motor nakijken en opfrissen

De Giugiaro, Stevens & Thomson versies.
sparking
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
Naam: Siets
Auto: '90 Esprit SE

motor nakijken en opfrissen

Bericht door sparking »

de 2.2 esprit turbo ligt uit elkaar, tenminste nog gedeeltelijk
het liep de laatste tyd niet zo geweldig meer,
vooral stationair was het een drama
het was ook wel eens nodig dat de zaak open ging,
olieverbruik was redelijk hoog,
en ik had een lekke spruitstuk pakking
bijgaande foto's tonen:
cilinderkop met een erg brede zitting,
dit ten gevolge van een uitgelopen klepgeleider ( plaats van de pijl)
zo waren er nog 3 geleiders
spruitstuk was wat ingedenderd, dus ook even vlakken
en verder moet het optisch ook maar weer eens wat netter
een foto van de nokkenashuizen, opgefrist, en oude situatie
vr gr sietse
cilkop10.jpg
klepge10.jpg
sprvla10.jpg
sprvla11.jpg
stoter10.jpg
Laatst gewijzigd door Frederik op 17 jan 2014, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: altijd foto's uploaden naar het forum zelf aub ... ff voor je gedaan :)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: motor nakijken en opfrissen

Bericht door Erwin »

Jesus, met zo'n uitgelopen klepgeleider moet hij olie gezopen hebben!

Knappe workshop. Zo'n beetje een natte droom voor veel mensen.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: motor nakijken en opfrissen

Bericht door ovi »

Was zeker niet slecht om dat ding eens uit elkaar te halen! ;)
sparking
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
Naam: Siets
Auto: '90 Esprit SE

Re: motor nakijken en opfrissen

Bericht door sparking »

ovi schreef:Was zeker niet slecht om dat ding eens uit elkaar te halen! ;)
ach moest er een keer van komen, maar ja tijd tijd tijd..
dan pakken we hem maar tussendoor..
ik denk dat ik er maar gewone gietijzeren busjes in zet.. met mahle zuigers.
concept van de esprit is natuurlijk allang achterhaalt.
met 4 van die gasklepjes en zo.. had ook wel één dikke kunnen zijn..
dure cilinders met harde laagjes....hele zware nokkenassen, ditto krukas.

onderstaand fotos van gedemonteerde geleiders
nieuw gewrichtslager voor de schakelarm (groter dan orgineel)
selector voorzien van nieuwe kogellagers en kogelkoppen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vr gr sk


sk
bauke
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
Auto: 96 Esprit S4s, 340R,

Re: motor nakijken en opfrissen

Bericht door bauke »

Kijk aan, dat is leuk, kom je je vader tegen op het belgische lotus forum,

Leuk,

ik denk alleen persoonlijk dat er veel meer animo is voor dit soort onderwerpen op het engelse Lotus forum ( thelotusforums.com )

sterkte met de weder opbouw van de esprit,
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: motor nakijken en opfrissen

Bericht door X-ian »

bauke schreef: ik denk alleen persoonlijk dat er veel meer animo is voor dit soort onderwerpen op het engelse Lotus forum ( thelotusforums.com )
Er is hier behoorlijk wat animo voor hoor. Echter is het meer met bewondering en enige lichte jaloezie, omdat we (de meesten) dat allemaal niet zelf kunnen. :(
Maar (zwijgend) volgen doen we zeker. :)
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: motor nakijken en opfrissen

Bericht door Coen »

X-ian schreef: Maar (zwijgend) volgen doen we zeker. :)
X 2, lees het ook altijd en vind het interessant!
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
gvy
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
Naam: Geert
Auto: '80 Esprit S2.2

Re: motor nakijken en opfrissen

Bericht door gvy »

Bauke,
Ga nu je vader niet wegjagen.
Ook ik sleutel zelf aan mijn esprit en vind het fijn dat er af en toe zulke topics passeren. En inderdaad op het engelstalige forum passeren meer technische topics.

Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
sparking
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
Naam: Siets
Auto: '90 Esprit SE

Re: motor nakijken en opfrissen

Bericht door sparking »

even de motor terzijde, heb even geduld, even wat anders

ombouw van het koppeling systeem
ik heb gebruikt een stuk goodrich "gebreide" slang voor motorfiets doeleinden
inmiddels ook de master en slave cilinder vervangen door triumph spifire?
systeem, (weet niet meer precies), het was in elk geval goedkoop,
en daar gaan we voor....
aangezien de goodrich systeem niet op de bestaande cilinder past
is dit verandert door de zaak aan elkaar te solderen (hardsoldeer)
ik heb ook wat problemen met het ontluchten,
en heb een systeem gemaakt , zodat ik de olie aan de vulzijde er door heen kan trekken.
dus vanaf de andere kant, het voldeed mij prima, (een nieuwe schroefdop
met nipple, en vacuum ontluchtings systeem)

Afbeelding
hierboven de slave cilinder nipple , daar moet de leiding nog aangezet
worden

Afbeelding
hierboven de nog te solderen nippels voor de master

Afbeelding

Afbeelding
hierboven de gesoldeerde nipples

Afbeelding
en het gemonteerde systeem
vr gr sietse
sparking
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
Naam: Siets
Auto: '90 Esprit SE

Re: motor nakijken en opfrissen / update

Bericht door sparking »

ja, een verstelbaar inlaat tandwiel,
weer een mod aan de esprit, dat kunnen we zelf wel ....

Afbeelding

hierboven, de ondergrond uitfrezen voor een juiste passing op de flens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hierboven tandwiel passen op de flens in wording[/img]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hierboven: als laatste moet de spiebaan gemaakt worden,
gelukkig hebben we tegenwoordig de hulp van een stukje gereedschap .
de spiemaat is 4 mm terwijl de as nog als van-ouds duims is.
gaan ze ooit nog eens rechts rijden in de u.k.
laten we het niet hopen....

Afbeelding

als final de laatste foto..nu nog bijregelen....
vr gr siets
Plaats reactie