerust gemoed de weg op.
Ik begrijp en heb alle respect voor de officiele Lotus dealers, en dat bij hun en dit soort van wagens de onderhoudsbeurten duurder zijn, maar 4x lijkt me moeilijk te verdedigen. Ik hoop op reacties, want ik neem aan dat veel Lotusrijders zich soms afvragen waar nu precies het verschil zit.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door Blue Darkness »

Met alle respect, maar ik geloof niet in een prijsverschil van 1200euro als het verder over hetzelfde gaat... ;)
Gebruikersavatar
karl lambrechts
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:40
Naam: Karl
Auto: EspritS4 Mustard Yellow
Locatie: Lint

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door karl lambrechts »

Om het heel concreet te maken: dit is wat er moet gebeuren (ref vb SJS - ik liet een 'afgeslankte' versie hiervan doen)
http://www.sjsportscars.co.uk/index.php?mod=11&from=0

Wat doen de officiele dealers (of anderen) méér? Wat staat er nog op de factuur? Graag reaktie van mensen die zo'n factuur hebben gekregen. :geek:
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door Blue Darkness »

Bij uw 600euro is er nergens sprake van nieuwe remblokjes, terwijl ik veronderstel dat die er bij die 2500euro bv wel bij zitten...?

Hoe kom je trouwens aan dat bedrag van 2500euro?
Als je wil vergelijken dan moet je om te beginnen het uurloon nemen, en de delen die effectief vervangen zijn elk afzonderlijk oplijsten.

Ik vermoed dat het huidige tarief bij de belgische Lotus-dealer ergens tussen de 45euro en 50euro ligt en ik kan me niet voorstellen dat een andere garage dit bv aan 25euro/uur kan... :oops:
Laatst gewijzigd door Blue Darkness op 16 sep 2014, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door Blue Darkness »

karl lambrechts schreef: Slot: oliewissel (Castrol Edge 10W60) + riem verwisselen + alle vloeistoffen nazien en bijvullen + diagnose airco (geen reparatie) + rammeltje achteraan zoeken + overschot van 10l Castrol + uitbalanceren wielen (met behoud van exacte positie op de wielnaaf want banden waren getrimd): 7,5 uur werk en 462,22 EUR (BTW in) en dan kreeg ik nog een overzicht van wat hij vond en deed aan de wagen, hands on, want hij had de wagen op de brug laten staan.
Aan 45euro/u zou dit neerkomen op 408,4euro incl BTW enkel aan werkuren...
Dus slechts een dikke 50euro voor 10l olie...? Ik vermoed dus dat die man aan een goedkoper uurtarief zal werken, of de BTW niet doorgeven... :?
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door Blue Darkness »

En niet onbelangrijk : Een kenner gaat veel sneller kunnen inschatten of er nog andere dingen zijn die niet 100% normaal zijn, of aan vervanging toe, en op die manier nieuwe problemen in de toekomst kunnen vermijden....?
Zeker bij een Esprit is kennis en ervaring van cruciaal belang en moeilijk in termen van 'bedragen op een factuur' uit te drukken...

Mijn ex-esprit is verkocht aan een handelaar die die voor een klant in orde ging zetten. Ondertussen staat die wagen al bijna 2j stil omdat die kerel de zogenaamd dure kosten niet bij een Lotus-dealer wil laten doen... Als je echter z'n rekeningen van 2jaren miserie gaat optellen... :roll:
Beter even doorbijten en iemand met ervaring er aan zetten lijkt me.
Gebruikersavatar
karl lambrechts
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:40
Naam: Karl
Auto: EspritS4 Mustard Yellow
Locatie: Lint

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door karl lambrechts »

Ja, ervaring is belangrijk: een kenner is een plus. Niemand wil een prutser aan zijn auto, helaas is er niet altijd een relatie tussen prijs en qualiteit. (ref mijn ervaring met Audi in gerenomeerde Audi garage, en mijn Lotus vroeger bij een (niet officiele dealer) maar dure garage ("voor exclusieve wagens") Dus en helaas, werkt er altijd wel een groentje of een knoeier in de gagrages.
Nog wat feiten:
1/Inderdaad, er zijn geen remblokjes bij mij vervangen (kost remblokjes achter Greenstuff 70 EUR - besteld vanwege hogere wrijvingscoefficient: ik ben benieuwd)
2/Olie is Castrol Edge 10W60: in Belgie ca 15 EUR/l, in NL http://www.oliewereld.nl/castrol_edge/c ... 60-5-liter en gratis bezorgd.
3/Pitlane: Uurtarief 40 EUR/hr, incl BTW 50 EUR/hr, alles correct gefactureerd. Wat is de prijs bij een officiele Lotus dealer?

Ik wil geen stok gooien naar iemand of zaken insinueren, ik zoek objectieve feiten. Dus een factuur van een officiele dealer zou heel veel verklaren. Wie heeft dat?
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door Blue Darkness »

karl lambrechts schreef:Wat is de prijs bij een officiele Lotus dealer?
Dat was 45euro/u excl BTW, geen idee of dit vandaag ook nog zo is...? ;)
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door Blue Darkness »

En de overige olie? filters? bougies?
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: C onderhoudsbeurt kan goed en goedkoop

Bericht door Blue Darkness »

=>
Bijlagen
c service 1.jpg
c service 2.jpg
Plaats reactie