Dump valve op Elan M100

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Eens. Voor de performance heeft 't weinig tot absoluut geen zin. :roll:

Wellicht dat je er met een shortshifter op 't circuit in een wedstrijd iets van merkt... Zoals gezegd schakel ik wat rustiger :D

Voor wat betreft het voorkomen van onnodige turbobelasting ben ik dan maar een believer :twisted: :D

I'll keep you posted!
Was het echt nodig geweest dan had Lotus 'origineel' er wel eentje geplaatst. In sommige originele auto's is een reciculerende dumpvalve gemonteerd.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Ik ga je zeker niet tegenspreken of het helemaal afraden, ik spreek enkel zelf uit ervaring en wil hierbij mijn ervaring met de dumpvalve delen.

Ik zie het eerder als "een gadget" als dan een "performance upgrade", op verschillende fora is men reeds jaren discussies aan het voeren over "het aldaniet nut hebben van een dumpvalve", en reeds na al die jaren zijn ze er op alle forums nog niet uit.

Je hebt believers en nonbelievers. ;-)
Dat moet ik toch tegenspreken Frederik!
Mijn vriend heeft het eens deftig uitgelegd en zoals ook HJ2 het begrepen heeft heeft het enkel maar voordeel voor de v/d turbo.
Het is een geweldige druk die terugkomt zelfs bij een kleine turbo maar zoals je zegt is het gevaarlijker voor grote turbo's met grotere schoepen dus zal hem eens vragen wat hij in ons geval ervan denkt.
Zelf heeft hij enkel maanden geleden op zijn Nissan 200 i.p.v. zijn turbo een kompressor geplaatst van een SLK!!! 8-) Heeft er nog niet mee op circuit gereden maar de testritjes waren toch al een succes dus wordt vervolgt!
Heeft wel wat problemen gehad daar een gewone turbo het uitlaatgeluid al geweldigd demt en hij dus in eerste instantie met veel te veel decibels zat om op zolder te gaan rijden.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door Frederik »

Dit was de Bailey dumpvalve ik had op mijn Elan, heb echter wel geen foto meer van binnen de motorruimte. :(

Ik betaalde er 8.500BEF (210€) voor, zonder fittingkit.
afbeelding(01)1.jpg
afbeelding(01)1.jpg (40.3 KiB) 5748 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door Frederik »

Vergeet niet dat veel snelheidswinst van bepaalde "performance upgrades" tussen de oren zit.

Ik ken verschillende mensen die dachten na het plaatsen van een item ze een snellere auto hadde, en na een meting bleek dat ze enkele pk's kwijt waren.

Een sportiever geluid geeft snel de indruk sneller te gaan (daarom willen alle 18-jarigen een luide uitlaat) maar dit is niet altijd werkelijk waar.

Meermaals hoorde ik gasten die hun 1600cc of 1800cc lieten chiptunen, dat ze een winst hadden van 3-5pk. Volgens deze heren was de wagen veel sneller, vlotter... Nog een voorbeeld van "tussen de oren performance upgrades". ;) Als zij daar content mee zijn mij goed, maar 3-5pk voel je NIET! Tenzij je wagen maar 40pk heeft ofzo :)

Met mijn open luchtfilter en dumpvalve had ik duidelijk minder vermogen. Ik kan enkel maar zeggen wat ik ervaren heb hé. Toen ik de luchtfliter en de dumpvalve demonteerde voor naar de keuring te gaan (na afgekeurd te zijn) trok ik enorm grote ogen. Mijn Elan was plots "voelbaar" sneller, en eens je het voelt dan spreken we niet meer over 5pk.

Zoals eerder gezegd wil ik weer een dumpvalve en een andere luchtfilter, maar deze zullen beter bestudeerd worden. Zo wordt de inlaat een gesloten systeem (ala BMC CDA) en de dumpvalve staat als gadget onderaan de list.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door HJ2 »

Meten = weten 8-)
(beter dan erover lullen i.i.g. :twisted: :lol: )
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Meten = weten 8-)
(beter dan erover lullen i.i.g. :twisted: :lol: )
jazeker :)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door ovi »

Het gaat dan ook in dit geval niet over eventueel vermogenwinst daar dit systeem er enkel voor zorgt dat de turbo niet abburt afgeremd wordt door de terugkomende lucht. Bij een Subaru waar ze dus een speciale grotere turbo plaatsen gaan ze dus wel terug vlugger hun turbodruk kunnen opbouwen.
Hier groot voordeel, bij ons zoals Frederik aangeeft weinig last van opbouwen druk daar dit ennorm rap gaat.
Voor ons zou het dus enkel de turbo wat sparen maar dan is het inderdaad wel een kostelijk grapje!
Heb er hier vroeger zelfs gehad die een gat in hun knalpot boorde om hun wagen sneller doen te lijken dus das veruit het goedkoopste systeem! :lol:
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door HJ2 »

Inmiddels heb ik dezelfde BOV kit erop als jij op de foto had Frederik.
Ik kon goedkoop een setje op de kop tikken, dus niet te lang getwijfeld.
Monteren was een kwartiertje werk.

IK VOEL ME NU NET EEN BUSCHAUFFEUR!

Elke keer als je voet van 't gas gaat klinkt 't als de remmen van de bus. Ik doe mijn basketbal petje maar weg en neem een mooie chauffeurspet in de plaats, zo'n blauwe met een rode rand. En een lunchtrommeltje mee natuurlijk.
In het handschoenenvak een bak voor de muntjes en rijden maar!

Serieus, dit kan echt niet. ik ga dus op zoek naar een BOV met geluiddemper.
Zoals voorspeld merk ik absoluut niks van een performance winst. Sneller opschakelen heb ik nog niet geprobeerd, mijn zojuist gerepareerde versnellingskabels en ik moeten nog een betje vertrouwen in elkaar krijgen :-)

Wel is de turbochatter (stuiteren van de turbine op het opgebouwde luchtkussen bij sluiten van de gasklep) weg, en daar was het me om te doen!

Oh ja, een alternatief zou voor mij zijn om de vacuumleiding naar de BOV te kunnen onderbreken met een klepje of kraantje. Dan kan ik de BOV naar behoefte aan en uit zetten ! Weet iemand of dergelijke klepjes of kraantjes bestaan?


To be continued...
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door ovi »

:lol:
Ge bent weer goe bezig! ;)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Dump valve op Elan M100

Bericht door Frederik »

I rest my case ;)

Leuk speelgoedje, maar na een tijdje dik vervelend en -null comma null- benefit op de motor/prestaties. Het verliezen van de turbochatter vind ik net een verlies, ok je hebt dan wel het blow-off geluid in de plek, maar de turbochatter vind ik zeker even leuk. turbochatter hoor je bijna buiten de auto niet, de blow-off wel. Dusja ;)

Het ge-turbochat (of hoe schrijf je dat?:)) is geen balast op je turbo hoor ...

Leuk hebbeding en daar blijft het bij.

... oja, een klepje of kraantje zou ik niet doen, je hebt op je dumpvalve altijd een klein beetje verlies.
Plaats reactie