motor nakijken en opfrissen
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
- Naam: Siets
- Auto: '90 Esprit SE
motor nakijken en opfrissen
de 2.2 esprit turbo ligt uit elkaar, tenminste nog gedeeltelijk
het liep de laatste tyd niet zo geweldig meer,
vooral stationair was het een drama
het was ook wel eens nodig dat de zaak open ging,
olieverbruik was redelijk hoog,
en ik had een lekke spruitstuk pakking
bijgaande foto's tonen:
cilinderkop met een erg brede zitting,
dit ten gevolge van een uitgelopen klepgeleider ( plaats van de pijl)
zo waren er nog 3 geleiders
spruitstuk was wat ingedenderd, dus ook even vlakken
en verder moet het optisch ook maar weer eens wat netter
een foto van de nokkenashuizen, opgefrist, en oude situatie
vr gr sietse
het liep de laatste tyd niet zo geweldig meer,
vooral stationair was het een drama
het was ook wel eens nodig dat de zaak open ging,
olieverbruik was redelijk hoog,
en ik had een lekke spruitstuk pakking
bijgaande foto's tonen:
cilinderkop met een erg brede zitting,
dit ten gevolge van een uitgelopen klepgeleider ( plaats van de pijl)
zo waren er nog 3 geleiders
spruitstuk was wat ingedenderd, dus ook even vlakken
en verder moet het optisch ook maar weer eens wat netter
een foto van de nokkenashuizen, opgefrist, en oude situatie
vr gr sietse
Laatst gewijzigd door Frederik op 17 jan 2014, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: altijd foto's uploaden naar het forum zelf aub ... ff voor je gedaan :)
Reden: altijd foto's uploaden naar het forum zelf aub ... ff voor je gedaan :)
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: motor nakijken en opfrissen
Jesus, met zo'n uitgelopen klepgeleider moet hij olie gezopen hebben!
Knappe workshop. Zo'n beetje een natte droom voor veel mensen.
Knappe workshop. Zo'n beetje een natte droom voor veel mensen.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: motor nakijken en opfrissen
Was zeker niet slecht om dat ding eens uit elkaar te halen!
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
- Naam: Siets
- Auto: '90 Esprit SE
Re: motor nakijken en opfrissen
ach moest er een keer van komen, maar ja tijd tijd tijd..ovi schreef:Was zeker niet slecht om dat ding eens uit elkaar te halen!
dan pakken we hem maar tussendoor..
ik denk dat ik er maar gewone gietijzeren busjes in zet.. met mahle zuigers.
concept van de esprit is natuurlijk allang achterhaalt.
met 4 van die gasklepjes en zo.. had ook wel één dikke kunnen zijn..
dure cilinders met harde laagjes....hele zware nokkenassen, ditto krukas.
onderstaand fotos van gedemonteerde geleiders
nieuw gewrichtslager voor de schakelarm (groter dan orgineel)
selector voorzien van nieuwe kogellagers en kogelkoppen
vr gr sk
sk
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 26 dec 2010, 17:58
- Auto: 96 Esprit S4s, 340R,
Re: motor nakijken en opfrissen
Kijk aan, dat is leuk, kom je je vader tegen op het belgische lotus forum,
Leuk,
ik denk alleen persoonlijk dat er veel meer animo is voor dit soort onderwerpen op het engelse Lotus forum ( thelotusforums.com )
sterkte met de weder opbouw van de esprit,
Leuk,
ik denk alleen persoonlijk dat er veel meer animo is voor dit soort onderwerpen op het engelse Lotus forum ( thelotusforums.com )
sterkte met de weder opbouw van de esprit,
- X-ian
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
- Naam: Christian
- Auto: Ik had Elise Type 25
- Locatie: Bornem
Re: motor nakijken en opfrissen
Er is hier behoorlijk wat animo voor hoor. Echter is het meer met bewondering en enige lichte jaloezie, omdat we (de meesten) dat allemaal niet zelf kunnen.bauke schreef: ik denk alleen persoonlijk dat er veel meer animo is voor dit soort onderwerpen op het engelse Lotus forum ( thelotusforums.com )
Maar (zwijgend) volgen doen we zeker.
- Coen
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Amsterdam
Re: motor nakijken en opfrissen
X 2, lees het ook altijd en vind het interessant!X-ian schreef: Maar (zwijgend) volgen doen we zeker.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
- gvy
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
Re: motor nakijken en opfrissen
Bauke,
Ga nu je vader niet wegjagen.
Ook ik sleutel zelf aan mijn esprit en vind het fijn dat er af en toe zulke topics passeren. En inderdaad op het engelstalige forum passeren meer technische topics.
Geert
Ga nu je vader niet wegjagen.
Ook ik sleutel zelf aan mijn esprit en vind het fijn dat er af en toe zulke topics passeren. En inderdaad op het engelstalige forum passeren meer technische topics.
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
- Naam: Siets
- Auto: '90 Esprit SE
Re: motor nakijken en opfrissen
even de motor terzijde, heb even geduld, even wat anders
ombouw van het koppeling systeem
ik heb gebruikt een stuk goodrich "gebreide" slang voor motorfiets doeleinden
inmiddels ook de master en slave cilinder vervangen door triumph spifire?
systeem, (weet niet meer precies), het was in elk geval goedkoop,
en daar gaan we voor....
aangezien de goodrich systeem niet op de bestaande cilinder past
is dit verandert door de zaak aan elkaar te solderen (hardsoldeer)
ik heb ook wat problemen met het ontluchten,
en heb een systeem gemaakt , zodat ik de olie aan de vulzijde er door heen kan trekken.
dus vanaf de andere kant, het voldeed mij prima, (een nieuwe schroefdop
met nipple, en vacuum ontluchtings systeem)
hierboven de slave cilinder nipple , daar moet de leiding nog aangezet
worden
hierboven de nog te solderen nippels voor de master
hierboven de gesoldeerde nipples
en het gemonteerde systeem
vr gr sietse
ombouw van het koppeling systeem
ik heb gebruikt een stuk goodrich "gebreide" slang voor motorfiets doeleinden
inmiddels ook de master en slave cilinder vervangen door triumph spifire?
systeem, (weet niet meer precies), het was in elk geval goedkoop,
en daar gaan we voor....
aangezien de goodrich systeem niet op de bestaande cilinder past
is dit verandert door de zaak aan elkaar te solderen (hardsoldeer)
ik heb ook wat problemen met het ontluchten,
en heb een systeem gemaakt , zodat ik de olie aan de vulzijde er door heen kan trekken.
dus vanaf de andere kant, het voldeed mij prima, (een nieuwe schroefdop
met nipple, en vacuum ontluchtings systeem)
hierboven de slave cilinder nipple , daar moet de leiding nog aangezet
worden
hierboven de nog te solderen nippels voor de master
hierboven de gesoldeerde nipples
en het gemonteerde systeem
vr gr sietse
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 11:11
- Naam: Siets
- Auto: '90 Esprit SE
Re: motor nakijken en opfrissen / update
ja, een verstelbaar inlaat tandwiel,
weer een mod aan de esprit, dat kunnen we zelf wel ....
hierboven, de ondergrond uitfrezen voor een juiste passing op de flens.
hierboven tandwiel passen op de flens in wording[/img]
hierboven: als laatste moet de spiebaan gemaakt worden,
gelukkig hebben we tegenwoordig de hulp van een stukje gereedschap .
de spiemaat is 4 mm terwijl de as nog als van-ouds duims is.
gaan ze ooit nog eens rechts rijden in de u.k.
laten we het niet hopen....
als final de laatste foto..nu nog bijregelen....
vr gr siets
weer een mod aan de esprit, dat kunnen we zelf wel ....
hierboven, de ondergrond uitfrezen voor een juiste passing op de flens.
hierboven tandwiel passen op de flens in wording[/img]
hierboven: als laatste moet de spiebaan gemaakt worden,
gelukkig hebben we tegenwoordig de hulp van een stukje gereedschap .
de spiemaat is 4 mm terwijl de as nog als van-ouds duims is.
gaan ze ooit nog eens rechts rijden in de u.k.
laten we het niet hopen....
als final de laatste foto..nu nog bijregelen....
vr gr siets