revisie motor en versnellingsbak
- Escape
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
- Auto: Esprit turbo SE
- Locatie: Holsbeek
revisie motor en versnellingsbak
Na een jaar trouwe dienst ga ik (zodra er plek is...) mijn Esprit eens een grondige beurt geven. Ophanging, remmen, lagers etc zijn in de loop van het jaar al aangepakt. Nu wil ik de motor eruit halen, in de eerste plaats voor een nieuwe distributieriem en grondige check. En gelijk nieuwe benzinetanks steken, want die worden wel heel knapperig.
Ook de lagers van het differentieel zijn aan vervanging toe.
Nu vraag ik mij af op welke zaken ik zeker moet letten. En waar (eenvoudige) verbeteringen zijn aan te brengen als alles eruit is. Kmstand is 160.000, geschiedenis slecht gedeeltelijk gekend.
Heeft het zin om de versnellingsbak volledig te laten reviseren, zo ja waar?
Of haal ik zelf de casing open om de lagers te vervangen (ik heb de nodige ervaring met het afstellen van differentiëlen in Land Rovers) en laat de rest zoals het is? Sinds de koppelingsleiding en gearlinkage vervangen is schakelt ze prima, synchro's lijken ook goed, geen lekken...
Alle tips zijn welkom.
Filip
Ook de lagers van het differentieel zijn aan vervanging toe.
Nu vraag ik mij af op welke zaken ik zeker moet letten. En waar (eenvoudige) verbeteringen zijn aan te brengen als alles eruit is. Kmstand is 160.000, geschiedenis slecht gedeeltelijk gekend.
Heeft het zin om de versnellingsbak volledig te laten reviseren, zo ja waar?
Of haal ik zelf de casing open om de lagers te vervangen (ik heb de nodige ervaring met het afstellen van differentiëlen in Land Rovers) en laat de rest zoals het is? Sinds de koppelingsleiding en gearlinkage vervangen is schakelt ze prima, synchro's lijken ook goed, geen lekken...
Alle tips zijn welkom.
Filip
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: revisie motor en versnellingsbak
Filip,
boven in Holland is een bedrijf dat gespecialiseerd is in versnellingsbakken van een Lotus Esprit ( = trouwens versnellingsbak die van Citroen afkomstig is)
http://www.ds-vitesse.com/
maar is vrij prijzig
als ge de versnellingsbak zelf uit elkaar kunt en durft halen, zou ik dat zelf doen, ge moet wel zien dat ge aan een onderdelenschema geraakt om hem in de juiste volgorde terug in elkaar te kunnen steken, en weten hoeveel speling de lagers mogen hebben en met welk aanhaalkoppel ze moeten vastgezet worden
als er geen tandwielen beschadigd zijn en de synchromeschen zijn nog goed, zou ik alléén nieuwe lagers steken, maar als die nog goed zijn en geen speling hebben misschien ook niet ( alhoewel als je gemakkelijk aan alle stukken kunt geraken, ik ken uiteraard uw budget niet ) informeer eerst even naar de prijs ervan, zo kosten alle lagers voor de versnellingsbak van mijn Europa ( = afkomstig van Renault) ongeveer 300 € nieuw
je moet wel over een pers en trekkers kunnen beschikken om tandwielen en lagers los te trekken en terug te monteren
in elk geval veel succes
boven in Holland is een bedrijf dat gespecialiseerd is in versnellingsbakken van een Lotus Esprit ( = trouwens versnellingsbak die van Citroen afkomstig is)
http://www.ds-vitesse.com/
maar is vrij prijzig
als ge de versnellingsbak zelf uit elkaar kunt en durft halen, zou ik dat zelf doen, ge moet wel zien dat ge aan een onderdelenschema geraakt om hem in de juiste volgorde terug in elkaar te kunnen steken, en weten hoeveel speling de lagers mogen hebben en met welk aanhaalkoppel ze moeten vastgezet worden
als er geen tandwielen beschadigd zijn en de synchromeschen zijn nog goed, zou ik alléén nieuwe lagers steken, maar als die nog goed zijn en geen speling hebben misschien ook niet ( alhoewel als je gemakkelijk aan alle stukken kunt geraken, ik ken uiteraard uw budget niet ) informeer eerst even naar de prijs ervan, zo kosten alle lagers voor de versnellingsbak van mijn Europa ( = afkomstig van Renault) ongeveer 300 € nieuw
je moet wel over een pers en trekkers kunnen beschikken om tandwielen en lagers los te trekken en terug te monteren
in elk geval veel succes
- Escape
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
- Auto: Esprit turbo SE
- Locatie: Holsbeek
Re: revisie motor en versnellingsbak
Hugo, bedankt voor de tip. De versnellingsbak in de Stevens Esprit is echter van Renault (UN-1) ipv Citroën.Hugo schreef:Filip,
boven in Holland is een bedrijf dat gespecialiseerd is in versnellingsbakken van een Lotus Esprit ( = trouwens versnellingsbak die van Citroen afkomstig is)
http://www.ds-vitesse.com/
maar is vrij prijzig
als ge de versnellingsbak zelf uit elkaar kunt en durft halen, zou ik dat zelf doen, ge moet wel zien dat ge aan een onderdelenschema geraakt om hem in de juiste volgorde terug in elkaar te kunnen steken, en weten hoeveel speling de lagers mogen hebben en met welk aanhaalkoppel ze moeten vastgezet worden
als er geen tandwielen beschadigd zijn en de synchromeschen zijn nog goed, zou ik alléén nieuwe lagers steken, maar als die nog goed zijn en geen speling hebben misschien ook niet ( alhoewel als je gemakkelijk aan alle stukken kunt geraken, ik ken uiteraard uw budget niet ) informeer eerst even naar de prijs ervan, zo kosten alle lagers voor de versnellingsbak van mijn Europa ( = afkomstig van Renault) ongeveer 300 € nieuw
je moet wel over een pers en trekkers kunnen beschikken om tandwielen en lagers los te trekken en terug te monteren
in elk geval veel succes
Op zich zie ik dat uiteenhalen wel zitten, maar zonder ervaring lijkt het mij niet eenvoudig te beoordelen wat al dan niet aan vervanging toe is. Budget is op zich geen probleem, ik ben wel strikt van mening if it ain't broken, don't fix it. Ook omdat ik de ruimte en tijd heb om de wagen aandacht te geven als en wanneer nodig.
Andere optie is een revisiebak steken (heb een interessante gevonden van een Sport300, dus met ATB-diff) en dan eventueel later rustig de revisie doen.
Greetz,
Filip
- Hugo
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
- Naam: Hugo
- Auto: Europa Special
- Locatie: Stabroek
Re: revisie motor en versnellingsbak
Filip,
heb even gesurft en ik vind al wel direct iets wat ge misschien kunt gebruiken
is wel int Frans, heb het zelf al eens bekeken en zie toch veel verschillen met mijn Reanaultversnellingsbak
http://jackie.et.viviane.free.fr/MR-BV-UN.pdf
hugo
heb even gesurft en ik vind al wel direct iets wat ge misschien kunt gebruiken
is wel int Frans, heb het zelf al eens bekeken en zie toch veel verschillen met mijn Reanaultversnellingsbak
http://jackie.et.viviane.free.fr/MR-BV-UN.pdf
hugo
- Escape
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
- Auto: Esprit turbo SE
- Locatie: Holsbeek
Re: revisie motor en versnellingsbak
Hugo,Hugo schreef:Filip,
heb even gesurft en ik vind al wel direct iets wat ge misschien kunt gebruiken
is wel int Frans, heb het zelf al eens bekeken en zie toch veel verschillen met mijn Reanaultversnellingsbak
http://jackie.et.viviane.free.fr/MR-BV-UN.pdf
hugo
Zeker de moeite waard! Die bakken zien er inderdaad heel verschillend uit, maar ik denk dat dat vooral te maken heeft met hoe ze in de Renaults ingebouwd zijn.
Het binnenwerk (in mijn geval diff) zal wel grotendeels identiek zijn (hoop ik).
Dus toch maar beginnen met zelf opengooien en proberen afstellen, lukt het niet kan ik nog een alternatief zoeken.
Bedankt!
Fliip
- gvy
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 00:58
- Naam: Geert
- Auto: '80 Esprit S2.2
Re: revisie motor en versnellingsbak
Filip,
Als de bak goed schakelt en niet lekt, dan zou ik er echt niet aan beginnen.
Kijk , Door een defecte koppelingsslave cilinder had ik een synchro van mijn citroen bak (giugiaro esprit) kapot gemaakt, waardoor ik niet meer in 1e versnelling kon. Dus ik moest wel mijn bak openen.
Dat is gebeurd bij Harry Martens. De bak is volledig open gegaan en nagezien en uitwendig opgekuisd en hij schakelt nu terug heel goed. Harry heeft wat dat betreft mooi werk geleverd .
Maar ik heb teveel betaald, geen factuur gekregen maar wel btw betaald. En bovendien lekt de bak sindsdien, wat hij voorheen niet deed.
Wat ik bedoel, als het versnellingsbakken betreft : Als het niet kapot is, zou ik ervanaf blijven. Als ie goed schakelt heb je niets te winnen. Dan zou ik hem wel zeer goed verzorgen met nieuwe kwalitatieve bakolie.
Geert
Als de bak goed schakelt en niet lekt, dan zou ik er echt niet aan beginnen.
Kijk , Door een defecte koppelingsslave cilinder had ik een synchro van mijn citroen bak (giugiaro esprit) kapot gemaakt, waardoor ik niet meer in 1e versnelling kon. Dus ik moest wel mijn bak openen.
Dat is gebeurd bij Harry Martens. De bak is volledig open gegaan en nagezien en uitwendig opgekuisd en hij schakelt nu terug heel goed. Harry heeft wat dat betreft mooi werk geleverd .
Maar ik heb teveel betaald, geen factuur gekregen maar wel btw betaald. En bovendien lekt de bak sindsdien, wat hij voorheen niet deed.
Wat ik bedoel, als het versnellingsbakken betreft : Als het niet kapot is, zou ik ervanaf blijven. Als ie goed schakelt heb je niets te winnen. Dan zou ik hem wel zeer goed verzorgen met nieuwe kwalitatieve bakolie.
Geert
[b]Look what Q's brought for us, isn't it nice[/b]
- Escape
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
- Auto: Esprit turbo SE
- Locatie: Holsbeek
Re: revisie motor en versnellingsbak
Geert,
Ik snap volledig wat je bedoelt, zoals hoger gezegd doe ik ook liever niets open tenzij het moet. In dit geval moet het echter, om aan de lagers van het diff te kunnen. En als ik dan toch bezig ben voor het noodzakelijke, wil ik daar graag zoveel mogelijk het nuttige aan paren. In plaats van het risico te lopen dat dat ik volgend jaar of zo opnieuw kan beginnen. Een volledige revisie probeer ik wel te vermijden, tenzij ik iets tegenkom dat op vergevorderde slijtage wijst. Ik overweeg wel om de tandwielen van de 5e versnelling te vervangen door die van een V8, om het toerental op de snelweg wat te drukken.
Nieuwe olie zit er trouwens al op vanaf ik hem kocht, eerste werk he.
Greetz,
Filip
Ik snap volledig wat je bedoelt, zoals hoger gezegd doe ik ook liever niets open tenzij het moet. In dit geval moet het echter, om aan de lagers van het diff te kunnen. En als ik dan toch bezig ben voor het noodzakelijke, wil ik daar graag zoveel mogelijk het nuttige aan paren. In plaats van het risico te lopen dat dat ik volgend jaar of zo opnieuw kan beginnen. Een volledige revisie probeer ik wel te vermijden, tenzij ik iets tegenkom dat op vergevorderde slijtage wijst. Ik overweeg wel om de tandwielen van de 5e versnelling te vervangen door die van een V8, om het toerental op de snelweg wat te drukken.
Nieuwe olie zit er trouwens al op vanaf ik hem kocht, eerste werk he.
Greetz,
Filip
gvy schreef:Filip,
Als de bak goed schakelt en niet lekt, dan zou ik er echt niet aan beginnen.
Kijk , Door een defecte koppelingsslave cilinder had ik een synchro van mijn citroen bak (giugiaro esprit) kapot gemaakt, waardoor ik niet meer in 1e versnelling kon. Dus ik moest wel mijn bak openen.
Dat is gebeurd bij Harry Martens. De bak is volledig open gegaan en nagezien en uitwendig opgekuisd en hij schakelt nu terug heel goed. Harry heeft wat dat betreft mooi werk geleverd .
Maar ik heb teveel betaald, geen factuur gekregen maar wel btw betaald. En bovendien lekt de bak sindsdien, wat hij voorheen niet deed.
Wat ik bedoel, als het versnellingsbakken betreft : Als het niet kapot is, zou ik ervanaf blijven. Als ie goed schakelt heb je niets te winnen. Dan zou ik hem wel zeer goed verzorgen met nieuwe kwalitatieve bakolie.
Geert
- Bosbon_be
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
- Naam: Peter Bosmans
- Auto: Elan SE
- Locatie: Hasselt
Re: revisie motor en versnellingsbak
Voor onder delen (of een 6-bak ):
http://www.gtoracing.co.uk/parts.php?list=un1
Technische doc: pm je e-mail adres, ik krijg dat hier niet geplaatst.
http://www.gtoracing.co.uk/parts.php?list=un1
Technische doc: pm je e-mail adres, ik krijg dat hier niet geplaatst.
- Escape
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 21 dec 2011, 09:51
- Auto: Esprit turbo SE
- Locatie: Holsbeek
Re: revisie motor en versnellingsbak
Die site had ik, uiteraard, ook al ontdekt.
Een 6-bak zou heel vet zijn, alleen vrees ik dat de close ratio's niet zo aangenaam zullen rijden in dagelijks verkeer. En de prijs mag er natuurlijk ook wezen...
PM komt eraan, bedankt alvast!
Filip
Een 6-bak zou heel vet zijn, alleen vrees ik dat de close ratio's niet zo aangenaam zullen rijden in dagelijks verkeer. En de prijs mag er natuurlijk ook wezen...
PM komt eraan, bedankt alvast!
Filip
- ovi
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
- Locatie: Keerbergen
Re: revisie motor en versnellingsbak
Yep, de versnellingsbak van een Esprit zou dezelfde zijn als die in mijn Alpine 310 en dat zou dan weer dezelfde zijn dan deze die in de R25 V6 zitten maar toch is er nog een verschil dus als je wil weten welk het verschil is vraag ik het wel eens aan mijn vriend die gewoon een soort wandelende encyclopedie is over Renault en dan vooral de V6 Alpines!Escape schreef:Hugo, bedankt voor de tip. De versnellingsbak in de Stevens Esprit is echter van Renault (UN-1) ipv Citroën.Hugo schreef:Filip,
boven in Holland is een bedrijf dat gespecialiseerd is in versnellingsbakken van een Lotus Esprit ( = trouwens versnellingsbak die van Citroen afkomstig is)
Zeker de klok waarmee de boite vastzit aan de motor moet je overbouwen want die is al zeker anders.