gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Op zoek naar Lotus onderdelen en/of accessoires? Stel je vraag dan hier.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door HJ2 »

De Elan is natuurlijk niet nieuw zoals elke Elan bezitter weet...

Een probleem met een gescheurde waterslang heeft me doen besluiten alle slangen te vernieuwen. De koeling is nu beter (zeg maar...perfect ;-))
Toen kwam ik vanzelf de heatervalve tegen, die het overigens prima deed. Hij was echter zo gecorrodeerd echter dat ik deze gelijk heb vervangen (slangen waren toch allemaal eruit)
Nu is alles lekvrij en gereinigd (de kleine koel-kanalen zaten bijna dichtgeslibd!) en voel ik me een stuk beter :-) Ik kwam nog 2 slangen tegen die op 't punt stonden van scheuren, ik kan dus alleen maar alle Elan bezitters aanraden tijdig de slangen te checken en eventueel te vervangen!

Alleen de radiator lekt nu nog een beetje , en dat alleen even na een rit. Dat irriteert me na alle kosten en werk wat ik eraan heb gehad, dus ook de radiator wil ik goed hebben. Ik wil gewoon een betrouwbare wagen waar ik zondermeer mee naar zuid-Frankrijk durf te rijden.

De uitlaat is een verbruiksartikel, en de originele Lotus uitlaat was naar mijn smaak te slecht en te duur, dus vlug een PECO aangeschaft. De mountainchip voor de fun erbij, en, zoals nu blijkt niet alleen voor de fun, maar ook om de Boostcreepproblemen succesvol en duurzaam te elimineren.

Nu voor de veiligheid een distributieriemwissel (op leeftijd, niet op KM's ;-) en voor de levensduur van de Turbo een Blow off valve monteren. Misschien nog een open filter voor de fun, maar daarvoor wil ik eerst nog wat metingen verrichten.

Uhhhmm... ja... Ik beken, perfectionist! Maar wel met een zeer beperkt budget, dus vandaar veel zelf doen (steeds meer) en goed zoeken naar goedkope oplossingen natuurlijk :-)

Duidelijk? :lol: 8-)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door Frederik »

dumpvalve posts/discussie gesplitst en verplaatst naar : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=11&t=568
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door HJ2 »

Ik ga bestellen bij SJ's Sportscars (gelijk distri-riem spullen meebestellen.)

Wil er iemand mee-liften op de bestelling en spulletjes mee bestellen?
(Ivo?)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door ovi »

HJ2 schreef:Ik ga bestellen bij SJ's Sportscars (gelijk distri-riem spullen meebestellen.)

Wil er iemand mee-liften op de bestelling en spulletjes mee bestellen?
(Ivo?)
Bij mij is juist alles vernieuwd met het vervangen v/d koppakdichting hé Henk!
Ook de ditributieriem en zelfs een nieuwe waterpomp.
Enkel bougiekabels, delcokapje en rotor moet nog vervangen worden maar dat ga ik meenemen als mijn K&N is binnengekomen en daar in de boeken eens kijken wat er op past van bv. Isuzu.
Wat ga je nog bestellen dan? Misschien is er toch iets dat ik ook nodig heb?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door HJ2 »

Ovi,

Bougiekabels zijn daar ook te verkrijgen. Enkel wel alleen High-performance kabels (duur)
Een rotor en delcokapje zul je vergeefs zoeken. Zoals gezegd gaat de ontsteking van de Elan met z.g. "Coilpacks" (spoelen), aangestuurd (qua timing) door de roemruchte CAS (Cam Angle Sensor)
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door ovi »

HJ2 schreef:Ovi,

Bougiekabels zijn daar ook te verkrijgen. Enkel wel alleen High-performance kabels (duur)
Een rotor en delcokapje zul je vergeefs zoeken. Zoals gezegd gaat de ontsteking van de Elan met z.g. "Coilpacks" (spoelen), aangestuurd (qua timing) door de roemruchte CAS (Cam Angle Sensor)
Nog geen tijd gehad om mijn expansievatje eens los te maken om inderdaad te zien of er een delcokapje zit! :oops:
Begin volgende week komt de K&N luchtfilter binnen dan zal ik het eens bekijken.
Op de Isuzu Impulse RS 1.6L Turbo waar dezelfde motor inzit als in onze Elan zit er nochtans wel een delcokapje? Zoals ge weet ken ik van al die moderne elektronische shit niet veel, geef mij maar een oldtimer. 8-)
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door HJ2 »

Ik sluit niet 100% uit dat ik er naast zit, maar zou me toch sterk verbazen ...
Hoe kom je erbij dat de impulse dat heeft?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Ik sluit niet 100% uit dat ik er naast zit, maar zou me toch sterk verbazen ...
Hoe kom je erbij dat de impulse dat heeft?
Klopt wat Ovi zegt onze motor zit ook in de Isuzu Impulse. Lotus hergebruikt altijd motoren van andere merken, past deze wel aan... misschien vandaar het delco verschil?
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door HJ2 »

Dat de motor er in zit is uiteraard bekend ;-)

De Hamvraag: zit hier een rotor / contactpuntjes in?
Ik zeg van niet.

http://wikilec.9600.org/index.php/Ignition_Coil

dus geen last van slechte contactpunten (delcokapje?) of slechte rotor. Vandaar dat ik de (overhaaste?) conclusie trek dat Ovi beter kan kijken naar de afstelling van de timing van de motor (base timing) m.b.v. een stroboscoop, en mogelijk bougiekabels / coilpacks moet wissellen.

Maar terug naar de basis: Ovi, heb je een probleem met de ontsteking dan? Welke symptomen?


Cheers!
HJ2
If you always do what you always did, you always get what you always got.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: gezocht: Radiateur Elan M100 S2 (voor weinig ;-)

Bericht door HJ2 »

Waarde Admin,

Splitsen maar weer? :lol:
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie