Hoeveel turbodruk?

MKI ('60) & MK2 ('90)
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door Frederik »

Turbodruk metertjes van een Lotus Elan M100 zijn gekent om verre van correct te zijn :)

We zullen wel es elanscannen als het past ...
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door ovi »

Frederik schreef:Turbodruk metertjes van een Lotus Elan M100 zijn gekent om verre van correct te zijn :)

We zullen wel es elanscannen als het past ...
Das een goe idee Frederik!

Zaterdag bij HJ2 thuis geweest!
Toffe mensen en natuurlijk zoals 2 viswijven over ons otokes zitten lullen.
Kristel was daarmee maar niet mee gegaan. Spijtig voor Henk-Jan zijn vrouwke anders had die ook nog wat te babbelen gehad. :lol:

Zijn ook een toertje gaan maken in zijn ZEER mooie Elan! 8-)
Zijn meterke gaat inderdaad ook maar tot 0.7 bar maar heeft ook de Elanscan en hij weet dat hij tot meer dan 1 bar gaat. Het gevolg is dat het motormanagement ingrijpt en je 15 sec maar 3.000 tr/m kund draaien.
Hij gaat dit binnenkort inordebrengen met van die elektronische toestanden waar ik als oldtimerfreek geen kaas van gegeten heb. :?
Heeft nieuwe rode waterdarmen gestoken en ik moet zeggen dat het een proper zicht geeft. 8-)
Zondag nog eens met de technieker v/d vorige eigenaar van mijn Elan gesproken en die wist mij te melden dat de darmen al vervangen zijn bij mij dus ga ik ze zwart laten.
Enkel de bougiekabels moet ik zo vlug mogelijk vervangen en ik ga inneens ook de bougies delcokapje en rottorke vervangen. Dat doe ik altijd als ik een auto koop omdat dit meestal dingen zijn die weinig vervangen worden.
Vooral de delcokapjes zien er meestal zeer erbamelijk uit.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door Frederik »

De mijn vorige Elan ging vroeger ook soms eens in beveiliging, ik had toen ook een inox sportuitlaat. Kwam echter ZEER weinig voor, maar als je dan net een sprintje aan het trekken was kwam het zeer loemp over ;)

Ik moet ook nog spelen met mijn ElanScan maar heb het al een 2-tal keer aan mijn Elan gehangen en het is wel super dat je zoveel informatie kan uitlezen.

Ik ga daardoor enkele testjes doen met mijn intake. Ik ga een K&N vervangfilter bestellen en ik zou graag es testen welke de resultaten zijn.

ElanScan is zeer leuk speelgoed, maar vraagt wel wat tijd. Ikzelf moet het programma ook nog grotendeels leren, de meeste belangrijke dingen weet ik zitten maar er is nog zoveel meer :)
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door ovi »

Die K&N ga ik ook bestellen en het is de (599)-E-2360 die ge moet hebben.
Die 599 zet ik tussen haakjes omdat ik gezien heb dat hier bij K&N gewoon E-2360 stond!
HJ2 heeft hem ook zitten maar er stond geen partnummer op dus ...
Zie het is effe na HJ2 dan zijn we zeker! ;)

Denk ook eens aan de gegevens voor de bougiekabels, delcokapje en rotor dan bestel ik inneens alles.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door Frederik »

ovi schreef:Die K&N ga ik ook bestellen en het is de (599)-E-2360 die ge moet hebben.
Die 599 zet ik tussen haakjes omdat ik gezien heb dat hier bij K&N gewoon E-2360 stond!
HJ2 heeft hem ook zitten maar er stond geen partnummer op dus ...
Zie het is effe na HJ2 dan zijn we zeker! ;)
Misschien samen bestellen?

Staat inderdaad geen partnummer op maar E-2360 klopt wel! Ik weet dat nog van mijn vorige Elan :-)

Zie ook : http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=11&t=529
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door ovi »

IK zal de prijs eens doormailen via pv!
Op sommige stukken heb ik 40% korting maar weet niet op K&N.
HJ2
Berichten: 2153
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:50
Naam: Henk-Jan
Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Locatie: Delluf

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door HJ2 »

Domme vraag: Zit er wel een rotor + kap in de Elan? Ik dacht dat dit geheel electronisch ging..... :shock: :? :roll: Misschien loopt hij beter nadat de timing opnieuw is afgesteld. Dit heb ik ook op de agenda staan. Moet een niet al te moeilijke klus zijn, en staat goed omschreven op de Wiki van LEC.

Luchtfilter partnr. check ik ff.

De "beveiliging" is die, die schade door overboost moet vookomen. Komt i.d.d. door de grotere uitlaat waardoor de wastegate verhoudingen naar z'n gallemiezen zijn. Helaas is dit niet elektronisch op te lossen Ovi, maar slechts door de turbo eruit te halen en de doorlaat van de wastegate iets op te boren zodat er meer lucht doorgaat.

Ik ben van plan nog metingen in het motorcompartiment te gaan doen t.a.v. temperatuur (loggen met de laptop tijdens een rit). Al dat geklets over warmere toevoerlucht makes sence, maar je kunt 't alleen ECHT te weten komen als je meet. Volgens mij is de temperatuur aan de verste kant (waar ook't origineel zit) van 't blok niet of nauwlijks hoger, je zult wel eventueel een heatshield moeten plaatsen om stralingswarmte van 't blok tegen te gaan.

Wordt vervolgd dus....

HJ
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door ovi »

HJ2 schreef:Domme vraag: Zit er wel een rotor + kap in de Elan? Ik dacht dat dit geheel electronisch ging..... :shock: :? :roll: Misschien loopt hij beter nadat de timing opnieuw is afgesteld. Dit heb ik ook op de agenda staan. Moet een niet al te moeilijke klus zijn, en staat goed omschreven op de Wiki van LEC.

Luchtfilter partnr. check ik ff.

De "beveiliging" is die, die schade door overboost moet vookomen. Komt i.d.d. door de grotere uitlaat waardoor de wastegate verhoudingen naar z'n gallemiezen zijn. Helaas is dit niet elektronisch op te lossen Ovi, maar slechts door de turbo eruit te halen en de doorlaat van de wastegate iets op te boren zodat er meer lucht doorgaat.

Ik ben van plan nog metingen in het motorcompartiment te gaan doen t.a.v. temperatuur (loggen met de laptop tijdens een rit). Al dat geklets over warmere toevoerlucht makes sence, maar je kunt 't alleen ECHT te weten komen als je meet. Volgens mij is de temperatoor aan de verste kant van 't blok niet of nauwlijks hoger, je zult wel een heatshield moeten plaatsen om stralingswarmte van 't blok tegen te gaan.

Wordt vervolgd dus....

HJ
Als ik straks nog tijd heb zal ik eens mijn expansievatje weghalen om te zien of er iets van delcokapje opzit of niet.
Door de werken thuis en de distributieriem v/d Punto die gebroken is heb ik eigenlijk nog steeds niet de tijd genomen om mijn Elan zijn hartje eens te onderzoeken en is te bestuderen hoe alles in elkaar zit. :oops:
Moet in ieder geval de nr. hebben om mijn bougiekabels te bestellen of zal ze meenemen als ik mijn K&N binnenheb, binnen een dagje of 10 hebben ze beloofd.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11312
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door Frederik »

HJ2 schreef:Ik ben van plan nog metingen in het motorcompartiment te gaan doen t.a.v. temperatuur (loggen met de laptop tijdens een rit). Al dat geklets over warmere toevoerlucht makes sence, maar je kunt 't alleen ECHT te weten komen als je meet. Volgens mij is de temperatuur aan de verste kant (waar ook't origineel zit) van 't blok niet of nauwlijks hoger, je zult wel eventueel een heatshield moeten plaatsen om stralingswarmte van 't blok tegen te gaan.
Same here, maar op mijn vorige Elan merkte ik echt wel een verlies aan vermogen met mijn open luchtfilter. Echter had ik wel een mooiere motorsound na het monteren van die open luchtfilter, ook hoorde je de turbo beter draaien. Nogal logisch gezien het meer open is dan als je werkt met het bekende vuilnisemmertje ;)

Ik had dus op mijn vorige Elan wel last van warme(re) lucht onder de motorkap waar de open luchtfilter zich bevond. Daarom ik nu nadenk over een BMC oplossing die dicht is en een directe aanvoer van koude lucht krijgt die kan gehapt worden ergens op de bumper en geleid kan worden naar de dichte carbon intakeomhuizing.

Na mijn ervaring met een open luchtfilter met daarbij een horende (aldaniet carbon) omhulsel (ram-air) wil ik eigenlijk geen gewone open luchtfilter meer :)

En inderdaad ... meten is weten ... MAAR ... is ook ZEER weersafhankelijk. Metingen nu tov deze zomer bij +25° geven ook totaal verschillende waardes.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Hoeveel turbodruk?

Bericht door ovi »

HJ2 schreef:Ik ben van plan nog metingen in het motorcompartiment te gaan doen t.a.v. temperatuur (loggen met de laptop tijdens een rit). Al dat geklets over warmere toevoerlucht makes sence, maar je kunt 't alleen ECHT te weten komen als je meet. Volgens mij is de temperatuur aan de verste kant (waar ook't origineel zit) van 't blok niet of nauwlijks hoger, je zult wel eventueel een heatshield moeten plaatsen om stralingswarmte van 't blok tegen te gaan.
Ge kund u de mooite getroosten makker!
Onze Engelse vrienden hebben zich daar al mee bezig gehouden!

http://forum.lotuselancentral.com/viewt ... hood+vents
Laatst gewijzigd door Frederik op 19 jan 2009, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast/in orde gemaakt
Plaats reactie